Uchwała nr XXXVIII/252/06
Rady Gminy Sulików
z dnia 26 kwietnia 2006 r.
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulików.
Na podst. art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zmn) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zgorzelcu, Rada Gminy Sulików uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulików o następującej treści:
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulików, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulików.
§ 2.
Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Sulików.
§ 3.
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) chowie zwierząt - rozumie przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania,
2) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych
w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628 ze zmn.),
3) odpadach wielkogabarytowych - rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
4) zwierzętach bezdomnych - rozumie się przez to zwierzęta bezdomne w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. nr 106, poz. 1002 ze zmn.),
5) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta domowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. nr 106, poz. 1002 ze zmn.),
6) zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu ustawy z 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2002r. nr 207 poz. 1762 ze zmn.),
7) przedsiębiorstwie wywozowym - rozumie się przez to przedsiębiorstwo upoważnione,
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. nr 236, poz.2008) ze zmn).
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sulików
§ 4.
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie posiadanej nieruchomości poprzez :
W zakresie stałych odpadów komunalnych:
a) wyznaczenie na terenach, do których posiadają tytuł prawny:
- miejsc do ustawienia pojemników przeznaczonych do gromadzenia stałych
odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych miejsc w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym,
- miejsc do ustawienia pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów
pochodzących z selektywnej zbiórki, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów
budowlanych (z wyłączeniem budynków mieszkalnych jednorodzinnych) oraz
utrzymywanie tych miejsc w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i
technicznym,
b) wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontenery o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym,
c) zawarcie pisemnej umowy na odbieranie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w takim zakresie,
zapewnienie odbioru odpadów budowlanych, odpadów wielkogabarytowych,
odpadów niebezpiecznych oraz porzuconych wraków pojazdów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z zm.) i ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 ze zm.),
f) przechowywanie dowodów płacenia za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i okazywanie wymienionych dokumentów organom kontrolnym, posiadającym uprawnienia do przeprowadzenia kontroli.
2. W zakresie nieczystości ciekłych:
a) odprowadzanie nieczystości ciekłych do sieci kanalizacji sanitarnej lub jeżeli brak jest takiej sieci, do szczelnego zbiornika bezodpływowego lub do przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych, spełniających wymogi określone
w odrębnych przepisach ,
b) zawarcie pisemnej umowy na odbiór ścieków lub umowy na opróżnienie zbiornika bezodpływowego nieczystości ciekłych oraz osadnika z przydomowej oczyszczalni ścieków, z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności
w takim zakresie,
c) przyłączenie nieruchomości zabudowanych, w tym również wyposażonych
w bezodpływowe zbiorniki do gromadzenia nieczystości ciekłych, do istniejącej sieci kanalizacyjnej.
d) przechowywanie umów i dowodów płacenia za usługi w zakresie opróżniania zbiorników nieczystości ciekłych oraz dostawy wody pitnej i okazywanie wymienionych dokumentów organom kontrolnym, posiadającym uprawnienia do przeprowadzenia kontroli.
3. W zakresie selektywnej zbiórki odpadów:
a) stworzenie przedsiębiorcom świadczącym usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych warunków prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, a w szczególności metalu, szkła i tworzyw sztucznych,
b) do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki o pojemności 0,11 m3 odpowiednio oznakowane dla poszczególnych rodzajów posegregowanych odpadów dostarczane przez przedsiębiorstwo wywozowe,
4. W zakresie utrzymania czystości i porządku na częściach nieruchomości służących do użytku publicznego:
a) uprzątanie błota, śniegu, lodu, opadłych liści i innych zanieczyszczeń
z powierzchni nieruchomości, a w szczególności z jezdni i chodników bezpośrednio przylegających do ich nieruchomości,
b) gromadzenie na skraju chodnika od strony jezdni błota, śniegu i lodu uprzątniętego z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu przechodniów i pojazdów oraz nie utrudniający ruch z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji, w sposób nie zagrażający istniejącej zieleni,
c) usunięcie sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się, w szczególności w miejscach nad wejściami
i wyjściami z nieruchomości, bramami, przejściami, w sąsiedztwie ciągów komunikacyjnych tj. chodników i dróg publicznych,
d) utrzymanie w należytym stanie sanitarno - porządkowym i technicznym placów zabaw przeznaczonych do wspólnego użytku, dokonywanie wymiany piasku
w piaskownicach dla dzieci w terminach wynikających z obowiązujących przepisów sanitarnych,
e) wyposażenie miejsc publicznych takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo - usługowe, parki, w uzależnioną od natężenia ruchu, odpowiednią liczbę zamocowanych na stałe koszy ulicznych na drobne odpady komunalne o pojemności od 10 l do 60 l,
f) w przypadku lokali gastronomicznych, w których prowadzona jest działalność typu mała gastronomia oraz stałych punktów sprzedaży artykułów spożywczych,
w tym artykułów owocowo - warzywnych, ustawienie przed lokalem lub punktem sprzedaży co najmniej jednego kosza ulicznego na drobne odpady komunalne
o pojemności nie mniejszej niż 60 l,
g) ustawienie pojemników i innych urządzeń do zbierania odpadów w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób zgodny
z obowiązującymi przepisami oraz nie powodujący nadmiernych uciążliwości
i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości i osób trzecich.
§ 5.
1. Powstałe w gospodarstwach domowych odpady wielkogabarytowe oraz odpady
z remontów składowane są na gminnym składowisku odpadów komunalnych
w Sulikowie. Właściciel odpadu dostarcza w/w odpad we własnym zakresie na teren gminnego składowiska odpadów komunalnych w Sulikowie.
2. Usługi w zakresie odbioru, transportu i składowania odpadów niebezpiecznych powstających w gospodarstwach domowych świadczone są przez firmy spoza terenu gminy Sulików, o których bliższe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy Sulików
w wydziale Rozwoju Gminy i Ochrony Środowiska.
§ 6.
1. Użytkownik ma obowiązek oznaczenia budynku, lokalu i pomieszczeń znajdujących się na terenie nieruchomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu tabliczek informacyjnych zawierających nazwę ulicy i numer porządkowy nieruchomości.
2. Użytkownicy nieruchomości zobowiązani są do zapewnienia należytego oświetlenia klatek schodowych, korytarzy, bram oraz innych części budynku służących do wspólnego użytku.
§ 7.
1. Dopuszcza się mycie samochodów poza myjniami i warsztatami naprawczymi jedynie
w miejscu wyznaczonym przez właścicieli nieruchomości, a powstające ścieki muszą być odprowadzone do zbiorników bezodpływowych lub kanalizacji sanitarnej. Stanowisko przeznaczone do mycia samochodów powinno być wyposażone w ujęcie wody, utwardzoną nawierzchnię ze spadkiem zapewniającym spływ wody do wpustów kanalizacyjnych z osadnikami błota i łapaczami oleju. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.
2. Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone
i usuwane zgodnie z obwiązującymi przepisami.
§ 8.
1. Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
a) spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków;
b) spalania i wypalania traw;
c) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników oraz zieleńców, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej;
d) umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych;
e) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;
f) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt;
g) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych w miejscach zabronionych;
h) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;
i) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów itp.;
j) gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu lub żużla, szlamów, substancji technicznych żrących, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów, i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej;
k) spalania w pojemnikach i w koszach na odpady jakichkolwiek odpadów;
l) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych i innych nieruchomości, na których powstają odpady , do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;
2. W przypadku stwierdzenia faktu określonego w ust. l lit