PROGRAM
PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY
DLA UCZNIÓW
KLAS IV-VI
Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II
W SULIKOWIE
"BEZPIECZNA RODZINA
BEZPIECZNA SZKOŁA
BEZPIECZNY I JA"
Program dotyczy zadań opiekuńczo-wychowawczych związanych z zapobieganiem agresji wśród dzieci.
IDEA I CELE PROGRAMU:
Program ma prowadzić do zapobiegania agresji. Profilaktyka ma odbywać się poprzez rozwój osobowości młodego człowieka jak i poprzez wskazanie umiejętności kierowania swoim postępowaniem.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE:
· Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
· Realizowany będzie przez trzy lata na godzinach wychowawczych.
· Zajęcia prowadzone będą z całą klasą.
· Zajęcia prowadzić będą wychowawcy poszczególnych klas oraz pedagog szkolny.
GŁÓWNYM CELEM PROGRAMU JEST:
· Nauczanie wyrażania swoich sądów, umiejętności komunikowania się ze środowiskiem rodzinnym, koleżeńskim i szkolnym.
· Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
· Eliminowanie zachowań agresywnych.
· Eliminowanie lęku szkolnego wśród dzieci.
· Podnoszenie poziomu kultury uczniowskiej.
· Uczenie odpowiedzialności za siebie i innych.
DODATKOWYMI CELAMI SĄ:
· Podniesienie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole.
· Uświadomienie uczniom potrzeby bezpieczeństwa.
· Zwiększenie zaufania uczniów do siebie w sytuacji przemocy.
· Zapoznanie z różnymi aktami agresji i przemocy.
· Nauka radzenia sobie w groźnych sytuacjach.
· Wzmacnianie umiejętności świadomej rezygnacji z obcowania z przemocą.
· Ukazanie uczniom zachowań alternatywnych w sytuacjach wyzwalających agresję.
· Rozwijanie przez dzieci i młodzież świadomości własnych emocji i uczuć.
· Uwrażliwianie nauczycieli na wszechobecność jawnych i ukrytych wzorów przemocy o ofertach kulturowych kierowanych do dzieci.
ZADANIA
|
METODY I FORMY PRACY
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
|
1. Diagnozowanie pro-blemu - ankieta przeprowadzona wśród uczniów: Czy w szkole czujesz się bezpiecznie?
|
Stała obserwacja ucz-niów, rodzin ich dzieci.
|
Wychowawcy klas i na-uczyciele.
|
Uczniowie widzą, jakie zagrożenie nie-sie agresja.
|
2. Dostarczanie infor-macji na temat, kie-dy mamy do czynie-nia z agresją.
|
Spotkanie z rodzicami.
Lekcje wychowawcze.
Gazetki tematyczne.
|
Pedagog szkolny
Wychowawcy klas
Uczniowie
|
Uczniowie, rodzice i nauczyciele biorą aktywny udział w walce z przemocą.
|
3. Wskazanie możli-wości unikania przemocy i agresji.
|
Unikanie sytuacji pro-wokującej do agresji (przemocy słownej i fizycznej).Ignorowanie tego, co mówią spraw-cy przemocy. Scenki dramowe, pogadanki przeprowadzane przez wychowawców, plaka-ty i hasła wykonywane przez uczniów.
|
Wychowawcy.
Samorząd Uczniowski
|
Uczeń umiejętnie ra-dzi sobie z negatyw-nymi emocjami. Czynnie występuje przeciwko agresji.
|
4. Uczenie uczniów rozwiązywania konfliktów i sytua-cji problemowych bez użycia siły.
|
Zajęcia z uczniami wskazujące na możli-wości osiągania celów bez użycia siły i prze-mocy. Scenki dramo-we. Zajęcia pozalek-cyjne rozwijające zain-teresowania uczniów, wyrównujące braki w zakresie umiejętności i wiedzy (zajęcia wy-równawcze i kopensa-cyjno-wyrównawcze.
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
Pedagog szkolny
|
Uczeń radzi sobie w sytuacjach trudnych i problemowych. Zna i stosuje sposoby roz-wiązywania proble-mów bez użycia siły.
|
5. Eliminowanie zjawiska lęku szkolnego.
|
Szkoleniowa rada pe-dagogiczna. Wywiady środowiskowe u ucz-niów, obserwacje. Zajęcia na godzinach wychowawczych. Pre-lekcja dla rodziców nt. podłoża lęku szkolne-go, szczególnie u ucz-niów klas IV, mające swoje źródło w rodzi-nie i nieumiejętności uczenia się.
|
Wychowawcy klas Nauczyciele przedmiotów Pedagog szkolny
|
Uczeń potrafi myśleć pozytywnie i radzić sobie w sytuacjach trudnych i kryzyso-wych. Zna sposoby walki ze stresem. Potrafi zapanować nad swoimi emocja-mi.
|
6. Podnoszenie poziomu kultury uczniowskiej.
|
Zajęcia edukacyjne i wychowawcze. Poga-danki, scenki dramowe z udziałem uczniów, filmy edukacyjne. Ankieta nt. wulgaryz-mów.
|
Wychowawcy klas Nauczyciele Pedagog szkolny
|
Uczeń unika wulga-ryzmów. Reaguje w pozytywny sposób na przejawy niekultu-ralnego zachowania w szkole i poza nią.
|
7. Uczeń odpowiada za siebie i innych.
|
Wzmocnienie poczucia własnej wartości.Akce-ptacja siebie i innych. Wybór właściwej gru-py, własne zdanie.
|
Nauczyciele i wychowawcy
|
Uczeń potrafi zaakce-ptować siebie i in-nych. Potrafi być to-lerancyjny.
|