STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
Zatwierdzony:
UCHWAŁĄ Nr 1/2009/2010
RADY PEDAGOGICZNEJ PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W SULIKOWIE
z dnia 29 SIERPNIA 2010r.
w sprawie nowelizacji statutu przedszkola
SPIS TREŚCI:
I. Postanowienia ogólne ..................................................................................................... 3
II. Ogólne informacje o przedszkolu ................................................................................ 4
III. Cele i zadania przedszkola ........................................................................................... 4
IV. Organy przedszkola ...................................................................................................... 8
V. Organizacja przedszkola ..............................................................................................12
VI. Prawa i obowiązki rodziców ........................................................................................15
VII. Wychowankowie przedszkola ...................................................................................16
VIII. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola ...........................................................17
IX. Postanowienia końcowe ............................................................................................... 23
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Statut Przedszkola to wewnętrzny akt prawny , który zapewnia realizację celów i zadań nałożonych na przedszkole przez :
- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. ((Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze. zm.))
- Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (tekst. jedn. Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze. zm.)
- Uchwałę Rady Gminy Nr XIII/101/99 z dnia 30 października 1999r. w sprawie powołania jednostki budżetowej
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i szkół publicznych. (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 ze zm.)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola , szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ( Dz. U. z 2002r. Nr 23 , poz. 225 ze zm.)
- Rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2003r. Nr 11, poz.114)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2005r. Nr 68, poz. 587),
- Rozporządzenia MEN z dnia 30 czerwca 1999r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i organizacji religii w szkołach publicznych ( Dz.U. z 1999r. Nr 67,poz.753)
- Rozporządzenia MEN z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób którym można zlecać przeprowadzenie badań i ekspertyz (Dz. U. z 2006r Nr 235, poz. 1703)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników.
-
- Rozporządzenia MENiS z 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych ( Dz. U. z 2004r Nr 26, poz. 232)
- Rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001r w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola , szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( Dz. U. z 2001r. Nr 135, poz. 1516),
- Rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002r w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69)
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20.11.1989r. ( Dz. U. z 1991r. Nr 120 , poz. 526)
ROZDZIAŁ I
OGÓLNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
§1
1.Nazwa przedszkola : Przedszkole Publiczne w Sulikowie .
2.Numer statystyczny – regon 230916838
3.Numer identyfikacyjny NIP : 615 -18 - 75 - 656
4.Siedziba : Siedzibą przedszkola jest budynek położony w Sulikowie przy ulicy
Dworcowej 2
5.Przedszkole posługuje się pieczątką o treści :
Przedszkole Publiczne w Sulikowie
59-975 Sulików
ul. Dworcowa 2
NIP 615-18-75-656, Regon 230916838
tel. ( 075 ) 77 87 319
7.Organem prowadzącym Przedszkole Publiczne w Sulikowie jest Gmina Sulików.
8.Nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
9.Przedszkole jest placówką publiczną, która:
a)prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
b) przeprowadza rekrutacje dzieci o zasadę powszechnej dostępności.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności :
a) zapewnia opiekę, wychowanie i bezpieczeństwo,
b) tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie "gotowości szkolnej" jako efektu rozwoju i uczenia się.
c) wspomaga i ukierunkowuje rozwój dzieci, zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w realizacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym,
d) zaspokaja potrzeby dzieci wyróżniających się uzdolnieniami i zainteresowaniami,
e) pomaga dzieciom w realizacji ich indywidualnej drogi rozwojowej w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi,
f)daje szansę zdobycia ważnych umiejętności ( intelektualnych i społecznych) ułatwiających adaptację szkolną
g) wspiera działania wychowawcze rodziców
h)pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej
i)bieżące informowanie rodziców o postępach dziecka
j)uzgadnianie z rodzicami kierunków i zakresu działań dydaktyczno – wychowawczych.
k)prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną w oparciu o pełną znajomość dziecka i jego środowiska rodzinnego w ramach określonych obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, zgodnie ze współczesną wiedzą
pedagogiczną.
