S T A T U T
ZESPOŁU SZKOŁY
PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM
im. JANA PAWŁA ii
W SULIKOWIE
PUBLICZNE GMINNE GIMNAZJUM
ustalony na podstawie:
1. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496; z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126);
2. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami);
3. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 199., poz. 2046) z późniejszymi zmianami;
4. statutu Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulikowie powstałego na podstawie uchwały Nr XXXII/204/05 Rady Gminy Sulików z dnia 30 sierpnia 2005 r.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Szkoła – zwana dalej „gimnazjum” – nosi nazwę „Publiczne Gminne Gimnazjum w Sulikowie” i wchodzi w skład „Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulikowie” - zwanego dalej „zespołem szkół”.
2. Nazwa gimnazjum jest używana w pełnym brzmieniu. W celu określenia przynależności do zespołu szkół zaleca się używać nazwy „Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulikowie Publiczne Gminne Gimnazjum”. Dopuszcza się pomijanie słów „w Sulikowie” w przypadkach, gdy obok nazwy gimnazjum podaje się siedzibę szkoły.
3. Gimnazjum jest szkołą ogólnokształcącą typu publicznego trzyletniego gimnazjum.
4. Siedzibą gimnazjum jest miejscowość Sulików w województwie dolnośląskim, ulica Zgorzelecka 28.
5. Obwód gimnazjum obejmuje teren gminy Sulików.
6. Nadzór pedagogiczny prowadzi Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.
§ 2.
1. Organem prowadzącym gimnazjum jest samorząd lokalny – Gmina Sulików.
2. Gmina Sulików wykonuje czynności organu prowadzącego poprzez swoje organy: Radę Gminy i Wójta Gminy.
3. Gmina Sulików odpowiada za działalność gimnazjum, a w szczególności:
a) zapewnia warunki działania gimnazjum, w tym bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,
b) wykonuje remonty obiektów szkolnych oraz zadania inwestycyjne w tym zakresie,
c) zapewnia obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną,
d) wyposaża gimnazjum w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych.
§ 3.
1. Gimnazjum używa pieczęci nagłówkowej, gdzie w kolejnych wierszach od góry znajdują się: nazwa i siedziba zespołu szkół, nazwa gimnazjum. Dopuszcza się tworzenie wersji pieczęci, gdzie w treści może znaleźć się dodatkowo: kod pocztowy, numer telefonu, znak statystyczny REGON, numer identyfikacji podatkowej, adres internetowy lub nazwa województwa.
2. Gimnazjum używa okrągłej pieczęci urzędowej - pośrodku której umieszczone jest godło państwowe, w otoku natomiast napis o treści „Publiczne Gminne Gimnazjum w Sulikowie” – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Patronem gimnazjum jest patron nadany zespołowi szkół.
4. Gimnazjum stosuje ceremoniał szkolny oraz używa sztandaru i godła szkoły wg wzorów i treści określonych w Regulaminie Ceremoniału Szkolnego, obowiązującego w zespole szkół.
§ 4.
1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1) umożliwia realizację prawa do zdobycia wiedzy i umiejętności, niezbędnych do własnego rozwoju ucznia oraz uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:
a) atrakcyjny, nowatorski i dostosowany do możliwości dziecka proces nauczania,
b) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi,
c) systematyczne diagnozowanie trudności szkolnych i organizowanie pomocy,
d) udział w warsztatach językowych,
e) udział w zajęciach pozalekcyjnych,
f) udział w projektach badawczych,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
a) organizowanie spotkań i zajęć z pracownikami biura pośrednictwa pracy, firm marketingowych itp.,
b) poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne,
c) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
3) kształtuje środowisko wychowawcze, sprzyjające realizowaniu celów i zadań, określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:
a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c) rozwijanie aktywności społecznej uczniów,
4) sprawuje opiekę nad uczniami – w miarę posiadanych środków oraz na podstawie diagnozy dokonanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną – odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
a) organizowanie zajęć świetlicowych,
b) prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
c) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej,
d) prowadzenie zajęć logopedycznych,
2. Określone wyżej cele i zadania gimnazjum realizuje w procesie dydaktycznym według Szkolnego Zestawu Programu Nauczania, w procesie wychowawczym według „Programu Wychowawczego Gimnazjum” oraz „Programu Profilaktyki Gimnazjum”, z których dwa ostatnie są integralną częścią statutu..
Rozdział 2
Organy gimnazjum
§ 5.
Organami gimnazjum są:
1) Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.
§ 6.
1. Kompetencje i obowiązki Dyrektora określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
§ 7.
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna działa zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Rady Pedagogicznej, który ustala zasady działalności Rady.
4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek Kuratorium Oświaty, z inicjatywy przewodniczącego, Rady Gminy lub Wójta Gminy albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
5. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor gimnazjum, który prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.
6. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
7. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8. Przebieg obrad Rady Pedagogicznej jest niejawny. Uczestnicy zebrania są zobowiązani przede wszystkim do nie ujawniania spraw osobowych poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, zwłaszcza tych, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki.
9. Dyrektor gimnazjum przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
10. Rada Pedagogiczna wykonuje zadania rady szkoły do czasu jej powołania.
§ 8.
