logo
Wersja dla niedowidzących
  Gmina Sulików
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 URZĄD GMINY
minus Struktura organizacyjna
minus Regulamin organizacyjny
plus Kierownictwo urzędu
 ORGANY GMINY
plus Wójt Gminy
plus Rada Gminy
 PRAWO LOKALNE
minus Strategia Rozwoju Gminy
minus Statut Gminy Sulików
plus Uchwały
plus Zarządzenia
plus Podatki i opłaty lokalne
plus Tablica Ogłoszeń
plus Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego
plus Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
plus Informacje i komunikaty
plus Konsultacje w sprawie statutów sołectw
plus Konsultacje w przedmiocie nadania nazwy części miejscowości „Wrociszów Dolny Kolonia”.
minus Klauzula informacyjna dotycząca ochrony danych
minus System Głosowania - eSesja
minus Raport o stanie Gminy Sulików za 2018 r.
minus Raport o stanie Gminy Sulików za 2019 rok
minus Raport o stanie Gminy Sulików za rok 2020.
minus Raport o stanie Gminy Sulików za rok 2021
minus Raport o stanie Gminy Sulików za rok 2022
 PRZETARGI
plus Roboty budowlane
plus Dostawy
plus Nieruchomości
plus Usługi
minus Roczny plan zamówień publicznych na rok 2018
minus Ogłoszenie o przetargu
minus Informacja o zakończeniu postępowania
minus Ogłoszenie o przetargu
minus Informacja o zakończeniu postępowania
minus Ogłoszenie o zamówieniu
minus Informacja o zakończeniu postępowania
minus Ogłoszenie o przetargu
minus Informacja o zakończeniu postępowania
minus Ogłoszenie o przetargu
minus Informacja o zakończeniu postępowania
minus Ogłoszenie o konkursie ofert
minus Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania
minus Ogłoszenie o konkursie ofert
minus Zawiadomienie
minus Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
minus Informacja o wyniku przetargu
minus Roczny plan zamówień publicznych na rok 2019
minus Informacja
minus ROCZNY PLAN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH GMINY SULIKÓW NA ROK 2020
minus Roczny plan zamówień publicznych na 2021 rok
minus Roczny plan zamówień publicznych na 2022 rok
minus Roczny plan zamowień publicznych na 2023 rok
minus Roczny plan zamówień publicznych na 2024 rok
 FINANSE GMINY
plus Budżet Gminy
plus Wykonanie Budżetu
plus Zmiany w budżecie
plus Sprawozdania finansowe
plus Wieloletnie Prognozy Finansowe
plus Opinie i uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej
plus Archiwalne
 OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
plus Oświadczenia majątkowe 2018
plus Oświadczenia majątkowe 2018-2023
plus Wzory oświadczeń majątkowych
 NABÓR NA WOLNE STANOWISKA PRACY
minus Nabór na wolne stanowisko do spraw edukacji ekologicznej
minus Informacja o wyniku naboru
minus Informacja o wydłużeniu terminu składania dokumentów aplikacyjnych do naboru na wolne stanowisko urzędnicze - Audytor wewnętrzny
minus Informacja o wyniku naboru
minus Nabór na wolne stanowisko urzędnicze - Audytor wewnętrzny
minus Nabór na wolne stanowisko do spraw księgowości podatkowej i opłat
minus Informacja o wyniku naboru
minus Nabór na wolne stanowisko do spraw oświaty
minus Informacja o wyniku naboru
minus Informacja o wyniku naboru
minus Klauzula informacyjna dla kandydatów do pracy
minus Kwestionariusz osobowy
plus Archiwum
 WYBORY I REFERENDA
plus Archiwum wyborów
minus Wybory do Sejmu RP i Senatu RP zarządzone na 15 padziernika 2023 r.
minus Referendum ogólnokrajowe zarządzone na 15 października 2023 r.
minus Wybory ławników do Sądu Rejonowego w Zgorzelcu na kadencję2024-2027
minus Wybory do Walnego Zgromadzenia Dolnośląskiej Izby Rolniczej we Wrocławiu
minus Obwieszczenie Wojewody Dolnośląskiego z dnia 17 listopada 2023 r.
 JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
minus Gminny Ośrodek Kultury
minus Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Sulikowie
minus Przedszkole Publiczne
plus Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
plus SUPLAZ Sp. z o.o.
minus Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Biernej
 SOŁECTWA
plus Lista sołectw Gminy Sulików
minus Fundusz sołecki
 KONTAKTY I WSPÓŁPRACA
minus Przynależność do organizacji
plus Organizacje pozarządowe
plus Współpraca zagraniczna
 INNE
plus Deklaracja dostępności
plus Powszechny spis rolny 2020r.
minus Nieodpłatna pomoc prawna
minus Wnioski do pobrania
minus Informacja dla osób niesłyszących
minus Redakcja Biuletynu
plus Instrukcja obsługi biuletynu
minus Akta Osobowo-płacowe
plus Prowadzone rejestry i ewidencje
plus Kontrole
minus Planowane wyłączenia energii elektrycznej
minus Dostosowanie przpeisów krajowych do RODO
plus Gminna Ewidencja Zabytków (GEZ)
plus Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 roku
plus Petycje
A A A


S T A T U T

 

                              

 

ZESPOŁU SZKOŁY

 

PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM

 

im. JANA PAWŁA ii

 

W SULIKOWIE

 

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ustalony na podstawie:

1.       ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496; z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126);

2.       rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami);

3.       rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 199., poz. 2046) z późniejszymi zmianami;

4.       statutu Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulikowie powstałego na podstawie uchwały Nr XXXII/204/05 Rady Gminy Sulików z dnia 30 sierpnia 2005 r.

                                                    

 

Rozdział I

 

Przepisy ogólne

 

                                             

 

§ 1

 

1.      Szkoła nosi nazwę „Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulikowie Szkoła Podstawowa”.

 

2.      Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się pomijanie słów „Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II”.

 

3.      Szkoła podstawowa jest szkołą typu publicznego o sześcioletnim cyklu kształcenia.

 

4.      Nauka w szkole kończy się powszechnym i obowiązkowym sprawdzianem poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.

 

5.      Siedzibą szkoły jest miejscowość Sulików ul. Zgorzelecka 28 w województwie dolnośląskim. Szkoła mieści się w trzech budynkach:

 

1)      budynek nr 1 przy ul. Zgorzeleckiej 28 – klasy I–VI, pracownia komputerowa, pokój nauczycielski, gabinet  pedagoga, szatnia. 

 

2)      budynek  nr  2 przy ul. Zgorzeleckiej 28 – gabinet dyrektora szkoły, gabinet zastępcy dyrektora szkoły, sekretariat, gabinet pielęgniarki szkolnej, świetlica, biblioteka, kuchnia  i  stołówka  szkolna.

 

3)      budynek  nr  3 przy ul. Garbarskiej 1a –  sala gimnastyczna.

 

6.      Obwód szkoły obejmuje następujące miejscowości: Sulików, Sulików  Podgórze, Mała Wieś Dolna, Mała Wieś Górna, Stary Zawidów, Stary Zawidów Kamieniec, Skrzydlice, Wrociszów Dolny, Wrociszów Dolny Kolonia, Wrociszów Górny, Wilka, Wilka Bory, Ksawerów.

 

7.      Nadzór pedagogiczny prowadzi Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.

 

 

§ 2

 

1.      Organem  prowadzącym   jest  samorząd  lokalny – Gmina  Sulików.

 

2.      Gmina  Sulików  wykonuje czynności  organu  prowadzącego poprzez  swoje  organy:  Radę  Gminy, Wójta Gminy.

 

3.      Gmina Sulików odpowiada za działania szkoły, a w szczególności:

 

a)    zapewnia warunki działania gimnazjum, w tym bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,

 

b)   wykonuje remonty obiektów szkolnych oraz zadania inwestycyjne w tym zakresie,

 

c)    zapewnia obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną,

 

d)   wyposaża gimnazjum w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych.