§ 3
1. Przedszkole realizuje powyższe cele i zadania poprzez:
a) Zapewnienie w przedszkolu bezpiecznych i przyjaznych warunków do rozwoju umysłowego dzieci, a przez to zachęcanie ich do aktywności badawczej i obserwacji otaczającego środowiska.
b) Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dziecka, umożliwianie ich zaspakajania
c) Rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka
d) Rozwijanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej, poprzez promowanie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, rodziców, nauczycieli.
e) Rozwijanie wrażliwości moralnej
f) Budzenie poczucia więzi z rówieśnikami, rodziną, środowiskiem, z krajem rodzinnym.
g) Rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci oraz budzenie aktywności twórczej;
h) Wspieranie dziecka uzdolnionego.
i) Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
§ 4
1. Organizowanie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej
a) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana na wniosek:
a)rodziców
b)nauczyciela grupy do której uczęszcza dziecko,
c)poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
d)logopedy
3.Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szczególności polega na:
a) diagnozowaniu środowiska dziecka.
b) rozpoznawanie potrzeb oraz możliwości dziecka, umożliwianie ich zaspokajania.
c) rozpoznawanie cech i właściwości psychofizycznych dziecka, które są już rozwinięte i które pojawiają się w rozwoju.
d) prowadzenie obserwacji dziecka – dokonywanie zapisów wyników obserwacji w zeszytach obserwacji i Arkuszu obserwacji rozwoju dziecka.
e)rozpoznawanie umiejętności i uzdolnień dziecka.
f)obserwowanie rodzajów wpływów osobowych na dziecko.
g)rozpoznawanie emocji dziecka, jego przeżyć i zachowań w różnych sytuacjach.
h)wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci.
j) wspieranie dzieci z uzdolnieniami.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie zajęć specjalistycznych:
a) logopedycznych, kompensacyjno-korekcyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym, b) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
4.Czas trwania zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
5. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności ustalane są przez dyrektora placówki.
6. Uczęszczanie dziecka na zajęcia specjalistyczne wymaga zgody rodziców.
7. W przedszkolu może być utworzony zespół do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
8. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzone jest bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
9. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określają odrębne przepisy
§ 5
1. Dzieciom z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do przedszkola, przewlekle chorym i innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach przedszkolnych można organizować indywidualne nauczanie i wychowanie.
2. Indywidualne nauczanie i wychowanie, którym okresowo objęto dzieci, z wyłączeniem posiadających orzeczenie kwalifikujące do odpowiedniej formy kształcenia specjalnego - nie jest formą kształcenia specjalnego.
3. Indywidualnym nauczaniem i wychowaniem mogą być objęte dzieci, w stosunku do których Publiczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna orzekła taką formę kształcenia lub wychowania.
4. Indywidualne nauczanie i wychowanie organizuje się w miejscu pobytu dziecka, w szczególności w domu rodzinnym dziecka) W uzasadnionych przypadkach indywidualne nauczanie i wychowanie może być organizowane na terenie przedszkola. 5.W przypadku dziecka niepełnosprawnego, którego rodzice decydują się na uczęszczanie jego do oddziału masowego konieczna jest obecność jednego z rodziców w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.
6. Dziecko objęte indywidualnym nauczaniem i wychowaniem pozostaje wychowankiem przedszkola.
7. W indywidualnym nauczaniu i wychowaniu realizuje się postawy programowe, dostosowane do możliwości dziecka, określonych przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną.
§ 6
1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem.
a) Dziecko przebywające w przedszkolu jest pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy, zajęcia wychowawczo – dydaktyczne zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć.
b) Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć.
c) Nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
d) woźne oddziałowe i pomoc nauczycielki pomagają w sprawowaniu opieki nad dziećmi
d) Każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
e) Nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
f) Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi.
g) W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
h) Wychowankowie za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice na początku roku szkolnego (wrzesień)
2. Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z Regulaminem spacerów i wycieczek obowiązującym w przedszkolu.
§ 7
1.W przedszkolu nie przewiduje się wykonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich i podawania farmaceutyków poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach
2.W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice zobowiązani są do bezzwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
3. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna. Powiadomić dyrekcję oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach p. temperatura
4.W sytuacjach nagłych wzywa się pogotowie z równoczesnym powiadomieniem rodziców.
§ 8
1.Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola od i do momentu przekazania dziecka pod opiekę nauczyciela.
2.Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
3.Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez osoby dorosłe posiadające zdolność prawną i upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów.