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) uchwalenie zmian Statutu gimnazjum wraz z dokumentami stanowiącymi jego integralne części: Programu Wychowawczego Gimnazjum, Programu Profilaktyki Gimnazjum, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Kodeksu Gimnazjalisty,
2) zatwierdzanie planów pracy gimnazjum,
3) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
4) podejmowanie decyzji w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki,
6) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
7) podejmowanie uchwał w sprawach przeniesienia uczniów do oddziału przysposabiającego do pracy.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego gimnazjum,
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) propozycje Dyrektora w sprawach powierzenia stanowisk kierowniczych, o ile zostaną utworzone, i odwołania z nich,
6) propozycje wójta Gminy w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora gimnazjum ustalonej przez ten organ osobie, w przypadku braku kandydatów do konkursu lub braku kandydatów wyłonionych w wyniku konkursu,
7) propozycje wójta Gminy w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora gimnazjum na kolejny okres,
8) projekt budżetu oraz projekt regulaminu biblioteki,
9) projekty utworzenia zespołu szkół z udziałem gimnazjum,
10) propozycje wyrażenia zgody uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
3. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) ustala Regulamin Rady Pedagogicznej,
2) deleguje swoich przedstawicieli do komisji konkursowej mającej wyłonić kandydatów na stanowisko Dyrektora gimnazjum,
3) przygotowuje projekt statutu gimnazjum albo jego zmian,
4) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w gimnazjum,
5) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych, o ile takie zostaną utworzone,
6) analizuje stan czytelnictwa oraz zatwierdza plany pracy biblioteki,
7) może występować do Kuratorium Oświaty z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności gimnazjum, jego Dyrektora lub innego nauczyciela w nim zatrudnionego,
8) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan gimnazjum, występuje z wnioskami do Dyrektora lub Rady Gminy - w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
9) podejmuje działania w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia zażywania środków odurzających i uzależniających za wcześniejszą zgodą rodziców.
§ 9.
1. Rada Rodziców jest organem stanowiącym reprezentację rodziców uczniów gimnazjum powołanym w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogólne zebranie rodziców uczniów gimnazjum.
3. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw gimnazjum, a do jej zadań przede wszystkim należy:
1) opiniowanie Statutu szkoły i dokumentów integralnie z nim związanych oraz prowadzonych programów,
2) opiniowanie Szkolnego Zestawu Programów Nauczania,
3) współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
4) pozyskiwanie środków finansowych w celu wspierania działalności statutowej gimnazjum,
5) działanie na rzecz stałej poprawy bazy materialnej szkoły,
6) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniów,
7) delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora zespołu szkół,
8) delegowanie swojego przedstawiciela do Komisji Statutowej,
9) przynajmniej raz w roku złożenie sprawozdania ze swej działalności ogólnemu zebraniu rodziców.
4. W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum Rada Rodziców może gromadzić własny fundusz z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
5. Rada Rodziców uchwala Regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem gimnazjum i powinien określać:
1) kadencję, tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców,
2) strukturę Rady Rodziców i sposoby jej reprezentowania,
3) szczegółowy zakres działania i kompetencji Rady Rodziców,
4) zasady pozyskiwania, gromadzenia i wydatkowania środków funduszu Rady Rodziców,
5) tryb podejmowania uchwał.
§ 10.
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
2. Samorząd Uczniowski realizuje swoje cele i zadania poprzez wybranych przedstawicieli oraz wyraża swoją wolę w referendum.
3. Wybory oraz referendum dokonywane są w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
4. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
1) Zebranie Przewodniczących,
2) Zebranie Klasy,
3) przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
4) przewodniczący klasy.
5. Samorząd Uczniowski i jego organy działają wg Regulaminu Samorządu Uczniowskiego przyjętego przez ogół uczniów w referendum. Regulamin powinien zawierać w szczególności:
1) ordynację wyborczą do organów Samorządu Uczniowskiego,
2) zasady przeprowadzania referendum,
3) strukturę i kompetencje organów Samorządu Uczniowskiego,
4) cele i zadania działalności samorządowej.
§ 11.
1. Zebranie Przewodniczących jest jedynym organem Samorządu Uczniowskiego reprezentującym ogół uczniów gimnazjum.
2. W skład Zebrania Przewodniczących wchodzą:
1) przewodniczący Samorządu Uczniowskiego wybrany przez ogół uczniów gimnazjum, który jest jednocześnie przewodniczącym Zebrania,
2) przewodniczący klas wybrani przez Zebrania Klasy.
3. Posiedzenia Zebrania Przewodniczących odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w semestrze i są protokołowane. Decyzje Zebrania, w formie uchwał, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Zebrania.
4. Zebranie Przewodniczących może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem gimnazjum,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna i rzecznika samorządu.
5. Zebranie Przewodniczących ponadto:
1) nakreśla kierunki, cele i zadania działalności Samorządu Uczniowskiego,
2) ogłasza i przygotowuje na czerwiec, przed zakończeniem roku szkolnego, wybory przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego,
3) ogłasza i przygotowuje referendum:
a) z własnej inicjatywy,
b) na umotywowany wniosek co najmniej 1/3 Zebrań Klasy,
4) reprezentuje interesy uczniów w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania oraz form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności, przy zachowaniu następujących zasad:
a) nie więcej niż trzy prace klasowe w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jedna dziennie,
b) dwutygodniowe uprzedzenie o zamiarze badania kompetencji,
5) opiniuje w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów gimnazjum,
6) może opiniować pracę ocenianych nauczycieli,
7) opiniuje działalność biblioteki szkoły, składa dezyderaty w sprawach organizacji pracy biblioteki oraz gromadzenia zbiorów,
8) opiniuje projekt Programu Wychowawczego Gimnazjum,
9) opiniuje projekt Programu Profilaktyki Gimnazjum,
10) opiniuje projekt Kodeksu Gimnazjalisty,
11) opracowuje projekt Regulaminu Samorządu Uczniowskiego,
12) powołuje ze swojego grona członka Komisji Statutowej
13) powołuje komisje i zespoły do realizacji wytyczonych celów i zadań,
14) odwołuje przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, w przypadku naruszenia przez niego postanowień Statutu - z inicjatywy własnej, na wniosek Rady Pedagogicznej lub zespołu wychowawczego,
15) przynajmniej raz w roku składa społeczności szkolnej sprawozdanie ze swojej działalności.
6. Przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego może zostać każdy uczeń gimnazjum, jeżeli:
1) legitymuje się oceną nie gorszą niż „dobra” ze sprawowania,
2) w ciągu ostatniego roku nie był objęty środkiem wychowawczym określonym w § 27. ust. 6.
7. Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego może zostać odwołany z pełnionej funkcji w uzasadnionych przypadkach w trybie referendum lub przez Zebranie Przewodniczących w przypadku utraty któregokolwiek z atrybutów określonych w ust. 6.