 

4.      Szkoła używa pieczęci nagłówkowej o treści rozmieszczonej w kolejnych wierszach od góry: pełna  nazwa szkoły, siedziba szkoły, kod pocztowy i numer telefonu, znak statystyczny Regon, numer identyfikacji  podatkowej.  Dopuszcza  się  tworzenie wersji pieczęci, gdzie w treści  może  znaleźć się dodatkowo: adres  internetowy  lub  nazwa  województwa.

 

5.      Szkoła używa okrągłej pieczęci urzędowej, pośrodku której umieszczone jest godło państwowe, w otoku  natomiast napis o treści  „Szkoła Podstawowa w Sulikowie”    zgodnie  z obowiązującymi   przepisami.

 

6.      Szkoła stosuje ceremoniał szkolny oraz używa sztandaru i godła szkoły wg wzorów i treści określonych w „Regulaminie ceremoniału szkolnego”, obowiązującego w zespole szkół.

 

 

Rozdział II

 

Cele i zadania szkoły podstawowej

 

 

§ 3

1.      Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wyko-nawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

 

1)     umożliwia realizację prawa do zdobycia wiedzy podstawowej i umiejętności, niezbędnych do własnego rozwoju  ucznia  i  uzyskania  świadectwa  ukończenia  szkoły  oraz kontynuację  nauki  w   następnym etapie  kształcenia  poprzez:

 

a)    prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych,

 

b)   atrakcyjny, nowatorski i dostosowany do możliwości dziecka proces nauczania,

 

c)    opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi,

 

d)   organizowanie zajęć pozalekcyjnych – kół zainteresowań,

 

e)    systematyczne diagnozowanie trudności szkolnych i organizowanie pomocy,

 

f)     poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne,

 

g)    rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,

 

2)     kształtuje środowisko wychowawcze, sprzyjające realizowaniu celów i zadań, określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:

 

a)    zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów szkoły,

 

b)   systematyczne monitorowanie i diagnozowanie zachowań uczniów,

 

c)    rozwijanie aktywności społecznej uczniów,

 

3)     sprawuje opiekę nad uczniami – w miarę posiadanych środków oraz na podstawie diagnozy dokonanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną lub lekarza – odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

 

a)    prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej,

 

b)   prowadzenie terapii pedagogicznej, 

 

c)    opiekę pedagoga szkolnego,

 

d)      nauczanie indywidualne po wydaniu orzeczenia przez poradnię pedagogiczno – psycholo-giczną,

 

4)      gwarantuje uczniom opiekę oraz  bezpieczeństwo:

 

a)      podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych prowadzonych w szkole i  poza nią,

 

b)      podczas  przerw – zgodnie  z   regulaminem  i  planem  dyżurów  nauczycieli,

 

c)      organizowanie zajęć świetlicowych dla dzieci, które muszą przebywać dłużej w szkole ze  względu na dojazdy i czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów). 

 

5)      organizuje  pomoc  materialną  potrzebującym  uczniom  z  budżetu  Rady  Rodziców,  ze  środków GOPS i TPD  oraz innych  instytucji  wspomagających  działania  szkoły  w  tym  zakresie.

 

2.      Szkoła realizuje również inne, niż wymienione w ust. 1, zadania wynikające z ustawy i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności:

 

1)      umożliwia uczniom i dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej, m. in. poprzez:

 

a)       wykorzystywanie w czasie realizacji różnych zajęć edukacyjnych, wartości materialnych i pozamaterialnych wypracowanych przez różne narody, grupy etniczne i religijne, do których należą uczniowie i dzieci uczęszczające do szkoły,

 

b)      umieszczenie w planie wychowawczym szkoły i wykorzystywanie, w czasie m. in. lekcji wychowawczych, tematów związanych z tolerancją i potrzebą każdego człowieka do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,

 

c)       w miarę potrzeby, organizowanie lekcji religii dla uczniów i dzieci, innego niż katolickiego wyznania,

 

d)      organizowanie w szkole imprez, mających na celu możliwość zaprezentowania wartości kultury materialnej i pozamaterialnej uczniów i dzieci innych niż polskiej narodowości, należących do różnych grup etnicznych oraz wyznających inną niż katolicką religię,

 

2)      udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, m. in. poprzez:

 

a)       stwarzanie warunków do świadomego i aktywnego ich udziału w procesie dydaktycznym i wychowawczym,

 

b)      rozpoznawanie indywidualnych potrzeb oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

 

c)       określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

 

d)      organizowanie nauczania indywidualnego dla niepełnosprawnych uczniów,

 

e)        różne formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla uczniów realizujących indywidualny program lub tok nauki,

 

f)        prowadzenie lub organizowanie różnego rodzaju form terapii psychologicznej lub pedagogicznej,

 

g)       prowadzenie doradztwa pedagogicznego i psychologicznego dla uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów),

 

h)       prowadzenie zajęć terapeutycznych,

 

i)         współpracę szkoły z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie prowadzenia specjalistycznych zajęć o charakterze terapeutycznym (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapii itp.),

 

3)      organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły, m. in. poprzez:

 

a)       pomoc psychologiczno – pedagogiczną w zakresie adaptacji w środowisku szkolnym,

 

b)      obniżenie wymagań edukacyjnych z różnych przedmiotów nauczania, w zależności od rodzaju niepełnosprawności,

 

c)       na podstawie wniosku poradni psychologiczno – pedagogicznej, zorganizowanie nauczania indywidualnego w domu ucznia,

 

d)      utrzymywanie kontaktów uczniów, uczęszczających do szkoły, z uczniami pobierającymi naukę w domu,

 

4)      umożliwienia rozwijania zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie, m. in. poprzez:

 

a)       indywidualną pracę z uczniem wybitnie zdolnym,

 

b)      organizowanie kółek zainteresowań i przedmiotowych (w miarę możliwości finansowych szkoły),

 

c)       przygotowywanie uczniów zdolnych do udziału w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych,

 

d)      uczestniczenie uczniów w życiu kulturalnym środowiska lokalnego i regionalnego,

 

e)       udzielanie uczniom zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki,

 

3.      Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze, odpowiednio do wieku uczniów oraz potrzeb środowiska, z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:

 

1)      sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych oraz nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę, m. in. poprzez:

 

a)       dbanie by budynek szkoły oraz przynależne do niego tereny i urządzenia odpowiadały ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadały urządzenia przeciwpożarowe – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie,

 

b)      organizowanie dla pracowników szkoły różnych form szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bieżące zapoznawanie ich z nowymi przepisami, instrukcjami i wytycznymi w tym zakresie,

 

c)       zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej w czasie realizacji wszystkich form zajęć szkolnych,

 

d)      organizowanie dyżurów nauczycielskich w czasie przerw międzylekcyjnych,

 

2)      sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, m. in. poprzez:

 

a)        zapewnienia opieki w czasie wyjścia z uczniami poza teren szkoły w obrębie Sulikowa, na zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe z wychowania fizycznego, imprezy szkolnej, wycieczki przedmiotowej lub krajoznawczo – turystycznej,

 

b)      zapewnienie opieki jednego opiekuna dla grupy 15 uczniów, w czasie wyjścia (wyjazdu) z uczniami poza Sulików,                                                

 

3)      organizuje dyżury nauczycielskie w szkole według następujących zasad:

 

a)       dyżury pełnią nauczyciele, pracujący w danym dniu w szkole, według ustalonego na początku roku harmonogramu,

 

b)      dyżury pełnione są wewnątrz budynku i na terenie posesji szkoły,

 

c)       dyżury rozpoczynają się 20 minut przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych i trwają w czasie przerw międzylekcyjnych, a kończą po 10 minutach od zakończenia ostatniej lekcji,

 

d)      nauczyciel dyżurny odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo uczniów oraz porządek i ład w rejonie objętym jego opieką,

 

4)      organizuje opiekę zdrowotną nad uczniami m. in. poprzez:

 

a)       opiekę pielęgniarki szkolnej,

 

b)      sprawowanie opieki nad uczniami z problemami zdrowotnymi,

 

c)       udzielanie pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów,

 

d)      edukację prozdrowotną uczniów,

 

e)       współpracę z  terenową stacją sanitarno – epidemiologiczną.