4.Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola zawiera poniższa procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
a)przedszkole jest czynne od godziny 7.00 do 15.30
b)rodzice w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola podają osoby odpowiedzialne za przyprowadzanie i odbieranie dziecka .
c)rodzic lub opiekun podaje imiona i nazwiska osób upoważnionych do przyprowadzania i odbierania, posiadających zdolność prawną..
d)rodzic przyprowadzając dziecko do godz 8.15 do przedszkola przekazuje je nauczycielce pracującej w sali zbiorczej na parterze. Po godzinie 8.15 posyła bezpośrednio do swojego oddziału.
e) dzieci którym organ prowadzący organizuje dowożenie muszą być przyprowadzane przez kierowcę lub opiekuna do szatni i o tym fakcie zawiadamiają woźną oddziałową lub nauczycielkę danego oddziału. Odbiór dzieci przez upoważnionego przez rodziców kierowcę lub opiekun odbywa się z szatni przedszkola lub placu zabaw,
f) od momentu przekazania dziecka do rąk nauczyciela lub pod opiekę woźnej oddziałowej przedszkole ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka
g) zabrania się rodzicom wysyłania dzieci do budynku bez opieki od bramki do drzwi wejściowych. Powoduje to możliwość samodzielnego opuszczenia przez dziecko terenu przedszkola.
h)w chwili odbierania dziecka z przedszkola, rodzic zgłasza imię i nazwisko dziecka dyżurującej woźnej, która wywołuje je z danego oddziału lub sali zbiorczej.
i) woźna zobowiązana jest do ścisłego przestrzegania wydawania dziecka tylko osobom wskazanym w oświadczeniu,
j)zabrania się wydawania dzieci osobom niepełnoletnim, nie ujętym w oświadczeniu,
k)osoba odbierająca dziecko nie może być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu
l)w razie jednorazowej sytuacji zmuszającej rodzica do odebrania dziecka przez inną osobę niż wskazaną w oświadczeniu- rodzic zgłasza ten fakt rano po przyprowadzeniu dziecka – nauczycielce, która informuje o tym fakcie dyżurującą woźną,
ł)obowiązkiem nauczycielki kończącej pracę, jest przekazanie dzieci nauczycielce pracującej do godziny zamknięcia przedszkola i informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
m) w przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola do godziny 15.30, dziecko przebywa pod opieką nauczyciela, który powiadamia telefonicznie rodzica o jego obowiązku i po jego przyjściu oddaje dziecko do jego rąk.
n) w przypadku gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać iformacji o miejscu pobytu rodziców/ prawnych opiekunów nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu 1 godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami prawnym opiekunami.
§ 9
1. Przedszkole zapewnia wychowankom wyżywienie.
2.Przerwa miedzy posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin
3.Szczegółowe zasady odpłatności za korzystanie dziecka z wyżywienia ustala Rada Gminy Sulików.
3aWysokość opłat za posiłki ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
4. W szczególnych przypadkach na wniosek rodziców, koszty wyżywienia dziecka może pokrywać GOPS
5. Pracownicy kuchni korzystają z wyżywienia bezpłatnie. Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent z tego tytułu.
6. Pracownicy przedszkola mogą korzystać z posiłków wnosząc odpłatność w wysokości kosztu zakupu surowca zużytego do przyrządzania posiłków.
§ 10
1. Wobec rodziny przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze, a w szczególności:
a) pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
b) wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) uzgadnia kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,
c) informuje o postępach dzieci.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 11
1.Organami przedszkola są:
a) dyrektor przedszkola,
b) rada pedagogiczna,
c) rada rodziców
2.Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 12
1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący z pośród kandydatów posiadających kwalifikacje nauczyciela przedszkola i co najmniej pięcioletni staż
pracy.
2.Dyrektor przedszkola:
a) Kieruje jego bieżącą działalnością
b) Jest przewodniczącym rady pedagogicznej
c) Reprezentuje przedszkole na zewnątrz
d) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce pracowników.
