PROGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
PUBLICZNEGO GMINNEGO GIMNAZJUM
W SULIKOWIE
Wizja szkoły (cel strategiczny):
SZKOŁA DLA ZDROWEGO, BEZPIECZNEGO I TWÓRCZEGO ROZWOJU
Misja szkoły
Gimnazjum jest miejscem, w którym każdy z uczestników procesu dydaktycznego – uczeń nauczyciel, rodzic – może:
- wyraźnie i bez obawy formułować swoje oczekiwania;
- realnie i samokrytycznie planować działania, prowadzące do zdrowego rozwoju indywidualnego i społecznego;
- twórczo i konsekwentnie realizować swoje plany, w zgodzie z własnym sumieniem i ogólnie uznawanymi wartościami etycznymi.
Systematyczna i rzetelna praca wszystkich klientów szkoły sprawi, że Gimnazjum w Sulikowie będzie postrzegane jako właściwe i dobre miejsce nauczania – uczenia się.
Diagnoza sytuacji
Zagrożenia spotykane w gimnazjum:
- niska kultura osobista, wulgaryzm języka i gestów;
- brak umiejętności współpracy i dobrego współżycia z innymi;
- brak odpowiedzialności, nieumiejętne dokonywanie wyborów;
- słabe wiadomości i umiejętności;
- niska wrażliwość, brak tolerancji;
- lenistwo, cwaniactwo, pasożytnictwo społeczne;
- przemoc, agresja, zachowania przestępcze;
- uzależnienia (papierosy, alkohol, narkotyki);
- materializm, cynizm, egoizm, fałszywa solidarność.
Dlatego szanując poglądy rodziców i przekazywane przez nich dzieciom tradycje i wartości, wspierając i podnosząc autorytet rodziny, w gimnazjum będziemy dążyć do wychowania absolwenta, który jest samodzielny i odpowiedzialny.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent gimnazjum jest s a m o d z i e l n y gdyż potrafi:
- rozwijać swoje zdolności i kształcić się;
- wyznaczyć sobie cel i systematycznie go realizować;
- wierzyć w siebie i swoje możliwości;
- być samokrytyczny i uczciwy;
- być aktywnym w szkole i środowisku;
- zachowywać się asertywnie, ale też współpracować z innymi;
- być tolerancyjny i życzliwy;
- odważnie wyrażać i bronić swojego zdania;
- komunikować się w języku polskim i obcym;
- z szacunkiem podejmować dyskusję;
- adekwatnie ocenić sytuację i podjąć właściwą decyzję;
- dawać sobie radę w nowej lub trudnej sytuacji (szkolnej i życiowej).
Absolwent gimnazjum jest o d p o w i e d z i a l n y gdyż umie:
- panować nad emocjami;
- przestrzegać norm moralnych;
- zachować powierzone tajemnice;
- w miarę możliwości reagować na zło;
- współodczuwać z drugim człowiekiem (empatia);
- kulturalnie się zachowywać (słowem, gestem, czynem);
- szukać pomocy w potrzebie;
- udzielać innym wsparcia;
- świadomie zrezygnować z używek;
- prowadzić i propagować zdrowy styl życia;
- szanować i chronić środowisko;
- ponosić konsekwencje swoich wyborów.
Obszary oddziaływań wychowawczych
Oddziaływania wychowawcze są nierozłączne od życia szkoły jako całości. Aby były skuteczne, powinny opierać się na wzorcu osobowym (autorytecie) np. nauczyciela, praktycznie ćwiczone i realizowane na każdej lekcji, przerwie i zajęciach pozalekcyjnych, oraz kontynuowane w domu i środowisku. W pracy nad wychowaniem gimnazjalistów muszą współpracować: rodzice, lokalna społeczność, organizacje (u nas np. harcerstwo), instytucje gminne i kościelne, placówki powiatowe i państwowe.
W realizacji zadań wychowawczych szkoła powinna też uwzględnić treści ścieżek edukacyjnych: filozoficznej, prozdrowotnej, ekologicznej, czytelniczo-medialnej, regionalnej, obrony cywilnej, europejskiej i kultury polskiej. Zostały one uwzględnione przy konstrukcji tego programu.
GŁÓWNE CELE PROGRAMU
Rozwój w wymiarze fizycznym:
- dbałość o kondycję i sprawność ciała;
- zdrowe odżywianie;
- odrzucenie używek;
- dbałość o środowisko;
- umiejętność udzielania pomocy.
Rozwój w wymiarze psychicznym, moralnym i duchowym:
- praca nad komunikowaniem uczuć;
- rozwijanie umiejętności twórczych;
- kształtowanie myślenia refleksyjnego;
- budowanie poczucia własnej wartości.
Rozwój w wymiarze społecznym:
- odkrywanie i prezentowanie swoich mocnych stron;
- kształtowanie prawidłowych więzi interpersonalnych;
- budowanie poczucia zakorzenienia w kulturze, tradycji;
- kształtowanie postaw patriotycznych poprzez znajomość