 

4.      Określone wyżej cele i zadania szkoła  realizuje w  procesie  dydaktycznym  według  obowiązujących programów nauczania oraz w procesie wychowawczym według własnego „Programu Wychowawczego Szkoły” oraz  Programu Profilaktyki  Szkoły”, które są integralną częścią Statutu.

 

§ 4

 

1.             W szkole obowiązuje Wewnątrzszkolny System Oceniania, który jest zbiorem zasad dotyczących oceniania wiedzy, umiejętności postaw ucznia,  zasad  oceniania  nauczycieli oraz  ewaluacji programów nauczania i wewnętrznych dokumentów szkoły.

 

2.             Szczegółowe zasady funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania znajdują się w Rozdziale VI niniejszego dokumentu.

 

3.             W szkole obowiązuje Kodeks Ucznia uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej po pozytywnym zaakceptowaniu przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej i Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej, który jest integralną częścią Statutu.

 

 

Rozdział III

 

Organy szkoły i ich kompetencje

 

 

§ 5

 

1.      Organami szkoły są:

 

1)     Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum

 

2)     Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej

 

3)     Rada Rodziców Szkoły Podstawowej

 

4)     Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej.

 

2.      Każdy organ szkoły, o którym mowa w  ust. 1 pkt 2 – 4, działa zgodnie z ustalonym przez siebie regulaminem, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i Statutem Szkoły.

 

3.      Każdy organ ustala plan pracy na rok szkolny. Kopie planów pracy organu, otrzymują pozostałe organy.

 

4.      Każdy organ ma prawo włączyć się do pracy innego organu, o ile nie narusza swym działaniem kompetencji tego organu lub przepisów prawa.

 

5.      Każdy organ może zapraszać na swe posiedzenia przedstawicieli innych organów.

 

6.      Zarządzenia lub uchwały organów kolegialnych, podaje się do ogólnej wiadomości w szkole, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej lub jeżeli nie narusza to przepisów prawa, a w szczególności o ochronie danych osobowych.

 

7.      Bieżący przepływ informacji między organami odbywa się poprzez:

 

1)      wywieszanie informacji na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,

 

2)      ogłoszenie w kurendzie szkolnej,

 

3)      informację na tablicy ogłoszeń Samorządu Uczniowskiego,

 

4)      pisemne zawiadomienia.

 

 

§ 6 

 

1.        Kompetencje i obowiązki Dyrektora określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

 

§  7

 

1.    Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej  jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących  kształcenia, wychowania i opieki.

 

2.    W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady  Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

 

3.    Rada Pedagogiczna działa zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Rady Pedagogicznej, który ustala zasady działalności Rady.

 

4.    Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek Kuratorium Oświaty, z inicjatywy przewodniczącego Rady Gminy lub Wójta albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

 

5.    Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor zespołu szkół, który prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.

 

6.    Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej  połowy jej członków.

 

7.    Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane  przez  stałego  protokolanta  powołanego  na  kolejny  rok szkolny.

 

8.    Przebieg obrad Rady Pedagogicznej jest niejawny. Uczestnicy zobowiązani są przede wszystkim do nie ujawniania spraw osobowych, zwłaszcza tych, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki.

 

9.    Dyrektor zespołu szkół przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie  rzadziej niż  dwa  razy w  roku  szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

 

10.    Rada Pedagogiczna posiada kompetencje stanowiące i opiniodawcze określone w ustawie o systemie oświaty. Szczegółowe zasady działalności Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej.

 

 

§ 8

 

1.      Rada Rodziców Szkoły Podstawowej jest organem stanowiącym reprezentację rodziców  uczniów szkoły powołanym w celu  wspierania działalności statutowej szkoły.

 

2.      Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogólne zebranie rodziców uczniów szkoły.

 

3.      Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, a do jej zadań przede wszystkim należy:

 

1)      opiniowanie planu  wychowawczego  szkoły,

 

2)      opiniowanie projektów programów oraz statutu szkoły,

 

3)      współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

 

4)      pozyskiwanie środków finansowych w celu wspierania działalności statutowej szkoły,

 

5)      działanie na rzecz stałej poprawy bazy materialnej szkoły,

 

6)      udzielanie pomocy Samorządowi Uczniów,

 

7)      delegowanie  swoich  przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydatów na stanowisko Dyrektora szkoły,

 

8)      delegowanie swojego przedstawiciela do Komisji Statutowej,

 

9)      przynajmniej raz w roku złożenie sprawozdania ze swej działalności ogólnemu zebraniu rodziców.

 

4.      W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić własny fundusz z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

 

5.      Rada Rodziców uchwala Regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem szkoły  i powinien określać:

 

1)     kadencję, tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców,

 

2)     strukturę Rady Rodziców i sposoby jej reprezentowania,

 

3)     szczegółowy zakres działania i kompetencji Rady Rodziców,

 

4)     zasady pozyskiwania, gromadzenia i wydatkowania środków funduszu Rady Rodziców,

 

5)     tryb podejmowania uchwał.

 

6.      Regulamin opracowuje Rada Rodziców, jego zatwierdzenie poprzez głosowanie następuje na zebraniu  ogólnym rodziców poprzez głosowanie (większością  głosów). Szczegóły  funkcjonowania  Rady Rodziców  określa  uchwalony  Regulamin  Rady  Rodziców.

 

 

§ 9 

 

1.      Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej jest reprezentantem wszystkich uczniów w szkole.

 

2.      Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

 

3.      Samorząd  Uczniowski realizuje  swoje  cele  i  zadania  poprzez  wybranych  przedstawicieli.

 

4.      Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie  Pedagogicznej lub Dyrektorowi wnioski i opinie  we  wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów,  takich  jak:

 

1)      prawo do zapoznania się z programem  nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

 

2)      prawo do  jawnej  i  umotywowanej  oceny  postępów  w  nauce  i  zachowaniu,

 

3)      prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.

 

5.      Zasady wybierania i działania organów samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego.

 

 

§ 10

 

1.         Spory pomiędzy organami szkoły rozstrzyga Komisja Statutowa.

 

2.         W skład Komisji Statutowej wchodzą:

 

1)      Dyrektor zespołu szkół,

 

2)      jeden członek Rady Pedagogicznej – przewodniczący zespołu powołanego do opracowania Statutu, jego zmian i ewaluacji,

 

3)      przewodniczący Rady Rodziców lub osoba przez niego wskazana,     

 

4)      przewodniczący Samorządu Uczniowskiego.

 

3.      Komisja Statutowa rozpatruje spór na wniosek jednej ze stron uczestniczących w sporze.

 

4.      Komisja podejmuje decyzje większością ¾ głosów przy obecności wszystkich jej członków.

 

5.        Decyzja Komisji Statutowej jest ostateczna i może być zaskarżona do Wójta Gminy lub Kuratorium Oświaty we Wrocławiu jedynie wówczas, gdy jest sprzeczna z obowiązującym prawem.