3. Do zadań dyrektora należy:
a) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza jego siedzibą.
b) opracowanie na każdy rok szkolny do 15 września danego roku planu nadzoru pedagogicznego przedstawienie go radzie pedagogicznej i rodzicom.
c) przed zakończeniem roku szkolnego dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego.
e) przygotowywanie arkusza organizacji pracy przedszkola
f) ustalanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów dzieci
g) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny ich pracy
h) decydowanie o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu diagnoz pracy przedszkola,
i) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,
j) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności przez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia zawodowego,
k) przygotowanie i prowadzenie zebrań rady pedagogicznej, realizacja jej uchwał oraz wstrzymywanie ich wykonania, jeśli są niezgodne z przepisami prawnymi.
l) ustalanie przydziałów zadań pracownikom.
ł) zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola
m) stwarzanie warunków do działania w placówce wolontariuszy, których celem jest rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki,
n) administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
o) współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola
l) prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola
ł) podaje do publicznej wiadomości do dnia 15 czerwca odpowiednio: zestaw programów wychowania przedszkolnego oraz zestaw podręczników, które będą obowiązywały od początku następnego roku szkolnego,
4.Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy, zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami:
a) kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
b) przyznaje nagrody, oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom
c) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń nagród, innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
d) współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi.
e) realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.
f) podejmuje decyzję o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
g) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
h) zawiadamia dyrektora szkoły w obwodzie którego mieszka dziecko o spełnianiu przez dziecko obowiązku odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego.informuje w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
i) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
j)wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę,
§ 13
1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zgodnie z regulaminem rady.
5. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
a) przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian, a także przedstawienie go do uchwalenia,
b)Zatwierdzanie planów pracy przedszkola i podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i
eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu
c) uchwalenie regulaminu pracy rady pedagogicznej,
d) podejmowanie uchwały w sprawie zestawu programów wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady rodziców,
e) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy,
f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
Rada pedagogiczna opiniuje:
a) projekt planu finansowego przedszkola,
b) nioski dyrektora o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli,
c) organizację pracy placówki , zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia,
propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktyczno- wychowawczych i opiekuńczych.
6. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego.
7. Zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady rodziców, organu prowadzącego oraz co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
8. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
9. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy liczby jej członków.
10. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
11. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
12.Rada pedagogiczna powołuje spośród siebie zespół do rozstrzygania ewentualnych spraw spornych i uzgadniania stanowisk, co do podjęcia decyzji.
13.Dyrektor może wstrzymywać wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
14. Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
§ 14
1. Rada Rodziców jest organem społecznym, reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
2. Kompetencje Rady Rodziców wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
3. Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób
przeprowadzania wyborów określa Regulamin Rady Rodziców
4. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym
statutem.
5. Uchwały i decyzje Rady Rodziców są jawne, umieszczane na stronach internetowych
Przedszkola i na tablicy ogłoszeń, z wyłączeniem niektórych spraw personalnych uznanych
Za poufne.
6. Rada Rodziców w ramach swoich kompetencji współpracuje z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną.
a) Współdziała z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczych na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
b) Może występować z wnioskami do Rady Pedagogicznej lub Dyrektora przedszkola z opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki, wyraża opinie na temat funkcjonowania przedszkola.
7. Wspiera działalność statutową przedszkola gromadząc fundusze z dobrowolnych składek
rodziców oraz innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady
Rodziców
§ 15
1.Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola , który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2.Wszelki spory między Radą Rodziców a Radą Pedagogiczną rozstrzyga dyrektor placówki poprzez:
a) wsłuchanie każdej ze stron,
b) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty sprawy,
c) mediacje
d) umożliwienie stronom spotkania na neutralnym gruncie.
3.W sprawach nie rozstrzygniętych przez dyrektora strony mogą zwracać się w zależności od przedmiotu sporu do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
4.W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola a organami przedszkola strony mogą zwracać się w zależności od przedmiotu sprawy do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 16
1.Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący po zaopiniowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego.
3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
a) Liczbę miejsc w placówce
b) Planową liczbę wychowanków przedszkola
c) Liczbę dzieci zapisanych do placówki
d) Liczbę oddziałów
e) Czas pracy poszczególnych oddziałów;
f) Liczbę pracowników przedszkola;
g) Czas pracy pracowników
h) Ogólną liczbę godzin finansowanych przez organ prowadzący
§ 17
1.Podstawową jednostką organizacyjna przedszkola jest oddział obejmujący dzieci wg zbliżonego wieku.