8. W przypadku braku przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego do czasu wyboru jego funkcję pełni przewodniczący – senior, czyli najstarszy przewodniczący klasy.
9. Postanowienia ust. 6-8 dotyczą także przewodniczących klas oraz innych osób funkcyjnych, o ile zostaną powołane Regulaminem Samorządu Uczniowskiego.
10.Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego kieruje jego bieżącą działalnością, a przede wszystkim:
1) przygotowuje i prowadzi posiedzenia Zebrania Przewodniczących,
2) reprezentuje ogół uczniów gimnazjum na uroczystościach oficjalnych w szkole lub poza szkołą,
3) jest łącznikiem pomiędzy organami gimnazjum a organami Samorządu Uczniowskiego,
4) kontroluje działalność powołanych komisji i zespołów oraz nadzoruje wykonywane zadania,
5) przyjmuje sprawy i wnioski poszczególnych uczniów i załatwia je osobiście lub kieruje do właściwych organów Samorządu,
6) odpowiada za obieg dokumentów i prawidłowe prowadzenie dokumentacji organów Samorządu Uczniowskiego.
§ 12.
1. Spory pomiędzy organami szkoły rozstrzyga Komisja Statutowa.
2. W skład Komisji Statutowej wchodzą:
1) Dyrektor zespołu szkół,
2) jeden członek Rady Pedagogicznej – przewodniczący zespołu powołanego do opracowania Statutu, jego zmian i ewaluacji,
3) jeden z rodziców powołany przez Radę Rodziców,
4) jeden uczeń powołany przez Zebranie Przewodniczących.
3. Komisja Statutowa rozpatruje spór na wniosek jednej ze stron uczestniczących w sporze.
4. Komisja podejmuje decyzje większością ¾ głosów przy obecności wszystkich jej członków.
5. Decyzja Komisji Statutowej jest ostateczna i może być zaskarżona do Wójta Gminy Sulików lub Kuratorium Oświaty we Wrocławiu jedynie wówczas, gdy jest sprzeczna z obowiązującym prawem.
6. Organ, którego winę Komisja ustaliła, jest zobowiązany naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia.
Rozdział 3
Organizacja gimnazjum
§ 13.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez Dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
2. Arkusz organizacyjny zatwierdza Wójt Gminy w porozumieniu z Kuratorium Oświaty do dnia 30 maja danego roku.
§ 14.
1. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 15.
1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
2. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu gimnazjum, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w tej sprawie. Uczniowie ci w jednorocznym cyklu nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów przewidzianych planem nauczania, według programu wybranego z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
§ 16.
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora zespołu szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz warunków szkoły.
2. Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze, zwłaszcza nadobowiązkowe i pozalekcyjne, mogą odbywać się poza terenem szkoły z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
3. Zajęcia w zakresie turystyki i krajoznawstwa organizuje się zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie organizacji i prowadzenia wycieczek szkolnych.
§ 17.
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym. Dopuszcza się możliwość odbywania zajęć terenowych.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania zajęć (od 30 minut do 1 godziny zegarowej), zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, ustalony w rozkładzie zajęć na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 18.
1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
2. Oddziały należy dzielić na grupy w nauczaniu:
1) języków obcych i informatyki, jeżeli oddział liczy więcej niż 24 uczniów,
2) wychowania fizycznego z uwzględnieniem podziału na dziewczęta i chłopców, przy czym grupa powinna liczyć od 12 do 26 uczniów, a ponadto możliwe jest włączenie do grupy uczniów różnych oddziałów,
3) przedmiotów ogólnych wymagających ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, w wymiarze nie większym niż połowa przewidzianych zajęć.
3. Poza przypadkami wynikającymi z przepisów podział uczniów na grupy można uzależnić od warunków lokalowych i możliwości finansowych gimnazjum.
§ 19.
1. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z Wójtem Gminy ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np. zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.
§ 20.
1. Dla uczniów, którzy ukończyli szkołę podstawową i nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, można w gimnazjum zorganizować klasy przysposabiające do pracy zawodowej.
2. Klasę organizuje Dyrektor szkoły za zgodą Wójta Gminy w oparciu o odrębne przepisy.
3. Dyrektor zespołu szkół kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust. 1., na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając wynik sprawdzianu osiągnięć ucznia, opinię lekarza, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
4. W przypadku konieczności skierowania ucznia do klasy, o której mowa w ust. 1., a znajdującej się w innym gimnazjum, Dyrektor może wydać zgodę na przeniesienie ucznia z uwzględnieniem postanowień ust. 3.
§ 21.
1. Organizację biblioteki szkolnej, jej zadania oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
§ 22.
1. Organizację świetlicy, jej zadania oraz zadania nauczyciela określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
§ 23.
1. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej tym, którzy potrzebują jej z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych.
2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w gimnazjum jest organizowana stosownie do potrzeb środowiska szkolnego oraz możliwości organizacyjno – finansowych szkoły, a w szczególności w formie:
1) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
2) nauczania indywidualnego po wydaniu orzeczenia przez poradnię psychologiczno – pedago-giczną,
3) zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym,
4) porad dla uczniów,
5) porad, konsultacji, wykładów i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
3. Szczegółowe zadania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określone w odrębnych przepisach, realizowane są głównie przez pedagoga szkolnego we współpracy z:
1) rodzicami,
2) nauczycielami,
3) poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
4) stowarzyszeniami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
4. W przypadkach losowych lub bardzo trudnej sytuacji finansowej rodziny ucznia gimnazjum może zabiegać o udzielenie pomocy materialnej formie pieniężnej bądź rzeczowej, organizowanej przy pomocy ośrodków pomocy społecznej, stowarzyszeń albo osób fizycznych.
§ 24.
1. Organizację dowozów uczniów zamiejscowych określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
§ 25.
1. Gimnazjum stwarza uczniom warunki pobytu zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą. uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej.