 

6.        Organ, którego winę Komisja ustaliła, jest zobowiązany naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia.

 

 

Rozdział IV

 

Organizacja pracy szkoły

 

 

§ 11

 

1.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym  określa  arkusz  organizacji szkoły, opracowany przez Dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz  planu  finansowego  szkoły.

 

2.      Arkusz organizacyjny zatwierdza Wójt Gminy Sulików po zaopiniowaniu przez Kuratorium Oświaty do dnia 30 maja danego roku.

 

3.      Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

4.      Zajęcia edukacyjne w szkole realizowane są przez 5 dni w tygodniu.

 

5.      Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, może podjąć decyzję o potraktowaniu dnia wypadającego między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy, a także piątku wypadającego bezpośrednio po dniu świątecznym ustawowo wolnym od pracy, jako dnia wolnego od zajęć, wyznaczając wybraną sobotę do odpracowania zajęć przypadających tego dnia.

 

6.      W zależności od możliwości finansowych szkoły, mogą być organizowane w dni wolne od zajęć edukacyjnych, zajęcia pozalekcyjne i imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu i turystyki.

 

7.      Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział (klasa).

 

8.      Liczbę uczniów w oddziale regulują odrębne przepisy.

 

9.      Uczniowie uczą  się  w  dwóch  etapach  w  cyklu  trzyletnim:

 

1)      etap I  – klasy I – III nauczanie  zintegrowane

 

2)      etap II – klasy IV –VI nauczanie  blokowe  oraz  tzw.  ścieżki  przedmiotowo – edukacyjne.  Drugi etap  nauki  kończy  się  przeprowadzeniem  sprawdzianu  w klasie  VI.

 

10.  Zajęcia edukacyjne prowadzone są zgodnie z ramowymi planami nauczania według programu wybranego z zestawu programów dla danej klasy, opartego na podstawie programowej.

 

11.  Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz warunków szkoły.

 

12.  Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze, zwłaszcza nadobowiązkowe i pozalekcyjne, mogą odbywać się poza terenem szkoły z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

 

13.  Zajęcia w zakresie turystyki i krajoznawstwa organizuje się zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie organizacji i prowadzenia wycieczek szkolnych.

 

14.  Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym. Dopuszcza się możliwość odbywania zajęć terenowych.

 

15.  Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

 

16.  Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach  I – III  ustala  nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas  zajęć.

 

17.  Podziału oddziału na grupy dokonuje  się  na  zajęciach  wymagających  specjalnych  warunków  nauki i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.

 

18.  Oddziały należy dzielić na grupy w nauczaniu języków obcych i informatyki. Kryterium podziału jest liczba dzieci w oddziale (grupie), którą określają odrębne przepisy.

 

19.  Poza przypadkami wynikającymi z przepisów podział uczniów na grupy można uzależnić od warunków lokalowych i możliwości finansowych szkoły.

 

20.  Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z Wójtem Gminy Sulików ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.

 

 

§ 12 

 

1.      Organizację biblioteki szkolnej, jej zadania oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

 

 

§  13

 

1.      Organizację świetlicy, jej zadania oraz zadania nauczyciela określa Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i  Gimnazjum.

 

 

§ 14

 

1.    Funkcjonowanie stołówki szkolnej, która prowadzi dożywianie uczniów określa Statut Zespołu  Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

 

§ 15

 

1. Do  realizacji  celów statutowych  szkoła  udostępnia  odpowiednie  pomieszczenia:

 

1)      Pomieszczenia do  nauki  z  niezbędnym  wyposażeniem;

 

2)      Pomieszczenia biblioteki  jako  centrum  informacji;

 

3)      Świetlicę szkolną;

 

4)      Stołówkę, blok  żywieniowy, zaplecze;

 

5)      Pokój  nauczycielski;

 

6)      Pracownię  komputerowo – internetową;

 

7)      Gabinet  pedagoga  szkolnego  i  terapii pedagogicznej;

 

8)      Gabinet pielęgniarki;

 

9)      Salę gimnastyczną;

 

10)  Teren  przyszkolny;

 

11)  Pomieszczenia  administracyjno – gospodarcze  i  sanitarne;

 

12)  Szatnie;

 

2.      Pomieszczenia, o których mowa w ust.1 są przystosowane i wyposażone adekwatnie do funkcji, jakie pełnią.

 

 

Rozdział V

 

Uczniowie szkoły

 

 

§ 16 

 

1.      Do szkoły podstawowej  uczęszczają uczniowie nie  wcześniej niż od 6 roku życia do13 roku życia, nie dłużej niż do 18  roku  życia.

 

2.      Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.

 

3.      W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone,  nie dłużej jednak niż o 1 rok. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

 

4.      Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.

 

5.      Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się:

 

1)      z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,

 

2)      na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe  poza  obwodem  danej szkoły, jeżeli  w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia Dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.

 

6.      Na wniosek rodziców dziecka Dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

 

7.      Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również uczęszczanie dzieci do szkół specjalnych oraz udział w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych.

 

 

§ 17

 

Uczeń szkoły ma prawo do:

 

1)     właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

 

2)     opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

 

3)     znajomości kryteriów wymagań z poszczególnych zajęć dydaktycznych,

 

4)     życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

 

5)     swobody wyrażania myśli, przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

 

6)     rozwijania zainteresowań,

 

7)     sprawiedliwej, jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

 

8)     pomocy w przypadku trudności w nauce,

 

9)     korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego,

 

10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,

 

11) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach,

 

12) nietykalności osobistej,

 

13) korzystania w uzasadnionych przypadkach z pomocy finansowej (w miarę posiadanych środków),

 

14) uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

 

15) powiadomienia z wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych prac klasowych,

 

16) wpływania na życie przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach  działających w szkole.

 

 

§ 18

 

1.      Uczeń szkoły ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, a w szczególności:

1)      systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach, prowadzonych przez szkołę,

2)      sumiennie i systematycznie przygotowywać się do zajęć lekcyjnych, przynosić niezbędne przybory i pomoce dydaktyczne,

3)      w czasie zajęć zachowywać się w sposób pozwalający na ich niezakłócony przebieg,

4)      przebywać w trakcie zajęć lekcyjnych na terenie zespołu szkół,

5)      dopilnować usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach,

6)      mieć stale przy sobie i okazywać na wezwanie nauczyciela „Zeszyt wychowawczy”,

7)      dbać o schludny wygląd oraz nosić strój wg wzorów przyjętych w szkole,

8)      dbać o honor i dobre imię szkoły i zespołu szkół,

9)      dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

10)  przestrzegać zasad kultury współżycia,

11)  korzystać z telefonów komórkowych oraz innych prywatnych urządzeń technicznych zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole,

12)  podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora zespołu szkół, Rady Pedagogicznej, ustaleniom Samorządu Uczniowskiego oraz poleceniom wychowawcy, nauczycieli i pracowników zespołu szkół,

13)  chronić życie i zdrowie własne oraz innych,

14)  przeciwdziałać zagrożeniom życia i zdrowia innych,

15)  okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez przyjęte i społecznie akceptowane formy,

16)  naprawić wyrządzone szkody lub dokonać zadośćuczynienia materialnego,

17)  nie przynosić do szkoły rzeczy osobistych, cennych czy wartościowych, nieprzydatnych w procesie dydaktycznym,

18)  zachować w rozstrzyganiu spraw spornych trybu przyjętego w szkole, o ile nie uda się polubownie rozwiązać problemu.