2.Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3.Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
§ 18
1.Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie zestawu programów wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2. W przedszkolu wyboru programu dokonują nauczycielki , uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.
4.Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów.
5.Godzina zajęć w przedszkola trwa 60 minut.
6.Na życzenie rodziców w ramach zajęć przedszkolnych organizuje się dla dzieci nieodpłatne lekcje religii tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię, mają zapewnioną opiekę ze strony nauczyciela.
7. Przedszkole na wniosek i za zgodą rodziców może organizować zajęcia dodatkowe
8.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki religii, języka obcego, i zajęć specjalistycznych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi dla
3-4 latków około 15 minut,
około 30 minut dla dzieci 5-6 letnich.
9.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 19
1.Szczegółową organizacje pracy wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
2.Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
3.W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
a. liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
b. liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
c. ogólną liczbę godzin finansowanych przez organ prowadzą.
d. Kwalifikacje nauczycieli.
§ 20
1.Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora i radę pedagogiczną.
2.Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych.
3.Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
4.Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 75.
5.W przedszkolu łącznie są 3 oddziały zbliżone wiekowo.
6.Liczba oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.
7.Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
a. sale zajęć dla poszczególnych oddziałów ( I,II,III ),
b. dwie łazienki,
c. pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
d. kuchnię,
e. szatnię dla dzieci i personelu.
§ 21
1.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez dyrektora przedszkola
2. Czas pracy poszczególnych oddziałów określa projekt organizacji przedszkola.
3.Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych, oraz porządkowo gospodarczych.
4.Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola , w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
5.W okresach obniżonej frekwencji ( ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny epidemia itp.) przedszkole prowadzi zajęcia w grupach łączonych.
6.Grupy mogą być łączone przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każdej z nich.
7. W okresach obniżanej frekwencji przedszkole zapewnia opiekę przy liczbie zgłoszeń większej niż 15 wychowanków.
§ 22
1. Przedszkole przyjmuje w wieku od 3 do 6 lat.
2. Dzieci sześcioletnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne wg obwodu ustalonego przez Radę Gminy Sulików
3. Rodzice dziecka sześcioletniego podlegającemu obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola.
4. Dzieci przyjmowane są do przedszkola na dany rok szkolny na podstawie wypełnionych i złożonych przez rodziców kart
5. Jeżeli liczba zgłoszonych dzieci nie przekracza dopuszczalnej normy, naboru dokonuje dyrektor przedszkola,
6. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych dzieci przekracza ilość miejsc, dyrektor przedszkola powołuje komisję kwalifikującą, w skład której wchodzą:
· dyrektor przedszkola,
· przedstawiciel organu prowadzącego
· przedstawiciele rady pedagogicznej,
· przedstawiciele rady rodziców.
5. Komisja działa w oparciu o własny regulamin.
6. Decyzja komisji kwalifikacyjnej jest ostateczna.
§ 23
Kryteria przyjmowania dzieci do przedszkola:
1. dzieci 6 - letnie,
2. dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci,
3. dzieci matek lub ojców wobec, których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów,
4. dzieci z rodzin zastępczych,
5. dzieci z rodzin wielodzietnych,
6. rodziców pracujących zawodowo, dając pierwszeństwo w przypadku podobnych warunków dzieciom nauczycieli, rodzeństwo dzieci już uczęszczających.
§ 24
W trakcie roku szkolnego o przyjęciu lub odmowie przyjęcia dzieci do przedszkola decyduje dyrektor
§ 25
1.Dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej może dokonać skreślenia z listy wychowanków gdy:
a) rodzice zalegają z opłatami za przeszkolę przez okres dwóch miesięcy,
nieobecności dziecka ponad miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola,
b) nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
c) poważnych zaburzeń zachowań powodujących zagrożenie dla życia i zdrowia innych dzieci .
d) zatajenie przez rodziców ważnych informacji, które uniemożliwiają jego pobyt w przedszkolu
ROZDZIAŁ V
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
§ 26
1.Rodzice mają prawo do:
a) znajomości zadań wynikających z rocznego planu przedszkola oraz z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
b) wyboru rodzaju zajęć dodatkowych,
c) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
d)wyrażania opinii na temat pracy przedszkola,
e)stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo - dydaktyczne,
f) aktywnego włączania się w życie przedszkola,
g) współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci,
h)rodzice (opiekunowie) jako ustawowi przedstawiciele prawni dziecka, mogą występować w jego imieniu do Dyrektora Przedszkola lub Organu Sprawującego Nadzór Pedagogiczny w obronie jego praw , w przypadku , jeśli takie zostały naruszone.