2. Program Profilaktyki Gimnazjum określa zagrożenia mogące wystąpić w szkole, sposoby zapobiegania i ich przezwyciężania.
3. W celu zapewnienia optymalnych warunków bezpieczeństwa ustala się podstawowe zasady postępowania:
1) uczniowie przebywają na terenie szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych zgodnie z planem zajęć,
2) uczniowie nie opuszczają terenu szkolnego w czasie przerw między lekcjami,
3) uczniowie nie gromadzą się w pobliżu drzwi wyjściowych do budynku, na schodach i w wąskich przejściach wewnątrz budynku,
4) w budynku, przy przechodzeniu na inne piętra. obowiązuje ruch prawostronny,
5) w razie zaistnienia wypadku należy poszkodowanym bezzwłocznie udzielić pierwszej pomocy oraz powiadomić o tym nauczyciela dyżurującego, wychowawcę i Dyrektora zespołu szkół,
6) w razie zauważenia pożaru należy alarmować głosem osoby bezpośrednio zagrożone pożarem oraz zawiadomić o tym najbliższego zauważonego pracownika zespołu szkół, pracownicy natomiast po zaalarmowaniu o zagrożeniu pożarem zobowiązani są przystąpić do ewakuacji i akcji gaśniczej zgodnie z Instrukcją przeciwpożarową
7) pracownicy zespołu szkół mają obowiązek kontrolowania pobytu innych osób (nie będących uczniami lub pracownikami) na terenie szkolnym,
8) nauczyciele pełnią dyżur na terenie szkoły przed zajęciami lekcyjnymi oraz w czasie przerw między lekcjami zgodnie z zaleceniami i harmonogramem ustalonymi przez Dyrektora zespołu szkół,
9) delegowani uczniowie klas starszych pomagają nauczycielom w sprawowaniu dyżurów podczas przerw między lekcjami.
4. W celu zapewnienia ładu i porządku na czas przerw między lekcjami wyznacza się nauczycieli, którzy pełnią dyżur w budynku szkolnym i w otoczeniu szkoły. Do zadań nauczyciela dyżurnego należy:
1) dopilnowanie przestrzegania przez uczniów ustalonych zasad bezpieczeństwa i zachowania,
2) pomoc uczniom dyżurnym w wypełnianiu ich obowiązków,
3) zażegnywanie sytuacji konfliktowych pomiędzy uczniami.
Rozdział 4
Uczniowie gimnazjum i ich rodzice
§ 26.
1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
2. Dyrektor zespołu szkół przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących w ustalonym dla szkoły obwodzie szkolnym. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, zaświadczenie o sprawdzianie oraz potwierdzenie zameldowania na danym terenie.
3. Dyrektor zespołu szkół może przyjąć ucznia z innego obwodu, o ile warunki organizacyjne na to pozwalają.
4. Na wniosek rodziców ucznia i po zasięgnięciu opinii psychologiczno – pedagogicznej Dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
§ 27.
1. Uczeń gimnazjum ma prawo do:
1) informacji na temat programu nauczania, zakresu wymagań oraz metod nauczania,
2) informacji na temat kryteriów ocen z poszczególnych przedmiotów i zachowania,
3) korzystania z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności zgodnie z § 12. ust. 5. pkt 4. oraz Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
4) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń w szkole zgodnie z ich przeznaczeniem i obowiązującymi regulaminami,
5) korzystania z pomocy doraźnej,
6) poszanowania swojej godności,
7) nietykalności osobistej,
8) bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
9) tygodniowego rozkładu zajęć zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
10) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
11) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach,
12) noszenia emblematu szkoły,
13) swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie narusza to dóbr osobistych osób trzecich.
2. Uczeń gimnazjum ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, a w szczególności:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach, prowadzonych przez szkołę,
2) sumiennie przygotowywać się do zajęć,
3) w czasie zajęć zachowywać się w sposób pozwalający na ich niezakłócony przebieg,
4) dopilnować usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach,
5) dbać o schludny wygląd oraz nosić strój wg wzorów przyjętych w szkole,
6) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
7) przestrzegać zasad kultury współżycia,
8) dbać o honor i dobre imię gimnazjum i zespołu szkół,
9) korzystać z telefonów komórkowych oraz innych prywatnych urządzeń technicznych zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole,
10) podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora zespołu szkół, Rady Pedagogicznej, ustaleniom Zebrania Przewodniczących oraz poleceniom wychowawcy, nauczycieli i pracowników zespołu szkół,
11) mieć stale przy sobie i okazywać na wezwanie nauczyciela „Zeszyt wychowawczy”,
12) okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez przyjęte i społecznie akceptowane formy,
13) naprawić wyrządzone szkody lub dokonać zadośćuczynienia materialnego,
14) zachować w rozstrzyganiu spraw spornych trybu przyjętego w szkole, o ile nie uda się polubownie rozwiązać problemu.
2a. Obowiązki i zasady ujęte w ust. 2 punkty1)-4), 6), 7), 9)-14) określa szczegółowo Kodeks Gimnazjalisty, natomiast postanowienia szczegółowe do punktów 5) i 8) zawiera Regulamin Ceremoniału Szkolnego.
3. Uczniów, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu, działalności na rzecz społeczności szkolnej oraz przysparzają gimnazjum sukcesów, nagradza się w formie:
1) pochwały wychowawcy lub innego nauczyciela,
2) pochwały Dyrektora zespołu szkół,
3) listu gratulacyjnego dla rodziców,
4) nagrody rzeczowej,
5) stypendium za wyniki w nauce.
4. Nagrody rzeczowe finansowane są ze środków szkoły oraz funduszu Rady Rodziców.
5. Świadectwa z wyróżnieniem przyznaje się uczniom zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Wobec uczniów, którzy sprawiają kłopoty wychowawcze, a w szczególności nie przestrzegają postanowień Statutu oraz Kodeksu Gimnazjalisty, podejmuje się środki wychowawcze w formie:
1) nagany wychowawcy klasy lub innego nauczyciela,
2) nagany Dyrektora zespołu szkół,
3) zakazu uczestniczenia w imprezach klasowych i szkolnych,
4) zakazu reprezentowania gimnazjum na zewnątrz,
5) skreślenia z listy uczniów gimnazjum na zasadach określonych w Statucie.
7. Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor zespołu szkół może skreślić ucznia z listy uczniów, gdy ten:
1) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu innej osoby,
2) wchodzi w kolizję z prawem, tzn. co najmniej dwukrotnie został zatrzymany przez policję, albo toczy się przeciwko niemu postępowanie w związku z uzasadnionym podejrzeniem o popełnienie przestępstwa umyślnego, albo został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
3) demoralizuje innych uczniów,
4) permanentnie narusza postanowienia Statutu.
8. Uczeń gimnazjum może zostać skreślony z listy uczniów - po spełnieniu procedur przyjętych w szkole – jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innego gimnazjum przez kuratora oświaty. Warunek przeniesienia do innego gimnazjum nie dotyczy ucznia, którzy osiągnął pełnoletniość.
9. Od każdego zastosowanego wobec ucznia środka wychowawczego może się on odwołać za pośrednictwem przewodniczącego samorządu uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do Dyrektora szkoły w terminie 3 dni od powzięcia wiadomości o jego zastosowaniu.
§ 28.
1. W związku z realizacją ustawowego obowiązku szkolnego rodzice (opiekunowie prawni) uczniów wspomagają gimnazjum w procesie kształcenia i wychowania dzieci.
2. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z ustawowego obowiązku szkolnego należy:
1) sprawdzenie, czy dziecko jest zapisane do gimnazjum w swoim obwodzie lub zapisanie dziecka do gimnazjum poza obwodem do końca kwietnia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy szkołę podstawową,
2) zaopatrzenie dziecka w podręczniki i przybory szkolne,
3) zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
4) zapewnienie dziecku warunków umożliwiających indywidualną naukę i przygotowanie się do zajęć szkolnych.
3. Ponadto do obowiązków rodziców należy:
1) wspieranie procesu nauczania i wychowania,
2) systematyczny kontakt ze szkołą, a zwłaszcza z wychowawcą klasy osobiście lub poprzez „Zeszyt wychowawczy”,
3) udzielanie, w miarę swoich możliwości, pomocy organizacyjnej i materialnej gimnazjum,
4) kontrolowanie postępów dziecka w nauce.
4. W ramach współpracy z gimnazjum rodzice mają prawo do:
1) kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,
2) porad pedagoga szkolnego,
3) korzystania z biblioteki szkolnej,
4) ubiegania się o pomoc materialną lub organizacyjną w miarę możliwości szkoły,
5) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,
6) występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie gimnazjum,
7) wyrażania opinii dotyczących pracy gimnazjum czy poszczególnych nauczycieli - bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów.
§ 28a.
1. Rodzice (opiekunowie prawni) uczniów mają prawo i obowiązek usprawiedliwić nieobecność w szkole swojego dziecka w terminie do 7 dni poprzez wpisanie do „Zeszytu wychowawczego” usprawiedliwienia potwierdzonego własnoręcznym podpisem, podając daty i godziny oraz przyczynę nieobecności.
2. W przypadku długotrwałej choroby ucznia, jego pobytu w szpitalu lub sanatorium, rodzice niezwłocznie powiadamiają wychowawcę o zaistniałej sytuacji i przekazują zwolnienie lekarskie po zakończeniu leczenia. Po chorobie trwającej dłużej niż 7 dni należy przedstawić ponadto wychowawcy informację o stanie zdrowia ucznia i zaleceniach lekarza.
3. W przypadku krócej trwającej choroby (do 3 dni) nieobecność ucznia mogą usprawiedliwić rodzice w trybie określonym w ust. 1.
4. Uczniowie pełnoletni mogą sami usprawiedliwić nieobecność w szkole w trybie określonym w ust. 1, wychowawca może jednak żądać podpisu rodzica pod usprawiedliwieniem jako gwarancji, że rodzic ucznia wie o jego nieobecnościach na zajęciach.
5. Wychowawca ucznia może odmówić usprawiedliwienia jego nieobecności w szkole, gdy podana przyczyna nieobecności jest niewiarygodna, a okoliczności lub posiadane przez wychowawcę informacje wskazują, że uczeń opuścił zajęcia samowolnie.
§ 28b.
1. Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo zwolnić ucznia z określonych zajęć, co jest równoznaczne z usprawiedliwieniem nieobecności ucznia na zajęciach oraz zdjęciem ze szkoły odpowiedzialności za dziecko na czas zwolnienia.
2. Prośbę o zwolnienie dziecka z jednych lub kilku zajęć rodzice wpisują do „Zeszytu wychowawczego”, a uczeń przedstawia wniosek o zwolnienie wychowawcy lub nauczycielowi prowadzącemu zajęcia przed opuszczeniem zajęć czy wyjściem ze szkoły.
3. W przypadkach losowych, gdy konieczność zwolnienia dziecka z zajęć wynika nagle, rodzic może zwolnić ucznia z zajęć telefonicznie zawiadamiając o tym wychowawcę, wówczas jest jednak zobowiązany usprawiedliwić nieobecność na zajęciach w trybie określonym w § 28a ust. 1.
4. Uczniowie pełnoletni mogą zwolnić się z zajęć sami jedynie u wychowawcy pod warunkiem usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach w trybie określonym w § 28a ust 4.
5. Decyzje o długotrwałym zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje Dyrektor zespołu szkół na podstawie zwolnienia lekarskiego, przy czym uczeń w takim przypadku pozostaje pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
6. Na uzasadniony wniosek rodziców wpisany do „Zeszytu wychowawczego” nauczyciel zajęć wychowania fizycznego może zwolnić ucznia z ćwiczeń w dniu wskazanym we wniosku rodziców. Zwolnienie takie traktuje się jako obecność na zajęciach, a uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Rozdział 5
Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 29.
