ZARZĄDZENIE NR II/205/09
WÓJTA GMINY SULIKÓW
Z DNIA 15 WRZEŚNIA 2009 ROKU
w sprawie norm eksploatacyjnych oraz zasad wydawania i rozliczania zużycia paliw ciekłych przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Sulików.
Na podstawie art.30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), art. 32 ust 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. nr 147, poz. 1229 z późniejszymi zmianami) oraz Zarządzenia Nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej – zarządzam, co następuje:
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Przepisy dotyczą:
a) wszystkich pojazdów i urządzeń z silnikiem napędzanym paliwem ciekłym,
b) paliw ciekłych, olejów smarowych i smarów do silników i zespołów napędowych
pojazdów i urządzeń.
2. Gospodarkę materiałami pędnymi należy prowadzić racjonalnie i oszczędnie, z uwzględnieniem norm zużycia i ubytków naturalnych oraz zasad magazynowania.
Zasady ustalania norm eksploatacyjnych
§ 2.
Normę eksploatacyjną ustala się na podstawie:
1) norm zużycia paliwa, podanych przez producenta,
2) badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia typu pojazdu do stosowania w ochronie przeciwpożarowej – w przypadku pojazdów,
3) pomiaru zużycia paliwa, przeprowadzonego w sposób określony w Zarządzeniu Komendanta
Głównego PSP,
4) norm zużycia paliwa ustalonych przez jednostki organizacyjne PSP i będących w bazie danych Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.
.
Normy eksploatacyjne zużycia paliwa
§ 3.
Ustala się następujące normy zużycia paliw ciekłych:
1) eksploatacyjną dla przebiegu pojazdu samochodowego w ruchu – określoną w załączniku nr 1;
2) eksploatacyjną dla pracy urządzeń zainstalowanych na pojazdach oraz pracy urządzeń stanowiących samodzielną jednostkę silnikową - określoną w załączniku nr 2;
§ 4.
1. Dla pojazdów i urządzeń pozostających w gotowości bojowej i wymagających kontroli sprawności technicznej, należy przeprowadzać rozruchy kontrolne.
2. Ilość rozruchów silnika z uwagi na dynamiczne jego niszczenie oraz bezefektywne zużywanie paliw należy ograniczyć do niezbędnego minimum.
3. Ustala się następującą częstotliwość wykonywania rozruchów:
1) dla sprzętu pozostającego w gotowości bojowej:
a) w okresie od 1 kwietnia do 31 października – jeden rozruch w tygodniu,
b) w okresie od 1 listopada do 31 marca – do dwóch rozruchów w tygodniu (w zależności
od warunków atmosferycznych – przede wszystkim temperatury, a także innych czynników, np. ogrzewane garaże),
2) dla sprzętu stanowiącego rezerwę, zapas – 1 rozruch w miesiącu,
4. Rozruchów, o których mowa w ust. 1 i 3, nie wykonuje się w przypadku uruchamiania silnika w innym celu.
5. W przypadku wprowadzania podwyższonej gotowości bojowej (np. zagrożenia powodziowe, przestrzenne pożary lasów, itp.) – dopuszcza się dodatkowy rozruch samochodów i sprzętu dla sprawdzenia ich niezawodności.
6. Każdorazowe uruchomienie pojazdu samochodowego lub pożarniczego sprzętu silnikowego w celu wykonania obsługi technicznej, konserwacji, kontroli i regulacji należy wpisać do kart pracy z określeniem celowości uruchomienia.
7. Stan paliwa w zbiornikach samochodów pożarniczych jednostek pozostających w podziale bojowym musi być utrzymany na poziomie co najmniej 60% ich pojemności .
Wymiana olejów i smarów
§ 5.
Okresowe wymiany oleju należy dokonywać:
1) wg wskazań producenta pojazdu (urządzenia),
2) wg wskazań producenta oleju, jeżeli pojazd nie osiągnie normy przebiegu kilometrów, a urządzenie normy godzin pracy ustalonej przez producenta,
3) olej przekładniowy, hydrauliczny i smary należy stosować wg potrzeb i instrukcji fabrycznych. Przy małych przebiegach wymiany oleju przekładniowego należy dokonywać nie rzadziej, niż co 5 lat.
Zasady rozliczania zużycia paliwa
§ 6.
1. Zobowiązuje się do prowadzenia dokładnej ewidencji zużycia paliw ciekłych przez poszczególne pojazdy i urządzenia.
2. Paliwo wydane osobie uprawnionej i zakupione na pojazd powinno być odnotowane:
1) w kwartalnej karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3,
2) w kwartalnej karcie pracy sprzętu silnikowego, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4,
3) w kwartalnej karcie magazynowej – dla paliwa stanowiącego zapas dla pożarniczego sprzętu silnikowego zapewniającego ciągłą jego pracę przez co najmniej trzy godziny, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 5.
3. Wprowadza się obowiązek kwartalnego rozliczania zużycia paliwa, najpóźniej do dziesiątego dnia następnego miesiąca po upływie kwartału.
