| NABÓR NA WOLNE STANOWISKA PRACY |
|
CZYM JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Według S.Szumana dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Jest to jakby moment miedzy wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojowymi dziecka. Ocena stopnia dojrzałości szkolnej jest oceną poziomu rozwoju dziecka w danym momencie , dokonana jest jednak z określonego punktu widzenia – gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole uzależnionej miedzy innymi od dotychczasowego biegu życia dziecka, od tego, czy uczęszczało ono do przedszkola, czy miało okazję współpracować z rodzeństwem lub rówieśnikami, czy stawiano mu wymagania dostosowane do jego możliwości, a jednocześnie rozwijające pożądane formy zachowania.
MODEL DZIECKA DOJRZAŁEGO DO SZKOŁY
- dojrzałość fizyczna – ogólnie sprawne ruchowo, posiada sprawność manualną , jest odporne na choroby i zmęczenie,
- dojrzałość emocjonalna – w znacznym stopniu samodzielne, chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i rówieśnikami, posiada umiejętność podporządkowania się wymaganiom dyscypliny,
- dojrzałość umysłowa – aktywne poznawczo, chce się uczyć, interesuje się czytaniem i pisaniem, orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje, rozporządza zasobem doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć, potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel, rozumie i spełnia polecenia, posiada umiejętność zrozumiałego wypowiadania się,
- dojrzałość do czytania i pisania – umie dokonywać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów, posiada orientację przestrzenną , ma pamięć ruchową, czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu,
- dojrzałość do uczenia się matematyki – rozumie i potrafi określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu, potrafi sklasyfikować przedmioty wg przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru, umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10.
Skrócony opis: | Czym jest dojrzałość szkolna? | Podmiot udostępniający: | Publiczne Przedszkole w Sulikowie | Osoba, która wytworzyła informację: | Alina Lenczewska | Osoba, która odpowiada za treść: | Alina Lenczewska | Osoba, która wprowadzała dane: | Alina Lenczewska | Data wytworzenia informacji: | 2004-02-05 21:01:34 | Data udostępnienia informacji: | 2004-02-05 21:01:34 | Data ostatniej aktualizacji: | 2004-02-06 17:16:39 |
Wersja do wydruku...
|