§ 27
1.Obowiązkiem rodziców(prawnych opiekunów) jest:
a)przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola lub upoważnione na piśmie przez nich osoby, które mają zdolność do czynności prawnych (w myśl Kodeksu Cywilnego osoby powyżej 13 lat),
b) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu,
c)zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty , przybory i pomoce,
d)respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
e)terminowe wnoszenie opłat za pobyt dzieci w przedszkolu według wysokości i zasad ustalonych przez organ prowadzący,
f) troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotowywać je należycie do pracy dla dobra społecznego,
g) przyprowadzać do przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej,
h)respektować czas pracy przedszkola;
2.Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego zobowiązani są do:
a)dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
3.Niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4.Przez niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%.
§ 28
1.Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
§ 29
1.Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady rodziców.
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA.
§ 30
1.Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
2.Dziecko w wieku 6 – lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkole w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
3.Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat.
4.Rodzice dziecka 6-letniego są zobowiązani do zgłoszenia dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz zapewnić mu regularne uczęszczanie na zajęcia.
5.Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 – lat, jeżeli wykazuje dojrzałość do podjęcia nauki w szkole potwierdzoną badaniami w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
6.Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
7.Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej jest zwolnione z obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
§ 31
1.Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na uczęszczanie do przedszkola dziecka które nie ukończyło 3 roku życia – przyjmując pewną tolerancję ( np. do 2 miesięcy ).
2.Dla dzieci nowoprzyjętych przedszkole organizuje zajęcia adaptacyjne.
3.Dziecko , któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego , może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 10 lat.
4.Dziecko w przedszkola ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka , a w szczególności do :
właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – edukacyjnego zgodnie z zasadami opieki umysłowej ,
szacunku dla wszystkich jego potrzeb , życzliwości i podmiotowego traktowania ,
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
poszanowania godności osobistej ,
poszanowania własności ,
aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
badania i eksperymentowania,
doświadczania konsekwencji własnego zachowania,
różnorodnego , bogatego w bodźce i podającego się procesom twórczym otoczenia,
snu i wypoczynku gdy są zmęczone , a nie snu „ na rozkaz „ ,
jedzenia i picia gdy jest spragnione , ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb.
6.Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
7.Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
8.Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków.
9.Organizacja ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków odbywa się za zgodą i odpłatnością rodziców w terminie podanym przez dyrektora przedszkola.
ROZDZIAŁ VII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 32
1.W przedszkolu zatrudniony jest dyrektor, nauczyciele, logopeda oraz inni pracownicy administracji i obsługi .
2.Wszyscy pracownicy zatrudnieni w przedszkolu odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
§33
1. Nauczyciel obowiązany jest do:
a) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami placówki: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
Tworzenia warunków do optymalnego rozwoju każdego dziecka we wszystkich sferach jego rozwoju.
b) Rozpoznawania potrzeb, możliwości, zdolności i zainteresowań wychowanków.
c) Dokumentowania wyników obserwacji pedagogicznych (monitoring rozwoju dziecka) Informowania rodziców o postępach dzieci
d) Systematycznego planowania i realizacji zajęć wychowawczo - dydaktyczno-opiekuńczych bezpośrednio z dziećmi.
e) Realizowania zasad i czynności wynikających ze statutu przedszkola
f) Udziału w posiedzeniach i pracach rady pedagogicznej
g) Aktywnego uczestnictwa w WDN na terenie placówki oraz w różnych formach doskonalenia poza jej terenem.
h) Systematycznego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
i) Współdziałania z nauczycielem prowadzącym grupę
j) Dokonywania ewaluacji pracy wychowawczo -dydaktyczno- opiekuńczej
k) Dokonywania ewaluacji osiągnięć rozwojowych dziecka pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy
l) Podejmowania działań w zakresie integracji środowiska rodzinnego dziecka i najbliższego środowiska
ł) Współdziałania ze specjalistami w celu udzielania fachowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zdrowotnej
m) Prowadzenia dokumentacji pedagogicznej określonej odrębnymi przepisami
n) Wykonywania poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy w placówce
o) Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.
p) Terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami.
r) Informowanie o nieobecności z powodu choroby natychmiastowo w celu przygotowania zastępstw w prowadzonym przez nią oddziale.
s) Codzienne podpisywanie listy obecności.
t) Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
w) Przestrzeganie tajemnicy służbowej.
v) Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora placówki
2.Nauczyciel ma prawo do:
a) Realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki
b) Znajomości aktualnych przepisów prawa oświatowego
c) Podejmowania decyzji o wyborze programu nauczania
d) Decydowania o doborze form i metod pracy
e) Opracowywania i wdrażania przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy placówki
f) Ubiegania się o kolejne szczeble awansu zawodowego
g) Możliwości prawidłowego przebiegu stażu
h) Do pomocy w spełnianiu wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu nowatorskich form pracy
i) Znajomości systemu motywującego do pracy
j) Publikowania materiałów związanych z wykonywaną pracą
k) Promowania swoich działań w środowisku lokalnym
l) Uczestnictwa w szkoleniach, warsztatach, w ramach WDN, zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami placówki
ł) Uczestniczenia w wymianie doświadczeń pomiędzy placówkami
m) Dofinansowania doskonalenia zewnętrznego w ramach posiadanych środków finansowych zgodnie z potrzebami przedszkola
n) Wynagrodzenia za swoją pracę
o) Prawo do urlopu wypoczynkowego.
p) Uprawnienia o charakterze socjalnym
r) Uprawnienia do nagród i wyróżnień
3.Nauczyciel odpowiada za:
a) Życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci
b) Dobro przedszkola, powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy w należytym stanie
c) Niezgodne z obowiązującym regulaminem wykonywanie zadań wynikających z zakresu obowiązków.
d) Odpowiedzialność materialna za sprzęt i materiały w przydzielonych oddziałach.
3. Przed nawiązaniem stosunku pracy, nauczyciel jest obowiązany przedstawić dyrektorowi placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego, celem potwierdzenia spełnienia warunku o niekaralności.
4.Nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub pełnionych przez nauczycieli obowiązków.
5.Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierzane są nauczycielom kary porządkowe, zgodnie z Kodeksem pracy.
6.Karami dyscyplinarnymi dla nauczyciela są:
1) nagana z ostrzeżeniem,
2) zwolnienie z pracy,
3) zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego nauczyciela do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania,
4) wydalenie z zawodu nauczycielskiego.
7.Odpis prawomocnego orzeczenia wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
8.Kary dyscyplinarne określone w art. 76 ust. 1 pkt 1-3 ustawy KN podlegają zatarciu, a odpis orzeczenia o ukaraniu dołączony do akt osobowych nauczyciela podlega zniszczeniu po upływie 3 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, a w przypadku kary określonej w art. 76 ust. 1 pkt 3a po upływie 6 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu.
9.Jeżeli w okresie przed zatarciem kary dyscyplinarnej nauczyciel zostanie ponownie ukarany dyscyplinarnie, terminy, o których mowa w ust. 1, liczy się od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ponownym ukaraniu.
10.Obowiązek wykonania postanowień ust. 1 spoczywa na dyrektorze placówki i organie prowadzącym przedszkole.
11.Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy, chyba, że przeciwko nauczycielowi lub dyrektorowi toczy się postępowanie karne lub postępowanie dyscyplinarne, w związku z którym nastąpiło zawieszenie.
§ 34
Do zadań logopedy należy:
- przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dziecka., w tym mowy głośnej i pisma;
- diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
- Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy.
- Prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
- Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami
- Prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej
§ 35
1.W przedszkolu tworzy się następujące stanowiska administracji i obsługi:
a) głównego księgowego
b) referenta ds. administracyjno – gospodarczych,
c) 1 pracownik gospodarczy, na każdy oddział przedszkolny,
d) pomocy nauczyciela ,
e) kucharki
f) pomocy kuchennej,
g) palacza – konserwatora – dozorcy budynku.
2. Zadania pracowników i administracji i obsługi:
2.1 Do zadań głównego księgowego należy:
- gruntowa znajomość wszystkich przepisów dotyczących gospodarki budżetowo-finansowej, materiałowej, majątkowej i księgowości oraz czuwanie nad całokształtem prac księgowości i prawidłowym obiegiem dokumentów.