4. Podstawę do rozliczenia zużycia paliwa stanowi właściwy wskaźnik normy eksploatacyjnej.
5. Rozliczenia ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym należy dokonać z dokładnością do 0,1 litra na podstawie:
1) ustalenia ilości zużytego paliwa - przez dodanie do stanu paliwa w zbiorniku z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa pobranego na dany pojazd lub sprzęt silnikowy w okresie rozliczeniowym i odjęcie od tej sumy ilości paliwa jaka pozostała w zbiorniku na następny okres rozliczeniowy (na koniec okresu rozliczeniowego wszystkie zbiorniki paliwa samochodów pożarniczych, sprzętu silnikowego oraz kanistry stanowiące zapas paliwa, muszą zostać zatankowane do pełna);
2) porównania ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym z ilością przysługującą na podstawie normy eksploatacyjnej dla:
pojazdu – na przebyte kilometry i czas pracy silnika w związku z napędem zainstalowanych na tym pojeździe urządzeń specjalnych, pracy silnika na postoju i wykonanych rozruchów kontrolnych;
sprzętu silnikowego – wynikającą z czasu pracy silnika w związku z napędem funkcjonalnie zintegrowanego z tym silnikiem urządzenia roboczego i wykonanych rozruchów kontrolnych.
6. Jeżeli w wyniku porównania okaże się, że urządzenie lub pojazd:
1) zużył równą lub mniejszą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej, należy rozliczenie zakończyć,
2) zużył w okresie rozliczeniowym większą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej - wówczas rozliczający sporządza wyjaśnienie, w którym uzasadnia zwiększone zużycie paliwa.
7. Sporządzone wyjaśnienie należy przedłożyć, wraz z kartą drogową lub kartą pracy, Wójtowi Gminy najpóźniej do końca następnego miesiąca po upływie kwartału rozliczeniowego.
8. Jeżeli w wyniku awarii samochodu pożarniczego na koniec okresu rozliczeniowego nie jest możliwe dotankowanie do pełna zbiornika paliwa w celu ustalenia rzeczywistego zużycia paliwa w kwartale rozliczeniowym:
1) rozliczenia dokonuje się na podstawie ustalonych norm jego zużycia.
2) w kwartalnej karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego na następny kwartał
w rozliczeniu materiałów pędnych w wierszu 1 – „pozostało z ubiegłego miesiąca”, w kolumnie „litrów paliwa” wpisuje się stan paliwa obliczony na podstawie norm zużycia paliwa określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3) rzeczywiste zużycie paliwa ustala się na koniec następnego kwartału rozliczeniowego, za oba kwartały łącznie.
§ 7.
1. W przypadku niesprawnego licznika kilometrów, użytkowanie pojazdu, z zastrzeżeniem ust.2, powinno być wstrzymane.
2. Pojazd, którego licznik kilometrów wskutek awarii stał się niesprawny, może być użyty tylko w przypadkach:
1) konieczności wyjazdu do akcji ratowniczej,
2) zatankowania paliwa,
3) powrotu do jednostki.
Zakres pokrywania kosztów paliwa ze środków budżetu Gminy Sulików
§ 8.
1. Gmina pokrywać będzie koszty paliwa zakupionego do samochodów i urządzeń eksploatowanych w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych w przypadku wykorzystania ich do:
1) prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych,
2) wykonywania kontroli technicznej pojazdów i urządzeń,
3) zatankowania paliwa w stacjach paliw,
4) szkolenia pożarniczego organizowanego przez PSP lub Gminę,
5) realizacji innych celów statutowych OSP – w uzgodnieniu z Wójtem Gminy lub przez upoważnioną przez niego osobą.
2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 pkt. 5, wymaga zatwierdzenia przez Wójta Gminy lub osobę przez niego upoważnioną na druku stanowiącym załącznik Nr 6 do Zarządzenia.
Przepisy końcowe
§ 9.
Osoby prowadzące sprawy eksploatacji pojazdów i urządzeń, zaopatrywanie pojazdów i urządzeń w paliwo oraz osoby odpowiedzialne za stan techniczny pojazdów i urządzeń zobowiązane są:
1) rzetelnie weryfikować zapisy w okresowych kartach pracy pojazdów oraz urządzeń i rzetelnie rozliczać zużycie paliwa,
2) powodować niezwłocznie usuwanie przyczyn przekraczania ustalonych norm zużycia paliwa oraz olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych,
3) informować kierownictwo jednostki o występujących nieprawidłowościach w gospodarce paliwami, olejami, smarami i płynami eksploatacyjnymi.
§ 10.
1. Za prawidłowe rozliczanie paliwa odpowiedzialni są konserwatorzy - kierowcy samochodów pożarniczych i operatorzy urządzeń silnikowych.
2. Nadzór na prawidłową gospodarką paliwową w OSP sprawuje naczelnik OSP.
§ 11.
Całościowy nadzór nad gospodarką paliwową w Ochotniczych Strażach Pożarnych na terenie Gminy Sulików sprawuje Komendant Gminny.
§ 12.
Naczelnicy OSP w terminie do dnia 01 października 2009 r. dostosują prowadzoną gospodarkę paliwową w podległych jednostkach OSP do postanowień wynikających z zarządzenia.
§ 13.
Traci moc Zarządzenie nr II/124/08 Wójta Gminy Sulików z dnia 30 września 2008 r. w sprawie norm eksploatacyjnych oraz zasad wydawania i rozliczania zużycia paliw ciekłych przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Sulików.
§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 01 października 2009r.
Jan Hasiuk
Wójt Gminy