2.      Obowiązki i zasady ujęte w ust. 2 punkty1)-6), 7)-8), 9)-18) określa szczegółowo Kodeks Ucznia, natomiast postanowienia szczegółowe do punktów 7) i 8) zawiera Regulamin Ceremoniału Szkolnego.

 

 

§ 19

 

1.     Uczniom, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu, działalności na rzecz społeczności szkolnej oraz reprezentując szkołę odnoszą sukcesy, na wniosek wychowawcy klasy, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego lub Rady Rodziców Dyrektor szkoły może przyznać nagrody w formie:

 

1)      pochwały Dyrektora szkoły,

 

2)      listu gratulacyjnego dla rodziców,

 

3)      nagrody rzeczowej,

 

4)      świadectwa z wyróżnieniem: przyznaje  się  uczniom  zgodnie z  odrębnymi przepisami,

 

5)      wycieczki (w miarę posiadanych środków),

 

6)      dyplomu.

 

2.      Nagrody finansowane są ze środków szkoły oraz funduszu Rady Rodziców.

 

 

§ 20

 

1.     Na uczniów, którzy sprawiają trudności wychowawcze, a w szczególności nie przestrzegają postanowień Statutu oraz Regulaminu Samorządu Uczniowskiego, nakłada się kary w formie:

 

1)      upomnienie wychowawcy klasy lub innego nauczyciela,

 

2)      nagana ustna Dyrektora szkoły,

 

3)      ustne lub pisemne powiadomienie rodzica o zastosowaniu kary wobec ucznia,

 

4)      zakaz uczestniczenia w imprezach klasowych i szkolnych,

 

5)      wykonywanie czynności nakazanych przez Dyrektora szkoły na rzecz szkoły pod nadzorem nauczyciela (przy wyborze czynności można uwzględnić predyspozycje ucznia),

 

6)      zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz,

 

7)      przeniesienia ucznia do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.

 

2.      Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do Dyrektora szkoły w terminie 3 dni od jej nałożenia.

 

3.      W sprawach spornych decyzje Dyrektora są ostateczne.

 

 

§ 21

 

1.      W związku z realizacją ustawowego obowiązku szkolnego rodzice (opiekunowie prawni) uczniów wspomagają szkołę w procesie kształcenia i wychowania dzieci.

 

2.      Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z ustawowego obowiązku szkolnego należy:

 

1)      sprawdzenie, czy dziecko jest zapisane do szkoły w swoim obwodzie lub zapisanie dziecka do szkoły poza obwodem do końca kwietnia roku kalendarzowego, w którym dziecko rozpoczyna naukę w szkole  podstawowej,

 

2)      zaopatrzenie dziecka w podręczniki i przybory szkolne,

 

3)      zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,

 

4)      zapewnienie dziecku warunków umożliwiających indywidualną naukę i przygotowanie się do zajęć szkolnych.

 

3.      Ponadto do obowiązków rodziców należy:

 

1)      wspieranie procesu nauczania i wychowania,

 

2)      systematyczny kontakt ze szkołą, a zwłaszcza z wychowawcą klasy osobiście lub poprzez „Zeszyt wychowawczy”,

 

3)      udzielanie, w miarę swoich możliwości, pomocy organizacyjnej i materialnej szkole.

 

4)      kontrolowanie postępów dziecka w nauce i zachowaniu.

 

5)      skreślony,

 

6)      skreślony.

 

4.    W ramach współpracy ze szkołą rodzice mają prawo do:

 

1)      kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,

 

2)      porad pedagoga szkolnego,

 

3)      korzystania z biblioteki szkolnej,

 

4)      ubiegania się o pomoc materialną lub organizacyjną w miarę możliwości szkoły,

 

5)      dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,

 

6)      występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły,  

 

 

§ 21a.

 

1.      Rodzice (opiekunowie prawni) uczniów mają prawo i obowiązek usprawiedliwić nieobecność w szkole swojego dziecka w terminie do 7 dni poprzez wpisanie do „Zeszytu wychowawczego” usprawiedliwienia potwierdzonego własnoręcznym podpisem, podając daty i godziny oraz przyczynę nieobecności.

2.      W przypadku długotrwałej choroby ucznia, jego pobytu w szpitalu lub sanatorium, rodzice niezwłocznie powiadamiają wychowawcę o zaistniałej sytuacji i przekazują zwolnienie lekarskie po zakończeniu leczenia. Po chorobie trwającej dłużej niż 7 dni należy przedstawić ponadto wychowawcy informację o stanie zdrowia ucznia i zaleceniach lekarza.

3.      W przypadku krócej trwającej choroby (do 3 dni) nieobecność ucznia mogą usprawiedliwić rodzice w trybie określonym w ust. 1.

4.      Wychowawca  ucznia może odmówić usprawiedliwienia jego nieobecności w szkole, gdy podana przyczyna nieobecności jest niewiarygodna, a okoliczności lub posiadane przez wychowawcę informacje wskazują, że uczeń opuścił zajęcia samowolnie.

 

§ 21b.

 

1.      Rodzice(opiekunowie prawni) mają prawo zwolnić ucznia z określonych zajęć, co jest równoznaczne z usprawiedliwieniem nieobecności ucznia na zajęciach oraz zdjęciem ze szkoły odpowiedzialności za dziecko na czas zwolnienia.

2.      Prośbę o zwolnienie dziecka z jednych lub kilku zajęć rodzice wpisują do „Zeszytu wychowawczego” , a uczeń przedstawia wniosek o zwolnienie wychowawcy lub nauczycielowi prowadzącemu zajęcia przed opuszczeniem zajęć czy wyjściem ze szkoły.

3.      W przypadkach losowych, gdy konieczność zwolnienia dziecka z zajęć wynika nagle, rodzic może zwolnić ucznia z zajęć telefonicznie zawiadamiając o tym wychowawcę, wówczas jest jednak zobowiązany usprawiedliwić nieobecność na zajęciach w trybie określonym w § 27a ust. 1.

4.      Decyzje o długotrwałym zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje Dyrektor zespołu szkół na podstawie zwolnienia lekarskiego, przy czym uczeń w takim przypadku pozostaje pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.

5.      Na uzasadniony wniosek rodziców wpisany do „Zeszytu wychowawczego” nauczyciel zajęć wychowania fizycznego może zwolnić ucznia z ćwiczeń w dniu wskazanym we wniosku rodziców. Zwolnienie takie traktuje się jako obecność na zajęciach, a uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.

6.      Zwolnienia z zajęć religii dokonują rodzice ucznia w specjalnym oświadczeniu złożonym Dyrektorowi zespołu szkół. Uczeń nie opuszcza terenu szkoły, lecz pozostaje pod opieką nauczyciela/wychowawcy w świetlicy lub bibliotece szkolnej. Uczeń może przebywać w takim przypadku poza szkołą jedynie wówczas, gdy są to wg planu zajęć jego klasy zajęcia pierwsze lub ostatnie.

7.      W przypadku udziału ucznia w imprezach sportowych, konkursach, wycieczkach szkolnych i innych imprezach, gdzie reprezentuje szkołę, nie odnotowuje się jego nieobecności. Na pisemny wniosek nauczyciela prowadzącego lub opiekuna wychowawca odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym i powiadamia o tym innych nauczycieli.

 

 

Rozdział VI

 

Wewnątrzszkolny System Ocenienia

 

 

§ 22 Cele i zadania oceniania

 

1.      Ocenianiu podlegają:

 

1)      osiągnięcia edukacyjne ucznia;

 

2)      zachowanie ucznia.