1. Wewnątrzszkolny system oceniania to zbiór zasad i postanowień, określający szczegółowo warunki i sposób oceniania w gimnazjum.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
2) wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny;
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy;
4) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
5) dostarczanie nauczycielom możliwie precyzyjnej informacji o poziomie osiągania przez uczniów założonych celów kształcenia, w tym o trudnościach w uczeniu się i specjalnych uzdolnieniach ucznia, aby mogli doskonalić organizację i metody pracy dydaktyczno-wychowawczej;
6) dostarczanie rodzicom bieżącej informacji o postępach ich dzieci w nauce i zachowaniu.
§ 30.
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności, określonych w §34, w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opartych na tej podstawie.
3. Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym oraz stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych, według kryteriów oceny zachowania, określonych w § 38.
4. Wymagania i kryteria oceniania z religii określa prowadzący zajęcia, na podstawie odrębnych przepisów.
5. W gimnazjum stosuje się ocenianie w podziale na dwa semestry:
1) bieżące, cząstkowe (w trakcie każdego semestru)
2) śródroczne (na koniec I semestru)
3) roczne (na koniec II semestru i roku szkolnego)
6. Ocena przedmiotowa śródroczna i roczna wystawiana jest na podstawie:
1) co najmniej 4 ocen bieżących przy 1-2 godzinach lekcji tygodniowo;
2) co najmniej 7 ocen bieżących przy większej ilości godzin tygodniowo.
§ 31.
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę bieżącą, śródroczną i roczną.
3. Uzasadnienie jest ustne, wyrażone w trakcie indywidualnej rozmowy:
1) z uczniem poza czasem lekcji;
2) z rodzicami w trakcie indywidualnych spotkań lub podczas Dni Otwartych.
4. Nauczyciel może dokonać uzasadnienia oceny w klasie lub – na prośbę rodzica - na zebraniu klasowym, jeżeli zamierza osiągnąć szerszy cel edukacyjny, wychowawczy lub informacyjny.
5. Uczeń lub rodzic, domagający się uzasadnienia oceny, jest zobowiązany przedstawić zeszyt przedmiotowy ucznia, z wyjątkiem sytuacji, gdy ocena dotyczy pracy wykonanej poza zeszytem przedmiotowym.
6. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inną dokumentację dotyczącą postępów uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na swoją prośbę.
7. Nauczyciele przedmiotów obowiązkowych przechowują sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne oceniane wytwory uczniów do końca danego roku szkolnego.
§ 32.
1. Bieżące, śródroczne i roczne oceny wyrażane są w stopniach wg skali stopni:
1) celujący (cel.) – 6
2) bardzo dobry (bdb) – 5
3) dobry (db) – 4
4) dostateczny (dst.) – 3
5) dopuszczający (dop.) – 2
6) niedostateczny (ndst.) – 1
2. Do bieżących i śródrocznych ocen można dodawać znaki „+”(plus) i „ – „ (minus), które mają wartość informacyjną i wskazują, jak postrzegany przez nauczyciela jest wysiłek ucznia, włożony w osiągnięcie danej oceny.
3. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną ustala się według skali:
1) wzorowe (wz)
2) bardzo dobre (bdb)
3) dobre (db)
4) poprawne (pop.)
5) nieodpowiednie (ndp)
6) naganne (ng)
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7.
6. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w gimnazjum po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
7. Uczeń, któremu w gimnazjum po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
§ 33.
1. Na początku roku szkolnego w klasie pierwszej i w trakcie klasy drugiej gimnazjum dokonuje się akcji sprawdzającej, która ma na celu ujawnienie mocnych i słabych stron ucznia i pomoc w wyborze profilu dalszego kształcenia.
2. Akcja sprawdzająca jest elementem systemu zapewniania jakości pracy szkoły.
3. Akcja sprawdzająca odbywa się według następujących zasad:
1) uczniowie poszczególnych klas piszą testy, przygotowane przez zespoły nauczycielskie lub instytucję zewnętrzną w blokach: humanistycznym i matematyczno przyrodniczym;
2) testy oceniane są przez odpowiednie zespoły nauczycielskie lub instytucję zewnętrzną w formie punktowej, podawanej do wiadomości zainteresowanym, i nie przeliczanej na ocenę szkolną;
3) wyniki punktowe służą ocenie poziomu wiedzy i umiejętności, co może być podstawą ukierunkowania pracy ucznia pod kątem wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz uzupełniania ewentualnych braków.
4. Wyniki akcji sprawdzającej są analizowane przez nauczycielskie zespoły przedmiotowe i służą poprawie jakości pracy szkoły poprzez ustalenie:
1) obszarów, które wymagają poprawy i uzupełnienia braków wiedzy i umiejętności;
2) planów naprawczych, czyli działań, które pozwolą usunąć ujawnione braki.
§ 34.
1. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez siebie programów nauczania, niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż proponowana oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych.
2. Kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych opracowuje odpowiedni zespół nauczycielski: humanistyczny i matematyczno – przyrodniczy.
3. Uczeń oceniany jest zgodnie z kryteriami przedmiotowymi za:
1) pracę na lekcji – w formie obserwacji przez nauczyciela, analizy notatek z lekcji, wykonywania poleceń i zadań (ćwiczeń), odpowiedzi na pytania nauczyciela;
2) wytworzone prace, w tym także karty pracy, projekty uczniowskie;
3) pisemne i ustne prace domowe – formie odpytania lub sprawdzenia notatki;
4) prace klasowe – w formie wypracowania, dyktanda, zadań do rozwiązania;
5) sprawdziany nauczycielskie bądź testy całogodzinne.
§ 35.
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie pisemnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki, należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.
3. Na podstawie opinii lekarza uczeń może być zwolniony przez Dyrektora zespołu szkół na czas określony w tej opinii z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki.
