UCHWAŁA NR VII/48/11
RADY GMINY SULIKÓW
Z DNIA 27 KWIETNIA 2011 ROKU
w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy Sulików z organizacjami pozarządowymi w 2011 roku.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536) Rada Gminy Sulików
uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się program współpracy gminy Sulików z organizacjami pozarządowymi w 2011 roku.
§ 2.
Postanowienia ogólne
1. Ilekroć w uchwale mowa jest o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536 tekst jednolity.),
2) programie - należy przez to rozumieć program współpracy Gminy Sulików z organizacjami pozarządowymi w 2011 roku,
3) organizacjach pozarządowych - należy przez to rozumieć organizacje, osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy,
4) organizacjach pożytku publicznego - należy przez to rozumieć organizacje, osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 20 ustawy,
5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Sulików,
6) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Sulików,
2. Program jest elementem długofalowej Strategii Rozwoju Gminy, zwłaszcza w zakresie realizowania lokalnej polityki społecznej.
§ 3.
Cele Programu
Nadrzędnym celem programu jest zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych Gminy, wynikających z przepisów prawa, poprzez włączenie w ich realizację organizacji pozarządowych.
§ 4.
Zasady współpracy
1. Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności.
2. Zasada pomocniczości jest zasadą o charakterze ustrojowym. Wskazuje podział zadań między sektorem publicznym a obywatelskim, ukierunkowanych na umacnianie roli obywateli, ich wspólnot i organizacji oraz ograniczanie interwencjonizmu państwa i administracji lokalnej.
3. Zasada suwerenności stron przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji pozarządowych oraz wzajemnym nieingerowaniu w sprawy wewnętrzne.
4. Zasada partnerstwa oznacza współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określanych stosowną umową lub porozumieniem.
5. Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych.
6. Zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych.
§ 5.
Podmioty współpracy
Podmiotami realizującymi współpracę są:
1) Rada i jej Komisje - w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej Gminy oraz priorytetów w sterze współpracy z organizacjami pozarządowymi,
2) Wójt - w zakresie realizacji polityki wytyczonej przez Radę Gminy,
3) Organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na terenie Gminy Sulików lub dla jej mieszkańców - bez względu na siedzibę organizacji.
§ 6.
Przedmiot współpracy
1. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy.
2. Do priorytetowych obszarów współpracy należą zadania:
1) pielęgnowanie tradycji i patriotyzmu,
2) rozwój demokracji, idei wolności i praw człowieka,
3) zwiększenie poczucia bezpieczeństwa,
4) wspomaganie aktywności wspólnot i społeczności mieszkańców na rzecz poprawy jakości życia,
5) wspomaganie rozwoju organizacji pozarządowych, także w profesjonalizacji ich pracy,
6) działania na rzecz integracji europejskiej, w tym poznawanie zasad funkcjonowania Unii Europejskiej,
7) wspomaganie wolontariatu,
8) umożliwianie mieszkańcom, w tym dzieciom i młodzieży, podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności,
9) promocja i ochrona zdrowia, szczególnie w tych obszarach, które nie są dostatecznie
zabezpieczone w ramach systemu ochrony zdrowia,
10) zwiększanie dostępu mieszkańców do dóbr kultury,
11) zwiększanie ilości miejsc zagospodarowujących czas wolny młodzieży, w tym organizacja wypoczynku,
12) działania proekologiczne, w tym upowszechnianie idei ochrony zwierząt i dziedzictwa
przyrodniczego,
13) działania prowadzące do pełnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej i wyrównywania
szans osób niepełnosprawnych,
14) usprawnienie systemu pomocy kryzysowej, szczególnie poprzez profesjonalizację pracy Ośrodków Interwencji Kryzysowej dla kobiet i dzieci doświadczających przemocy w rodzinie,
15) zabezpieczenie potrzeb osób starszych,
16) organizowanie pomocy osobom bezdomnym, tworzenie systemu wychodzenia z bezdomności,
17) działania na rzecz ratownictwa oraz organizowanie pomocy ofiarom katastrof i klęsk
żywiołowych,
18) utrzymywanie kontaktów partnerskich z innymi gminami w kraju i poza jego granicami,
19) wspomaganie rozwoju kultury, w tym twórczości artystycznej oraz organizowanie przedsięwzięć
artystycznych wzbogacających ofertę gminy,
20) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
3. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi może być wspólne
określanie ważnych dla mieszkańców potrzeb społecznych i tworzenie systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych.