 

2.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

 

3.      Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

 

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

 

2)      udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

 

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

 

4)      dostarczenie rodzicom, (prawnym opiekunom) oraz nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

 

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

4.      Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

 

1)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych;

 

2)      ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

 

3)      ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali obowiązującej w szkole;

 

4)      przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych;

 

5)      ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

 

6)      ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

 

7)      ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

 

§ 23 Wymagania edukacyjne

 

1.      Ocenianie wewnętrzne obejmuje formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców:

 

1)      Wymagania konieczne – na stopień dopuszczający – obejmują treści nauczania:

 

a)        niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu,

 

b)        potrzebne w życiu,

 

c)        wskazują na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.

 

2)      Wymagania podstawowe – na stopień dostateczny – obejmują treści:

 

a)        najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu,

 

b)        łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,

 

c)        o niewielkim stopniu złożoności, czyli przystępne,

 

d)        często powtarzające się w programie nauczania,

 

e)        dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i poza szklonych,

 

f)          określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,

 

g)        głównie proste, uniwersalne umiejętności, a w mniejszym zakresie wiadomości,

 

h)        warstwa treści programowych nie przekracza 50% treści całego programu.

 

3)      Wymagania rozszerzające – na stopień dobry – obejmują treści:

 

a)        istotne w strukturze przedmiotu,

 

b)        bardziej złożone i mniej przystępne niż treści na wymagania podstawowe,

 

c)        przydatne, ale niezbyt konieczne w opanowaniu treści z danego przedmiotu i innych przedmiotów szkolnych,

 

d)        użyteczne w szkolnej i poza szkolnej działalności,

 

e)        o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych,

 

f)          wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych według wzorów znanych z lekcji i z podręcznika.

 

4)      Wymagania dopełniające – na stopień bardzo bobry – obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania:

 

a)        złożone, trudne, ważne do opanowania,

 

b)        wymagające korzystania z różnych źródeł,

 

c)        umożliwiające rozwiązywanie problemów,

 

d)        pośrednio użyteczne w życiu poza szkolnym,

 

e)        pełne opanowanie programu.

 

5)      Wymagania wykraczające – na stopień celujący – obejmują treści:

 

a)        znacznie wykraczające poza program nauczania,

 

b)        stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,

 

c)        wynikające z indywidualnych zainteresowań,

 

d)        zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych..

 

2.     Nauczyciele w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:

 

1)      wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

 

2)      sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

 

3)     warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

3.      Informację, o których mowa w ust.2, przekazywane są rodzicom przez wychowawcę klasy, w formie ustnej lub dane każdemu rodzicowi na piśmie w czasie pierwszego zebrania na początku roku szkolnego. Informacje te mogą być przekazane w tej formie również przez nauczyciela danego przedmiotu. Potwierdzeniem faktu poinformowania rodzica, jest podpis złożony na liście zawierającej w tytule stwierdzenie: „ zostałem zapoznany z ...”

 

4.      Wychowawca klasy w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców  (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania  zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

5.      Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej (lub niepublicznej) poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania  edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych  ucznia, u  którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu  się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 6.

 

6.      W przypadku  ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego  nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego  orzeczenia.

 

 

§ 24 Ocenianie osiągnięć edukacyjnych

 

1.      W klasach I – III oceny bieżące wystawiane są według systemu opracowanego przez  zespół nauczycieli klas I – III w formie graficznej. Ocena klasyfikacyjna jest oceną  opisową.

 

2.      Oceny bieżące w klasach IV – VI ustala się według następującej skali:

 

-         celujący                       – 6

 

-         bardzo dobry   – 5

 

-         dobry                          – 4

 

-         dostateczny      – 3

 

-         dopuszczający – 2

 

-         niedostateczny– 1

 

Dopuszcza się dostawianie do cyfr „+” (podwyższenie cyfry) lub „ – ”  (obniżenie cyfry).

 

3.    Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

 

4.     Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia  ustaloną ocenę.

 

5.     Na  wniosek  ucznia  lub  jego rodziców (prawnych opiekunów),  sprawdzone i ocenione pisemne  prace  kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca ucznia jest gromadzona (w danym etapie kształcenia) i udostępniona do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

 

6.     Formy sprawdzania umiejętności i wiadomości uczniów:

 

1)      odpowiedzi ustne,

 

2)      praktyczne działania i ćwiczenia,

 

3)      krótkie sprawdziany (obejmujące materiał maksymalnie z trzech ostatnich zajęć),

 

4)      prace klasowe (obejmujące szeroki zakres materiału, nawet z całego roku),

 

5)      zadania domowe,

 

6)      zadania problemowe i inne prace twórcze,

 

7)      projekty i programy uczniowskie

 

8)      sprawdziany i testy osiągnięć szkolnych,

 

9)      obserwacja uczniów.

 

7.    Terminy prac klasowych i pisemnych sprawdzianów umiejętności i wiadomości:

 

1)      prace klasowe muszą być zapowiedziane i zapisane w dzienniku lekcyjnym z tygodniowym wyprzedzeniem,

 

2)      sprawdziany nie muszą być zapowiedziane,

 

3)      pisemne prace klasowe powinny być ocenione i omówione na zajęciach w terminie dwutygodniowym od ich przeprowadzenia, sprawdziany – w terminie tygodniowym,

 

4)      w ciągu jednego dnia może odbyć się tylko jedna praca klasowa, zaś w tygodniu nie więcej niż dwie,

 

5)      ilość sprawdzianów nie może przekroczyć dwóch w ciągu jednego dnia.

 

8.     Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać  pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

9.     Dyrektor zespołu szkół zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

 

10. Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

 

 

§ 25  Ocenianie zachowania uczniów

 

1.      Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

 

1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

 

2)      postępowanie zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły,

 

3)      dbałość o piękno mowy ojczystej,

 

4)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

 

5)      godne, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią,

 

6)      okazywanie szacunku innym osobom,

 

7)      przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.

 

2.    Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV  ustala się z zastrzeżeniem ust.5 i ust.6 według następującej skali:

 

1)      wzorowe              - skrót literowy: wz;

 

2)      bardzo dobre        - skrót literowy: bdb;

 

3)      dobre                    - skrót literowy: db;

 

4)      poprawne              - skrót literowy: pop;

 

5)      nieodpowiednie    - skrót literowy: ndp;

 

6)      naganne                - skrót literowy: ng.

 

3.      Szczegółowe kryteria oceny klasyfikacyjnej zachowania uczniów znajdują się w § 33.

 

4.      W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową.

 

5.      Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

 

6.      Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczo – pedagogicznej,  w tym publicznej poradni specjalistycznej.

 

7.      Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

 

1)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

 

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

 

8.      Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

9.      Uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

 

 

 

 

§ 26 Klasyfikacja śródroczna i roczna

 

1.      Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 6 i 9.

 

2.      Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i  zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

3.      Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się w styczniu zgodnie z kalendarzem organizacji danego roku szkolnego.

 

4.      W klasach I – III ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych jest oceną opisową w formie „karty obserwacji” ucznia.

 

5.      Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Ocena klasyfikacyjna roczna jest oceną opisową.

 

6.      Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i  rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

7.      Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

8.      Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV ustala się stopniach według następującej skali:

 

-         celujący                       – 6, skrót literowy – cel,

 

-         bardzo dobry   – 5, skrót literowy – bdb,

 

-         dobry                          – 4, skrót literowy – db,

 

-         dostateczny      – 3, skrót literowy – dst,

 

-         dopuszczający – 2, skrót literowy – dop,

 

-         niedostateczny– 1, skrót literowy – ndst.

 

9.      Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

10.  Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

11.  14 dni (z zastrzeżeniem pkt 4) przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

 

1)      W stosunku do uczniów obowiązek ten jest realizowany w czasie poszczególnych zajęć edukacyjnych dwa tygodnie przed rocznym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej.