4. Dyrektor zespołu szkół na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii PPP, a także poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
5. W przypadkach, określonych w ustępie 3. i 4. w dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 36.
1. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny są zgodne z poniższą skalą:
OCENA
|
STOPIEŃ SŁOWNIE
|
ZAKRES WYMAGAŃ
|
1
|
niedostateczny
|
|
2
|
dopuszczający
|
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne, aby mógł kontynuować naukę, tzn.:
· Zna najbardziej podstawowe pojęcia, związane z przedmiotem nauczania,
· Analizuje i rozwiązuje problemy, najczęściej z pomocą nauczyciela,
· Czasami samodzielnie potrafi rozwiązać proste zadania w sytuacjach typowych,
· Zadania rozwiązuje długo, czasami niestarannie,
· Bardzo często popełnia błędy,
· Jego wypowiedzi (ustne i pisemne) są mało poprawne językowo i stylistycznie,
· Współdziała w zespole lub w grupie, zachowując odpowiednie normy, ale jego działania są nie zawsze skuteczne.
|
3
|
dostateczny
|
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności istotne wewnątrzprzedmiotowo, istotne ponadprzedmiotowo oraz użyteczne, tzn.:
· Zna i rozumie podstawowe pojęcia,
· Przy rozwiązywaniu zadań nie zawsze sprawnie posługuje się terminologia w wymiarze teoretycznym,
· Czasami samodzielnie analizuje i rozwiązuje typowe zadania,
· Najczęściej rozwiązuje zadania przy pomocy nauczyciela, popełnia błędy,
· Zadania rozwiązuje nie zawsze starannie,
· Jego wypowiedzi (ustne i pisemne) są na ogół poprawne językowo i stylistycznie, posługuje się jednak ubogim słownictwem,
· Współdziała w zespole lub grupie, zachowując odpowiednie normy.
|
4
|
dobry
|
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności wyznaczone zakresem treści nauczania, tzn.:
· Wykazuje się znajomością i rozumieniem wielu pojęć,
· Sprawnie, ale nie zawsze precyzyjnie posługuje się odpowiednią terminologia w wymiarze teoretycznym i praktycznym,
· Logicznie rozumuje, przy czym nie zawsze wybiera prosty sposób rozwiązania,
· Samodzielnie rozwiązuje typowe zadania,
· Potrafi zastosować wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań praktycznych,
· Przy rozwiązaniu problemu, nie uwzględnia wszystkich jego aspektów,
· Jego wypowiedzi (ustne i pisemna) są poprawne językowo i stylistycznie,
· Współdziała w zespole lub grupie, zachowując odpowiednie normy.
|
5
|
bardzo dobry
|
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności, wyznaczone zakresem treści nauczania, tzn.:
· Często wykazuje się znajomością i rozumieniem wielu pojęć,
· Sprawnie i precyzyjnie posługuje się odpowiednia terminologią w wymiarze teoretycznym i praktycznym,
· Jasno i logicznie rozumuje,
· Samodzielnie rozwiązuje zadania,
· Rozwiązuje problemy w sposób wyczerpujący i twórczy,
· Rzadko popełnia błędy,
· Chętnie podejmuje działania, które są zaplanowane i dobrze zorganizowane i odpowiedzialne: jest odpowiedzialny w swoich działaniach,
· Chętnie współdziała w zespole i grupie zachowując odpowiednie normy,
· Jego wypowiedzi (ustne i pisemne) są dojrzałe językowo i stylistycznie, posługuje się bogatym słownictwem.
|
6
|
celujący
|
Uczeń spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
· Wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem
· Samodzielnie formułuje problemy, jest dociekliwy i konsekwentnie dąży do rozwiązania problemu,
· Bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
|
§ 37.
1. Nauczyciel wystawia ocenę semestralną z przedmiotu i wpisuje ją do Karty informacyjnej o postępach ucznia – druku przyjętego przez gimnazjum w celu informowania rodziców o przewidywanych ocenach semestralnych i rocznych. Kartę informacyjną o postępach ucznia przekazuje się przez ucznia rodzicom:
1) na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej w I semestrze,
2) na 3 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej w II semestrze.
2. Uczeń lub rodzic zgłasza nauczycielowi przedmiotu chęć podwyższenia proponowanej oceny po otrzymaniu Karty informacyjnej o postępach ucznia.
3. Nauczyciel przygotowuje pisemny sprawdzian, a w przypadku przedmiotów sportowych, artystycznych i technicznych określa warunki wykonania pracy, zgodnie z wymaganiami na ocenę, o którą ubiega się uczeń (z wyjątkiem oceny celującej).
4. Uczeń pisze sprawdzian lub wykonuje pracę w czasie pozalekcyjnym, a nauczyciel sprawdza efekty zgodnie z ustalonymi kryteriami, po czym informuje ucznia o ewentualnym podwyższeniu oceny, co zostaje wpisane do Karty informacyjnej o postępach ucznia.
5. Tak uzyskana ocena przedmiotowa jest ostateczna i przedstawiona Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji.
§ 38.
1. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje rodziców o warunkach i kryteriach oceniania zachowania uczniów, a także o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż proponowana oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Kryteria oceniania zachowania opracowuje zespół wychowawczy gimnazjum.