4. Przedmiotem współpracy może być również konsultowanie Gminy z właściwymi tematycznie organizacjami pozarządowymi projektów prawa lokalnego.
§ 7.
Formy współpracy
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi odbywać się będzie w szczególności w formach:
1) zlecania realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, w tym możliwości udzielania przez Gminę dodatkowego wsparcia finansowego na realizację zadań wykonywanych przez organizacje pozarządowe w związku z ubieganiem się przez te organizacje o dofinansowanie zadań z innych źródeł;
2) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
3) konsultowania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;
4) konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy z radą działalności pożytku publicznego, w przypadku jej utworzenia;
5) umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
6) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze inicjatywnym i doradczym;
7) tworzenie zespołów reprezentujących organizacje pozarządowe zajmujące się wybranymi
zagadnieniami publicznymi;
8) podejmowanie inicjatyw integrujących organizacje pozarządowe wokół zadań ważnych dla lokalnego środowiska;
9) inicjowanie realizacji zadań publicznych uzupełniających systemy pomocy w gminie;
10) współorganizowanie konferencji dotyczących współpracy Gminy z organizacjami
pozarządowymi;
11) przygotowywanie i monitorowanie zawieranych przez Gminę porozumień z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
12) prowadzenie rejestru organizacji pozarządowych, które otrzymały dofinansowanie realizacji zadań z budżetu gminy;
13) przygotowywanie sprawozdań i analiz dotyczących realizacji niniejszej uchwały;
14) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji
pozarządowych w sferze zadań publicznych;
15) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń tematycznych, takich jak w zakresie pozyskiwania środków z funduszy Unii Europejskiej itp.;
16) angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć;
17) opiniowanie działalności organizacji pozarządowych;
18) pomoc w przygotowywaniu aplikacji programów, których realizacja wymaga współpracy kilku podmiotów;
19) pomoc w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych,
20) wspomaganie organizacji pozarządowych w zakresie realizacji zadań publicznych
dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
21) promocja organizacji pozarządowych w mediach,
22) wspieranie organizacji pozarządowych, szczególnie o statusie pożytku publicznego, w uzyskaniu w drodze bezprzetargowej lokalu z zasobów gminnych, po przedstawieniu projektu realizacji zadań publicznych, które będą realizowane z wykorzystaniem lokalu;
23) umożliwianie dostępu do lokalu oraz wyposażenia niezbędnego do przeprowadzania spotkań organizacji realizujących zadania publiczne na rzecz Gminy i jej mieszkańców.
§ 8.
Sposób realizacji programu
1. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych odbywa się na podstawie otwartych konkursów ofert, ogłaszanych przez Wójta na zasadach określonych w ustawie.
2. Na stronie internetowej Gminy jest prowadzony i aktualizowany serwis dotyczący organizacji pozarządowych, w szczególności dotyczący:
1) zadań publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków finansowych przeznaczanych z budżetu Gminy na realizację tych zadań;
2) ogłaszanych konkursów ofert na realizację zadań publicznych i ich rozstrzygnięć;
3) udzielanych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i poruszane problemy.
3. Prowadzona jest, aktualizowana i udostępniana baza danych o organizacjach pozarządowych realizujących zadania publiczne oraz rejestr organizacji pozarządowych, które otrzymały dofinansowanie realizacji zadań publicznych z budżetu Gminy.
4. Za pośrednictwem mediów lokalnych i regionalnych przekazywane są informacje o realizacji zadań publicznych.
5. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań z pominięciem otwartego konkursu ofert odbywa się na zasadach określonych w ustawie.