 

2)      W stosunku do rodziców (prawnych opiekunów) obowiązek ten realizowany jest w czasie zebrania rodziców.

 

3)      W przypadku nieprzybycia na zebranie rodzica ucznia wychowawca informuje rodzica pisemnie poprzez „Zeszyt wychowawczy”.

 

4)      Jeden miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciel przedmiotu informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej niedostatecznej ocenie z danego przedmiotu, zapisując ten fakt w „Zeszycie wychowawczym”.

 

12.  Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

 

13.  Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

 

14.   Promocję do klasy programowo wyższej otrzymuje:

 

1)      uczeń klasy I – III;

 

2)      uczeń klasy I – III może powtarzać klasę tylko w wyjątkowych przypadkach, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia,

 

3)      uczeń, począwszy od klasy IV, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem § 25. ust. 7 i 8;

 

4)      promocję z wyróżnieniem począwszy od klasy IV otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania;

 

4a) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. 

 

5)      uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami);

 

15. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:

 

1)      w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem pkt 4) i § 25. ust. 7 i 8;

 

2)      przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach;

 

3)      uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania;

 

3a) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. 

 

4)      o ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

16. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

 

17.  Nagrodę książkową otrzymuje uczeń, który:

 

1)      otrzymuje promocję z  wyróżnieniem,

 

2)      uzyskał średnią ocen 4,75 z zajęć edukacyjnych (bez ocen dostatecznych),

 

3)      uczeń klasy I – III, który w klasyfikacji osiągnął wymagania dopełniające,

 

4)      na wniosek Rady Pedagogicznej za godne reprezentowanie szkoły w konkursach na różnym szczeblu.

 

18.  W arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym odnotowuje się następujące osiągnięcia ucznia:

 

1)      wzorowe wypełnianie funkcji w samorządzie szkolnym,

 

2)      wejście do finału konkursu przedmiotowego, począwszy od szczebla regionalnego,

 

3)      zajęcie samodzielnie lub w zespole od I do IV miejsca w zawodach sportowych, począwszy od szczebla powiatowego,

 

4)      zajęcie od I do IV miejsca w różnych konkursach, począwszy od szczebla powiatowego,

 

5)      inne znaczne osiągnięcia ucznia, po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.

 

 

§ 27 Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych

 

ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

 

 oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

1.      Rodzice uczniów mają prawo pisemnie odwołać się od proponowanej z zajęć edukacyjnych, rocznej oceny klasyfikacyjnej, jeżeli ich zdaniem, ustalona przez nauczyciela ocena powinna być wyższa.

 

2.      Po przyjęciu odwołania, o którym mowa w ust. 1 Dyrektor szkoły powołuje komisję w celu sprawdzenia zasadności odwołania w formie egzaminu sprawdzającego. Komisja przeprowadza egzamin w terminie do trzech dni od dnia wpłynięcia odwołania.

 

3.      Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.

 

4.      W skład komisji, przeprowadzającej egzamin sprawdzający wchodzą:

 

a)      Dyrektor zespołu szkół lub inna osoba zajmująca stanowisko kierownicze –  jako przewodniczący komisji,

 

b)      nauczyciel uczący danego przedmiotu – jako egzaminator,

 

c)      nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – jako członek komisji,

 

d)      wychowawca klasy – jako obserwator.

 

5.      Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 lit. b, może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego przedmiotu z tej samej lub innej szkoły, w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.

 

6.      Z egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zwierający: datę przeprowadzenia egzaminu, skład komisji egzaminacyjnej, treść pytań egzaminacyjnych, ocenę egzaminu ustaloną przez komisję, ewentualnie inne informacje. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia albo zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

 

7.      Komisja, o której mowa w ust. 4, może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego:

 

a) podwyższyć stopień,

 

b) pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela.

 

 

§ 28 Egzaminy klasyfikacyjne

 

1.      Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 

2.      Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

 

3.      Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

 

4.      Egzamin klasyfikacyjny zdaję również uczeń:

 

1)      realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki,

 

2)      spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.

 

5.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia, o którym mowa w ust.4.pkt 2, nie obejmuje  obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

6.      Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

 

7.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej; egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

8.      Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem lub jego rodzicami ( prawnymi opiekunami).

 

9.      Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego regulują odrębne przepisy oświatowe.

 

10.  Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem ust. 17.

 

11.  Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna  zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 17.

 

12.  Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, zgłosić do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

 

 

§ 29 Egzaminy poprawkowe

 

1.      Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

2.      Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

3.      Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

 

4.      Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu poprawkowego regulują odrębne przepisy.

 

5.      Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.

 

6.      Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczani, realizowane w klasie programowo wyższej.

 

 

§ 30 Sprawdzian w ostatnim roku nauki

 

1.      W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach oświatowych.

 

 

§ 31 Kryteria oceniania zachowania

 

1.    Zachowanie ucznia ocenia się w siedmiu kategoriach opisowych oznaczonych cyframi rzymskimi. Zadaniem nauczyciela jest wybranie w kolejnych kategoriach spośród poszczególnych zapisów tego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia w opinii: wychowawcy, innych nauczycieli, uczniów i innych członków szkolnej społeczności. Cyfra przy wybranym zapisie oznacza liczbę przyznanych uczniowi punktów w danej kategorii. Suma punktów zamieniana jest na ocenę zgodnie z ust. 2.

 

 

I. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.

 

4. Stosownie do swoich możliwości i wkładu pracy uczeń osiąga wyniki maksymalne, nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.

 

3. Stosownie do swoich możliwości i wkładu pracy uczeń osiąga dość wysokie wyniki, ma niewielką liczbę nieusprawiedliwionych nieobecności i niewielką liczbę spóźnień (łącznie do 10).

 

2. Stosownie do swoich możliwości i wkładu pracy uczeń osiąga przeciętne wyniki, czasami opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się na lekcje (łączna liczba godzin nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień wynosi do 20).

 

1. Stosownie do swoich możliwości i wkładu pracy uczeń osiąga niskie wyniki, często opuszcza lekcje lub spóźnia się (łączna liczba godzin nieusprawiedliwionych  nieobecności i spóźnień wynosi powyżej 20).

 

II. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.

 

3.      Uczeń wykazuje dużą aktywność w pracach na rzecz klasy i szkoły, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu zadań, dobrowolnie podejmuje się różnych prac, jest inicjatorem wielu działań, godnie reprezentuje szkołę, dba o jej honor i tradycje, jest uczciwy i odpowiedzialny.

 

3.  Uczeń zazwyczaj uczestniczy w pracach na rzecz klasy i szkoły, dobrze wykonuje powierzone mu prace i zadania, czasami podejmuje dobrowolne zobowiązania, które stara się wykonać terminowo i solidnie, dba o honor i tradycje szkoły.

 

2.  Uczeń czasami uczestniczy w pracach na rzecz klasy i szkoły, niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań, rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, nie zawsze dba o dobry wizerunek szkoły.

 

1. Uczeń niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace i zadania, nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań, często unika pracy na rzecz zespołu klasowego, dobro i wizerunek szkoły są mu obojętne.

 

III. Dbałość o piękno mowy ojczystej.

 

4.Uczeń zawsze dba o piękno języka ojczystego, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji, unika uproszczeń językowych, nigdy nie używa wyrazów i zwrotów wulgarnych.

 

3.Uczeń zwykle dba o piękno języka ojczystego, w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa, umie dyskutować, sporadycznie używa niewłaściwego słownictwa, prawidłowo reaguje na zwróconą uwagę.

 

2. Kilkakrotnie użył mało kulturalnego słownictwa w rozmowie lub dyskusji, nie dba o poprawność języka ojczystego, nie zawsze reaguje na zwróconą uwagę.