3. Uczeń oceniany jest według następujących kryteriów:
A) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
B) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
C) dbałość o honor i tradycje szkoły
D) dbałość o piękno mowy ojczystej
E) dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych osób
F) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
G) okazywanie szacunku innym osobom
4. Każdemu z kryteriów określonych w ust. 3. przypisuje się poniższe zachowania, których spełnienie wyraża się punktowo w skali od 1 do 4:
A) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
pkt. Uczeń
4. zawsze jest przygotowany do zajęć; ma odrobione prace domowe; pracuje sumiennie na lekcji; stara się osiągnąć maksymalne wyniki w nauce; pracuje nad sobą; wszystkie nieobecności i spóźnienia ma usprawiedliwione
3. jest przygotowany do zajęć; ma odrobione prace domowe; pracuje na lekcji; stara się osiągać dobre wyniki w nauce; pracuje nad sobą; nie wszystkie nieobecności i spóźnienia ma usprawiedliwione - nie więcej niż 10 spóźnień i godzin nieobecności łącznie na semestr;
2. nie zawsze jest przygotowany do zajęć; nie zawsze ma odrobione prace domowe; czasem nie pracuje na lekcji; nie stara się osiągać dobrych wyników w nauce; nie pracuje nad sobą; nie wszystkie nieobecności i spóźnienia ma usprawiedliwione - nie więcej niż 20 spóźnień i godzin nieobecności łącznie na semestr;
1. często nie jest przygotowany do zajęć; ma często nieodrobione prace domowe; nie pracuje na lekcji; nie zależy mu na osiąganiu dobrych wyników w nauce; nie pracuje nad sobą; ma nieusprawiedliwione nieobecności i spóźnienia - więcej niż 20 spóźnień i godzin nieobecności łącznie na semestr;
B) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
pkt. Uczeń:
4. wykazuje dużą aktywność w pracach na rzecz szkoły; bardzo dobrze funkcjonuje w grupie; szanuje mienie szkoły i innych;
3. zazwyczaj jest aktywny w pracach na rzecz klasy i szkoły; dobrze funkcjonuje w grupie; szanuje mienie szkoły i innych;
2. bywa aktywny w pracach na rzecz klasy, szkoły; prawidłowo funkcjonuje w grupie; zdarza mu się nie szanować mienia szkoły i innych.
1. niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu zadania, często unika pracy na rzecz klasy; nieprawidłowo funkcjonuje w grupie; nie szanuje mienia szkoły i innych;
C) dbałość o honor i tradycje szkoły
pkt. Uczeń:
4. zawsze bierze aktywny udział w uroczystościach i imprezach szkolnych; godnie reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach i imprezach poza szkołą; utożsamia się ze szkołą i pozytywnie wyraża się na jej temat;
3. uczestniczy w uroczystościach i imprezach szkolnych; w konkursach, zawodach bierze udział jako widz lub kibic reprezentując w ten sposób szkołę; utożsamia się ze szkołą;
2. czasami uczestniczy w uroczystościach i imprezach szkolnych; niekiedy bierze udział w konkursach, zawodach jako widz lub kibic reprezentując w ten sposób szkołę; nie zawsze utożsamia się ze szkołą;
1. nie utożsamia się ze szkołą; nie chce brać udziału w uroczystościach i imprezach szkolnych; ma lekceważący stosunek do tradycji szkolnych;
D) dbałość o piękno mowy ojczystej
pkt. Uczeń:
4. zawsze dba o piękno języka ojczystego; prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji; unika uproszczeń językowych; nigdy nie używa wyrazów i zwrotów wulgarnych, obraźliwych czy obelżywych;
3. zwykle dba o piękno języka ojczystego; w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa; umie dyskutować; sporadycznie używa niewłaściwego słownictwa, lecz prawidłowo reaguje na zwróconą uwagę;
2. kilkakrotnie użył mało kulturalnego słownictwa w rozmowie lub dyskusji; nie dba o poprawność języka ojczystego; nie zawsze reaguje na zwróconą uwagę;
1. często używa wulgaryzmów w rozmowach czy dyskusjach; nie dba o zachowanie kulturalnych form w rozmowie czy dyskusji; niewłaściwie reaguje na zwróconą mu uwagę;
E) dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych osób
pkt. Uczeń:
4. zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa; prowadzi zdrowy styl życia; powstrzymuje się od używek i ich rozpowszechniania; informuje o sytuacjach zagrożenia;.
3. na ogół przestrzega zasad bezpieczeństwa; prowadzi zdrowy styl życia; powstrzymuje się od używek i ich rozpowszechniania;
2. nie zawsze dba o zasady bezpieczeństwa swojego i innych, zdarzyło mu się mieć kontakt z używkami;
1. często stwarza zagrożenie dla siebie i innych; ma kontakt z używkami; nie reaguje pozytywnie na zwróconą uwagę.
F) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
pkt. Uczeń:
4. zawsze jest taktowny i kulturalny; jego ubiór jest dostosowany do miejsca i okoliczności - ma odpowiedni strój, fryzurę, makijaż, kolczyki;
3. zazwyczaj jest taktowny i kulturalny; jego ubiór jest dostosowany do miejsca i okoliczności - ma odpowiedni strój, fryzurę, makijaż, kolczyki;
2. kilkakrotnie zdarzyło się, że uczeń zachowywał się nietaktownie, niekulturalnie; jego ubiór nie zawsze był dostosowany do miejsca i okoliczności;
1. często bywa nietaktowny i niekulturalny; jego ubiór jest często nieodpowiedni;
G) okazywanie szacunku innym osobom
pkt. Uczeń:
4. zawsze okazuje szacunek innym; prezentuje wysoką kulturę bycia; szanuje godność drugiego człowieka, a jego postawa nacechowana jest tolerancją i życzliwością w stosunku do otoczenia;
3. zazwyczaj okazuje szacunek innym; jest tolerancyjnie i życzliwie usposobiony do otoczenia.
2. kilkakrotnie zdarzyło się, że zachował się nietaktownie w stosunku do innych; był nieżyczliwy i nietolerancyjny w stosunku do otoczenia;
1. często i świadomie nie okazuje szacunku innym; jest nieżyczliwy i nietolerancyjny w stosunku do otoczenia.
5. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się (z zastrzeżeniem ust. 6 i 7) na podstawie punktacji według skali:
Ocena
|
Uzyskana liczba punktów
|
wzorowe
|
26 - 28
|
bardzo dobre
|
22 – 25
|
dobre
|
18 – 21
|
poprawne
|
14 – 17
|
nieodpowiednie
|
13 - 10
|
naganne
|
Nazwa dokumentu: | Statut | Osoba, która wytworzyła informację: | Urszula Ciupak | Osoba, która odpowiada za treść: | Urszula Ciupak | Osoba, która wprowadzała dane: | Urszula Ciupak | Data wytworzenia informacji: | 2006-10-29 17:03:46 | Data udostępnienia informacji: | 2006-10-29 17:03:46 | Data ostatniej aktualizacji: | 2007-08-30 22:21:17 |
Wersja do wydruku...
|