ZARZĄDZENIE NR II/124/08
WÓJTA GMINY SULIKÓW
Z DNIA 30 WRZEŚNIA 2008 ROKU
w sprawie norm eksploatacyjnych oraz zasad wydawania i rozliczania zużycia paliw ciekłych przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Sulików.
Na podstawie art.30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), art. 32 ust 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. nr 147, poz. 1229 z późniejszymi zmianami) oraz Zarządzenia Nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej – Wójt Gminy Sulików zarządza, co następuje:
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Przepisy dotyczą:
- wszystkich pojazdów i urządzeń z silnikiem napędzanym paliwem ciekłym,
- paliw ciekłych, olejów smarowych i smarów do silników i zespołów napędowych pojazdów i urządzeń.
2. Gospodarkę materiałami pędnymi należy prowadzić racjonalnie i oszczędnie, z uwzględnieniem norm zużycia i ubytków naturalnych oraz zasad magazynowania.
Zasady ustalania norm eksploatacyjnych
§ 2.
1. Normę eksploatacyjną ustala na podstawie:
- norm zużycia paliwa, podanych przez producenta,
- badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia typu pojazdu do stosowania w ochronie przeciwpożarowej – w przypadku pojazdów,
- pomiaru zużycia paliwa, przeprowadzonego w sposób określony w Zarządzeniu Komendanta Głównego PSP,
- norm zużycia paliwa ustalonych przez jednostki organizacyjne PSP i będących w bazie danych Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.
Normy eksploatacyjne zużycia paliwa
§ 3.
Ustala się następujące normy zużycia paliw ciekłych:
-
eksploatacyjną dla przebiegu pojazdu samochodowego w ruchu – określoną w
załączniku nr 1;
-
eksploatacyjną dla pracy urządzeń zainstalowanych na pojazdach oraz pracy urządzeń stanowiących samodzielną jednostkę silnikową - określoną w
załączniku nr 2;
§ 4.
1. Dla pojazdów i urządzeń pozostających w gotowości bojowej i wymagających kontroli sprawności technicznej, należy przeprowadzać rozruchy kontrolne.
2. Ilość rozruchów silnika z uwagi na dynamiczne jego niszczenie oraz bezefektywne zużywanie paliw należy ograniczyć do niezbędnego minimum. Ustala się następującą częstotliwość wykonywania rozruchów:
a) dla sprzętu pozostającego w gotowości bojowej:
- w okresie od 1 kwietnia do 31 października – jeden rozruch w tygodniu,
- w okresie od 1 listopada do 31 marca – do dwóch rozruchów w tygodniu (w zależności od warunków atmosferycznych – przede wszystkim temperatury, a także innych czynników, np. ogrzewane garaże),
b) dla sprzętu stanowiącego rezerwę, zapas – 1 rozruch w miesiącu,
jeżeli w tym okresie silnik nie był uruchamiany w innym celu.
3. Każdorazowe uruchomienie pojazdu samochodowego i urządzenia silnikowego w celu wykonania obsługi technicznej, konserwacji, kontroli i regulacji należy wpisać do kart pracy z określeniem celowości uruchomienia.
Wymiana olejów i smarów
§ 5.
Okresowe wymiany oleju należy dokonywać:
1) wg wskazań producenta pojazdu (urządzenia),
2) wg wskazań producenta oleju, jeżeli pojazd nie osiągnie normy przebiegu kilometrów, a urządzenie normy godzin pracy ustalonej przez producenta,
3) Olej przekładniowy, hydrauliczny i smary należy stosować wg potrzeb i instrukcji fabrycznych. Przy małych przebiegach wymiany oleju przekładniowego należy dokonywać nie rzadziej, niż co 5 lat.
Zasady rozliczania zużycia paliwa
§ 6.