 

1. Często używa wulgaryzmów w rozmowach czy dyskusjach, nie dba o zachowanie kulturalnych form w rozmowie czy dyskusji. Niewłaściwie reaguje na zwróconą mu uwagę.

 

IV. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób w szkole i poza nią.

 

4. Uczeń zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia. Dba o zdrowie i swój rozwój, nie ulega żadnym nałogom czy uzależnieniom, propaguje zdrowy styl życia.

 

3. Zdarzyło się, że uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa swojego lub innych osób lub zlekceważył takie zagrożenie, ale właściwie zareagował na zwrócona mu uwagę. Na ogół dba o zdrowie i swój rozwój, rozumie szkodliwość nałogów i uzależnień.

 

2. Kilkakrotnie trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to, że jego postępowanie może spowodować (lub powoduje) zagrożenie jego bezpieczeństwa lub innych osób. Nie zawsze dba o swoje zdrowie i rozwój, sporadycznie naraża je na uszczerbek poprzez uleganie nałogom.

 

1. Często stwarza zagrożenie lub lekceważy niebezpieczeństwo i nie zawsze reaguje właściwie na zwracane uwagi. Nie rozumie szkodliwości nałogów i uzależnień czasami im ulegając.

 

V. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.

 

4. Uczeń jest zawsze taktowny i kulturalny, właściwie zachowuje się w różnych sytuacjach, potrafi zapanować nad negatywnymi emocjami, jego postawa może być wzorem postępowania dla innych.

 

3. Uczeń zazwyczaj jest taktowny i kulturalny, na ogół przestrzega zasad dobrego wychowania, najczęściej stara się panować nad negatywnymi emocjami.

 

2. Kilkakrotnie zdarzyło się, że uczeń zachował się nietaktownie, niekulturalnie, nie zapanował nad negatywnymi emocjami i nie zawsze stosuje zasady dobrego wychowania.

 

1. Uczeń często bywa nietaktowny i niekulturalny, nie przestrzega podstawowych norm zachowania, jego postawa i sposób bycia budzi wiele zastrzeżeń.

 

VI. Okazywanie szacunku innym osobom.

 

4. Uczeń zawsze okazuje szacunek innym, prezentuje wysoką kulturę bycia, szanuje godność drugiego człowieka, a jego postawa nacechowana jest tolerancją i życzliwością w stosunku do otoczenia.

 

3. Uczeń zazwyczaj okazuje szacunek innym, jest tolerancyjnie i życzliwie usposobiony do otoczenia.

 

2. Kilkakrotnie zdarzyło się, że uczeń zachował się nietaktownie w stosunku do innych, był nieżyczliwy i nietolerancyjny w stosunku do otoczenia.

 

1. Uczeń często i świadomie nie okazuje szacunku innym, jest nieżyczliwy i nietolerancyjny w stosunku do otoczenia.

 

VII. Przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.

 

4.Uczeń zawsze przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności, staje w obronie krzywdzonych osób, nigdy nie uczestniczy w różnego rodzaju zajściach i incydentach o charakterze agresywnym.

 

3. Uczeń zazwyczaj właściwie reaguje na różnego rodzaju przejawy agresji i wulgarności, broni słabszych, sporadycznie uczestniczy w ekscesach i zajściach o charakterze agresywnym.

 

2. Kilkakrotnie zdarzył się, że uczeń niewłaściwie zareagował na przejawy przemocy i agresji, również sam uczestniczył w zajściach i incydentach o charakterze agresywnym.

 

1. Uczeń często uczestniczy w różnego rodzaju sytuacjach agresywnych, jest inicjatorem bójek, stosuje przemoc wobec innych, nie reaguje na przejawy zła.

 

 

2.   Oceny wystawia się według następujących zasad:

 

1)      Uczeń, który w 4 kategoriach otrzymał po 1 punkcie nie może mieć wyższej oceny niż nieodpowiednia.

 

2)      Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał 1 punkt nie może mieć wyższej oceny niż poprawna.

 

3)      Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał 2 punkty nie może mieć  wyższej oceny niż dobra.

 

4)      W innych przypadkach sumuje się punkty uzyskane w poszczególnych kategoriach (I-VII) i stosuje poniższą tabele przeliczeniową:

 

 

 

Ocena całościowa

 

 

 

Łączna liczba punktów

 

Wzorowe

 

26 – 28

 

Bardzo dobre

 

22 – 25

 

Dobre

 

18 – 21

 

Poprawne

 

14 – 17

 

Nieodpowiednie

 

13 – 10

 

Naganne

 

< 10

 

 

3.      Wychowawca klasy sporządza zbiorczy arkusz ocen zachowania uczniów według poniższego wzoru:

 

L.p.

 

Imię i nazwisko

 

Kryterium (liczba punktów)

 

Razem

 

Ocena

 

I

 

II

 

III

 

IV

 

V

 

VI

 

VII

 

     Uwagi wychowawcy:

 

 

§ 32 Warunki i sposób przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)

 

 informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

 

1.      Nauczyciele i wychowawcy przekazują informacje w formie:

 

1)      kontaktów bezpośrednich:

 

a)     indywidualne rozmowy z rodzicami,

 

b)     wizyty zebrania ogólnoszkolne,

 

c)     zebrania klasowe,

 

d)      wizyty w domu ucznia,

 

2)      kontaktów pośrednich:

 

a)       adnotacje w zeszycie przedmiotowym lub „Zeszycie wychowawczym”,

 

b)      korespondencja listowna,

 

c)      na karcie informacyjnej (2 x w roku) o osiągnięciach i postępach oraz o zachowaniu ucznia.

 

2.      Terminy zebrań ogólnoszkolnych wyznacza Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Terminy zebrań klasowych ustala wychowawca klasy w porozumieniu z Dyrektorem szkoły, a nauczyciel przedmiotu – w porozumieniu z Dyrektorem szkoły i wychowawcą klasy. O terminach zebrań powiadamia się rodziców na piśmie.

 

3.      Ustala się jedno zebranie z rodzicami dotyczące informacji o klasyfikacji śródrocznej w ostatnim tygodniu przed zakończeniem I semestru, oraz dwa zebrania dotyczące informacji o postępach uczniów za ½ semestru w miesiącu XI i IV.

 

 

§ 33 Podstawa prawna

 

1.      Wszelkie inne sprawy związane z ocenianiem, klasyfikacją i promocją zawarte są w rozporządzeniu MENiS w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. Ust. Nr 41 z dnia 19.04.1999 poz. 413.

 

 

Rozdział VIII

 

 

§ 34 Postanowienia końcowe

 

1.      Regulaminy tworzone na mocy delegacji niniejszego Statutu, jak też wynikające z celów i zadań szkoły nie mogą być sprzeczne z postanowieniami Statutu, jak również z przepisami ustawy o systemie oświaty, aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.

 

2.      Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

3.      Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki materiałami i finansami określają odrębne przepisy.

 

4.      Nowelizacji Statutu dokonuje Rada Pedagogiczna zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.

 

5.      Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie jest Rada Pedagogiczna. Zmiany następują w formie uchwały.

 

6.      Traci moc Statut Szkoły uchwalony 21.VI.2007 r.

Nazwa dokumentu: Statut
Osoba, która wytworzyła informację: Urszula Ciupak
Osoba, która odpowiada za treść: Urszula Ciupak
Osoba, która wprowadzała dane: Urszula Ciupak
Data wytworzenia informacji: 2006-11-03 10:12:13
Data udostępnienia informacji: 2006-11-03 10:12:13
Data ostatniej aktualizacji: 2007-08-30 22:09:57

Wersja do wydruku...

corner   corner