PROTOKOŁY Z POSIEDZEŃ KOMISJI W 2006R.
Protokół nr 41
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Sulików w dniu 19 czerwca 2006r. o godz. 15.30
Posiedzeniu przewodniczył Robert Starzyński – przewodniczący komisji.
Wszyscy członkowie komisji byli obecni.
W posiedzeniu uczestniczyli:
-
Jan Hasiuk – Wójt Gminy Sulików,
- Maria Maciaszek – Skarbnik Gminy,
- Jolanta Mały – główna księgowa Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sulikowie,
- Mariola Szolc – kierownik administracyjno-gospodarczy Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sulikowie.
Projekt porządku obrad przyjęty został bez uwag i przedstawiał się następująco:
1. Koszty związane z funkcjonowaniem placówek oświatowych na terenie gminy oraz ocena wykorzystania i zużycia środków trwałych powstałych lub zakupionych w wyniku inwestycji oświatowych zakończonych w 2005 roku (sprawdzenie dokumentacji związanej z ich przekazaniem i użytkowaniem).
2.Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję.
3.Sprawy różne.
Ad. 1
Jolanta Mały i Mariola Szolc poinformowały, że w sposób prawidłowy i zgodny z procedurą zostały przekazane następujące środki trwałe: budynek dydaktyczny, kanalizacje deszczowe, przepompownia, przyłącze kanalizacji sanitarnej, przyłącze wody, kotłownia w gimnazjum i wyposażenie kuchni. (inf. w zał.)
W ich ocenie środki trwałe jakie posiada Zespół Szkół są w pełni wykorzystane i funkcjonalne. Wszystkie środki trwałe są oznakowane. Usterki związane ze stanem technicznym są sukcesywnie usuwane przez wykonawcę.
Wartość budynku dydaktycznego wraz ze środkami trwałymi wynosi ok. 10.300.000 zł. Wyposażenie poprzedniego gimnazjum, które nadawało się do użytku przekazane zostało do Zespołu Szkół. Nad przekazaniem starego sprzętu do Zespołu Szkół czuwała komisja powołana do tego celu przez Wójta Gminy.
Od 15 maja br. prowadzona jest inwentaryzacja mienia. Do końca czerwca br. planowane jest zakończenie spisu z natury. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem.
Po roku użytkowania gimnazjum nadal jest czyste. Świadczy to o dobrym zachowaniu się młodzieży szkolnej. Wzrost funduszu płac w porównaniu do poprzedniego roku szkolnego wynosi 64.000 zł łącznie dla szkoły podstawowej i gimnazjum (są to dane za styczeń – maj ). Wzrost płac wynika z podwyżek i awansu zawodowego nauczycieli.
Pani kierownik mówiła o potrzebie zwiększenia liczby sprzątaczek i kucharek. W chwili obecnej zachodzi pilna potrzeba zatrudnienia jednej kucharki i sprzątaczki. Zatrudnienie kucharki odciążyłoby intendentkę od pracy w kuchni i pozwoliło jej zająć się dokumentami. Kierownik mówiła o potrzebie wdrożenia w kuchni norm unijnych zawartych w tzw. HACAP-ie.
Podsumowując dyskusję Przewodniczący komisji wyraził zadowolenie z uporządkowania spraw związanych z przekazaniem użytkownikowi mienia gminnego. Ma to odzwierciedlenie w dokumentach. Koszty funkcjonowania Zespołu Szkół są monitorowane i systematycznie analizowane pod kątem racjonalności. Pozytywnie oceniono również funkcjonowanie stołówki szkolnej i kuchni.
Ad. 2
Komisja pozytywnie zaopiniowała następujące projekty uchwał:
1) w sprawie sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu, (jednogłośnie)
2) w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy, (jednogłośnie)
3) w sprawie likwidacji drogi wewnętrznej, (jednogłośnie)
4) w sprawie sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej, (jednogłośnie)
(posiedzenie opuścił Piotr Jankowski)
5) w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania za I półrocze budżetu Gminy Sulików oraz planu finansowego samorządowej instytucji kultury, (jednogłośnie)
6) w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminu zapłaty i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Sulików oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa oraz wskazania organów i osób do tego uprawnionych, (3 za;1 wstrzym. 1)
7) w sprawie zatwierdzenia wieloletniego wieloletniego planu rozwoju i modernizacji sieci i urządzeń wodociągowych, (jednogłośnie)
8) w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Sulików na lata 2005-2008 z perspektywą na lata 2009-2012, (jednogłośnie)
9) zmieniająca uchwałę nr XXVII/174/05 Rady Gminy Sulików z dnia 30 marca 2005r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Sulików, (jednogłośnie)
Wójt poinformował, że przygotowywane są projekty dwóch uchwał. Jedna dotyczy Gminnego Zakładu Komunalnego, druga, zmian w budżecie gminy na 2006r.
Nie jest jeszcze rozstrzygnięta sprawa projektu uchwały w sprawie stołówek szkolnych. O skierowaniu projektu uchwały na sesję Wójt Gminy zdecyduje po uzyskaniu opinii nadzoru prawnego Wojewody.