1. Zobowiązuje się do prowadzenia dokładnej ewidencji zużycia paliw ciekłych przez poszczególne pojazdy i urządzenia.
2. Paliwo wydane osobie uprawnionej i zakupione na pojazd powinno być odnotowane:
1) w okresowej karcie drogowej pojazdu, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3
2) w okresowej karcie pracy urządzenia napędzanego silnikiem spalinowym, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4
3) w księdze inwentarzowej (Gospodarza OSP) – ewidencja materiałowa.
3. Podstawę do rozliczenia zużycia paliwa stanowi właściwy wskaźnik normy eksploatacyjnej.
4. Rozliczenia ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym należy dokonać z dokładnością do:
- 0,1 litra w stosunku do pojazdów i urządzeń z silnikiem o zapłonie samoczynnym (ZS),
- 0,1 litra w stosunku do pojazdów i urządzeń z silnikiem o zapłonie iskrowym (ZI) na podstawie:
1) ustalenia ilości zużytego paliwa (przez dodanie do stanu paliwa w zbiorniku z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa pobranego i kupionego na dany pojazd (urządzenie) i odjecie od tej sumy ilości paliwa jaka pozostała w zbiorniku na następny okres rozliczeniowy);
2) porównania ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym z ilością przysługującą na podstawie normy eksploatacyjnej dla:
a) pojazdu – na przebyte kilometry i czas pracy silnika w związku z napędem zainstalowanych na tym pojeździe urządzeń specjalnych, pracy silnika na postoju i wykonanych rozruchów kontrolnych;
b) urządzenia – wynikającą z czasu pracy silnika w związku z napędem funkcjonalnie zintegrowanego z tym silnikiem urządzenia roboczego i wykonanych rozruchów kontrolnych.
5. Jeżeli w wyniku porównania okaże się, że urządzenie lub pojazd:
1) zużył równą lub mniejszą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej, należy rozliczenie zakończyć,
2) zużył w okresie rozliczeniowym większą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej - wówczas rozliczający sporządza wyjaśnienie, w którym uzasadnia zwiększone zużycie paliwa. Sporządzone wyjaśnienie podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy.
6. Ustala się półroczny okres rozliczeniowy najpóźniej do 15 dnia następnego miesiąca po upływie półrocza.
§ 7.
1. W przypadku niesprawnego licznika kilometrów, użytkowanie pojazdu, z zastrzeżeniem ust.2, powinno być wstrzymane.
2. Pojazd, którego licznik kilometrów wskutek awarii stał się niesprawny, może być użyty tylko w przypadkach:
1) konieczności wyjazdu do akcji ratowniczej,
2) zatankowania paliwa,
3) powrotu do jednostki.
Przepisy końcowe
§ 8.
Osoby prowadzące sprawy eksploatacji pojazdów i urządzeń, zaopatrywanie pojazdów i urządzeń w paliwo oraz osoby odpowiedzialne za stan techniczny pojazdów i urządzeń zobowiązane są:
1) rzetelnie weryfikować zapisy w okresowych kartach pracy pojazdów oraz urządzeń i rzetelnie rozliczać zużycie paliwa,
2) powodować niezwłocznie usuwanie przyczyn przekraczania ustalonych norm zużycia paliwa oraz olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych,
3) informować kierownictwo jednostki o występujących nieprawidłowościach w gospodarce paliwami, olejami, smarami i płynami eksploatacyjnymi.
§ 9.
1. Za prawidłowe rozliczanie paliwa odpowiedzialni są konserwatorzy - kierowcy samochodów pożarniczych i operatorzy urządzeń silnikowych.
2. Nadzór na prawidłową gospodarką paliwową w OSP sprawuje naczelnik OSP.
§ 10.
1. Całościowy nadzór nad gospodarką paliwową w Ochotniczych Strażach Pożarnych na terenie Gminy Sulików sprawuje Komendant Gminny.
§ 11.
Traci moc Zarządzenie nr II/03/06 Wójta Gminy Sulików z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie norm eksploatacyjnych oraz zasad wydawania i rozliczania zużycia paliw ciekłych przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Sulików.
§ 12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 01 października 2008r.