§ 9.
Ocena realizacji programu
1. Wójt dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania zleconego organizacji pozarządowej na
zasadach określonych w ustawie.
2. Uwagi, wnioski i propozycje dotyczące bieżącej realizacji programu mogą być zgłaszane Wójtowi za pośrednictwem jednostki koordynującej.
3. Informacje z uwag, wniosków i propozycji, o których mowa w ust. 2, dotyczące realizowanych przez organizacje pozarządowe we współpracy z Gminą projektów, będą wykorzystane do usprawnienia bieżącej współpracy oraz przedstawione Radzie w sprawozdaniu rocznym z realizacji Programu Współpracy Gminy Sulików z organizacjami pozarządowymi.
4. Miernikami efektywności Programu Współpracy Gminy Sulików z organizacjami pozarządowymi
w 2011 roku będą uzyskane informacje dotyczące w szczególności:
1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności,
2) liczby osób zaangażowanych w realizację zadań publicznych (w tym wolontariuszy),
3) liczby osób, które były adresatami różnych działań publicznych,
4) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych zadań,
5) łącznej wielkości środków finansowych i pozafinansowych zaangażowanych przez organizacje pozarządowe w realizację zadań publicznych na rzecz mieszkańców,
6) wysokości dofinansowania uzyskanego ze środków Unii Europejskiej,
7) systemowych rozwiązań ważnych dla funkcjonowania Gminy problemów społecznych.
5. Wójt Gminy złoży Radzie sprawozdanie z realizacji uchwały w 2011 roku w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 roku.
§ 10.
Wysokość środków przeznaczanych na realizację programu
1. Finansowanie zadań publicznych zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym odbywa się w ramach budżetu Gminy na rok 2011.
2. Środki przeznaczone na realizację programu określa się w wysokości 106.500,00zł.
§ 11.
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
1. Roczny program tworzony jest na podstawie kart zadań, obejmujących nazwy planowanych zadań oraz planowane do realizacji otwarte konkursy ofert.
2. Konsultacje programu przeprowadza w sposób określony w art. 5 ust. 5 ustawy tj. w sposób określony w uchwale nr III/10/10 Rady Gminy Sulików z dnia 28. 12. 2010r. w sprawie wprowadzenia regulaminu przeprowadzenia konsultacji projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w dziedzinach dotyczących ich działalności statutowej.
3. Informację o wynikach konsultacji podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Urzędu Gminy Sulików.
§ 12.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje pozarządowe w ramach ogłoszonych przez Gminę otwartych konkursów ofert.
2. Komisję konkursową powołuje Wójt lub osoba przez niego upoważniona najpóźniej w ostatnim dniu składania ofert.
3. Komisja konkursowa składa się z co najmniej 3 przedstawicieli Wójta oraz co najmniej 1 osoby reprezentujacej organizacje pozarządowe, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe, biorące udział w konkursie.
4. Komisja wybiera ze swojego składu Przewodniczącego.
5. Komisja konkursowa ocenia merytorycznie oferty, które przeszły pozytywnie weryfikację formalną. Ocena merytoryczna w szczególności polega na:
1) ocenie możliwości realizacji zadania przez oferenta;
2) ocenie spójności celu realizacji zadania określonego w ogłoszeniu oraz w ofercie z zakresem rzeczowym zadania, harmonogramem i kosztorysem;
3) sprawdzeniu oferty pod względem rachunkowym.
6. Dla każdej ocenianej oferty komisja konkursowa sporządza kartę oceny merytorycznej, w której wpisuje liczbę punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oraz zakres koniecznych zmian.
7. W przypadku proponowania mniejszej kwoty dotacji od zapisanej w ofercie, komisja konkursowa opisuje na kartach oceny merytorycznej zakres koniecznych zmian kosztorysu i/lub harmonogramu i/lub zakresu rzeczowego zadania.
8. Z prac komisji konkursowej sporządza się protokół, który zamieszczany jest zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.
§ 13.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Sulików.
§ 14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Solecki