Ad. 3
W sprawach różnych:
Tadeusz Bednarz omownie poruszył sprawę zlikwidowanej drogi dojazdowej do 11 ha pól w Starym Zawidowie.
Wójt wyjaśnił, że droga, o której mówi radny nie figuruje na mapach. Droga ta została utworzona przez rolników na gruntach prywatnych. I obecnie właściciel miał prawo do zaorania jej. Na mapie figuruje inna droga dojazdowa i z niej rolnicy powinni korzystać. Można również zwrócić się do właściciela gruntu o grzecznościowe umożliwienie przejazdu.
Mówiono o potrzebie koszenia poboczy dróg.
Monitowano w sprawie usunięcia sprzężenia syreny alarmowej na budynku Urzędu Gminy.
Pytano o funkcjonowanie GOK w okresie wakacji. Wójt wyjaśnił, że w m-cu sierpniu w GOK jest przerwa urlopowa.
Omówiono rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody w sprawie uchwały o regulaminie utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Sulików.
Posiedzenie komisji zakończono o godz. 18.15
Przewodniczący Komisji
Robert Starzyński
Protokołowała:
L.Rychtarczyk
Protokół nr 40
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy
w dniu 22 maja 2006r. o godz. 15.30
Posiedzeniu przewodniczył Robert Starzyński – przewodniczący komisji.
Wszyscy członkowie komisji byli obecni.
W posiedzeniu uczestniczył
Jan Hasiuk - Wójt Gminy.
Porządek obrad przyjęty został jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
Analiza gospodarowania środkami finansowymi pochodzącymi z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe w 2005 roku.
Analiza realizacji uchwały o sprzedaży lokali użytkowych.
Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję.
Sprawy różne.
Ad. 1, 2
Jacek Staszczuk – pracownik Gminnego Zakładu Komunalnego w Sulikowie złożył informację w sprawie gospodarowania środkami finansowymi z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe.
( w zał.)
GZK administruje 67 lokalami mieszkalnymi oraz 13 lokalami użytkowymi, o ogólnej powierzchni 3.346,5 m2. W 2005r. Zakład osiągnął wpływy z czynszów w kwocie 26.316 zł. Ściągalność wynosiła ok. 80%. Wykonano remonty lokali mieszkalnych na kwotę 5.651,43 zł oraz remont budynku biurowego przy ul. Pocztowej 7 na kwotę 39.139,99 zł. Oznacza to, że remont nowej siedziby GZK i spółki SUPLAZ pochłonął prawie całość wpłat za lokale mieszkalne.
W bieżącym roku w związku z podwyżką czynszów wpływy powinny wzrosnąć 3-krotnie. Plan remontów sporządzono na kwotę 28.000 zł i jest to głównie zabezpieczenie budynków. GZK stosuje odliczanie czynszów na poczet remontów. Podwyżka czynszów wpłynęła na wzrost zainteresowania kupnem lokali. Przykładem może być budynek nr 21 przy ul. Zawidowskiej, który w całości został sprzedany. Szacuje się, że do końca roku sprzedanych zostanie jeszcze ok. 10 lokali.
W 2005 roku Gminny Zakład Komunalny zarządzał 16 lokalami użytkowymi, o powierzchni 4.667,81 m2 . Roczny dochód z opłat czynszowych wyniósł 51.158,01 zł.
Komisja zwróciła uwagę na dużą dysproporcję o wysokości opłat wnoszonych przez poszczególnych użytkowników. Opłaty na lokale handlowe wahają się od 187 zł do 802 zł za m2 . Różnice te wynikają z kwot ustalonych w przetargach.
Od pewnego czasu GZK ma problem z zagospodarowaniem lokali użytkowych. Jest tendencja do likwidowania działalności gospodarczej. Obecnie dwa lokale przy ul. Zgorzeleckiej są niezagospodarowane. Największy problem stanowi obiekt mleczarni w Radzimowie. Na obiekt ten od kilku lat nie można znaleźć nabywcy. Koszt utrzymania nieruchomości wynosi ok. 2.000 zł. rocznie. Obecnie prowadzone są działania zmierzające do ograniczenia tych kosztów. Zlikwidowana zostanie rozliczenie energii ze stacji transformatorowej, a każdy lokator będzie miał oddzielne przyłącze, zakończone licznikiem energii elektrycznej.
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwały w sprawie sprzedaży lokali użytkowych. (w zał.)
Wynika z niej, że uchwała, która miała doprowadzić do wykupu lokali nie przyniosła efektu, ponieważ żaden z dotychczasowych dzierżawców nie skorzystał z przysługującego mu prawa pierwokupu.
Ad. 3
Wójt Gminy omówił następujące projekty uchwał:
W sprawie oddania w dzierżawę w trybie bezprzetargowym nieruchomości zabudowanej, położonej w Sulikowie przy ul. Sportowej, na okres dłuższy niż 3 lata.
W sprawie zasad funkcjonowania stołówek szkolnych oraz odpłatności za posiłki przygotowywane w tych stołówkach.
W sprawie przyjęcia