- opracowanie i sporządzanie (merytorycznych) planów dochodów i wydatków.
- Plany winny być sporządzone wg poszczególnych paragrafów (przewidzianych obowiązującą klasyfikacją budżetową) i rozdziałów budżetowych.
- czuwanie, kontrola i odpowiedzialność za realizację zatwierdzonych planów dochodów i wskaźników budżetowych, a w szczególności:
- Na odcinku etatów i funduszu płac w postaci: prowadzenia bieżących ewidencji wykorzystania etatów, godzin; sprawdzenie list płac pod względem formalno-rachunkowym w zakresie właściwego zaszeregowania pracowników w oparciu o obowiązujące tabele zaszeregowań.
- Na odcinku planu dochodów w postaci: kontroli wykonywania wpływów dochodów budżetowych i odprowadzenia ich na właściwy rachunek dochodów budżetowych placówki.
- Na odcinku planu wydatków w postaci: ustalenia kwartalnych wysokości wydatków osobowych i rzeczowych na podstawie procentowego wykonania normy budżetowej w oparciu o zatwierdzony plan wydatków i bieżącą ich realizację; ustalenie kasowego wykonania planu wydatków i kontrola jego wykonania w zakresie wydatków, wskaźników, norm budżetowych.
- Przeprowadzenie bieżącej analizy oraz kwartalnych analiz opisowych z zakresu wykonawstwa planu dochodów, wydatków, wskaźników, norm budżetowych i przekładanie ich dyrektorowi placówki.
- Referowanie dyrektorowi placówki spraw związanych z realizacją planów dochodów i wydatków oraz składanie odpowiednich wniosków w tym zakresie.
- Prowadzenie rachunkowości budżetowej placówki wraz ze wszystkimi urządzeniami analitycznymi oraz utrzymanie jej na bieżąco. Dekretowanie dochodów.
- Czuwanie i odpowiedzialność za przestrzeganie dyscypliny budżetowej funduszu płac, nad terminowym regulowaniem zobowiązań i ściganiem należności, formalną stroną dokumentów rachunkowo-kasowych oraz nad prawidłowością ich likwidacji i właściwym przechowywaniem.
- Zatwierdzanie dokumentów do wypłaty i podpisywanie wszystkich zleceń (umowy, zlecenia, zamówienia itp.) pociągających za sobą zobowiązanie finansowe.
- Przedłożenie wniosków o powołanie komisji inwentaryzacyjnych.
- Przeprowadzenie inwentaryzacji środków pieniężnych w kasie, papierów i znaczków wartościowych oraz druków ścisłego zarachowania, sald rozrachunków i sald rachunków bankowych co najmniej raz na kwartał.
- Prowadzenie bieżąco archiwum dochodów kasowych i sprawozdań finansowych.
- Czuwanie i odpowiedzialność za z uzgadnianie każdego miesiąca zapisów poszczególnych kont /systematycznych/ rzeczowych z analityczną księgowością materiałową przedmiotów nietrwałych i środków podstawowych.
- Czuwanie i odpowiedzialność za sprzątanie (w oparciu o aktualne zaszeregowania) list płatniczych dla nauczycieli i pracowników placówki, dokonanie potrąceń zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Bieżące prowadzenie kart wynagrodzeń dla wszystkich pracowników, dla których sporządzone są listy płac. Szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy zadłużeń.
- Prowadzenie aktualnej dokumentacji osobowej (imiennie dla poszczególnych pracowników) z zakresu zaszeregowań i innych dowodów stanowiących podstawę wypłaty wynagrodzeń, zasiłków rodzinnych i chorobowych, oświadczeń o stanie majątkowym i rodzinnym itp.
- Wyliczanie składek ubezpieczeniowych od dokonanych wypłat wynagrodzeń za pracę z osobowego funduszu płac dla wszystkich pracowników, dla których sporządzone są listy płacy oraz terminowe sporządzanie deklaracji składek i poleceń przelewów ZUS.
- Wyliczenie i sporządzenie list płatniczych zasiłków rodzinnych i chorobowych dla wszystkich pracowników placówki oraz dokonanie z tego tytułu terminowych rozliczeń w ZUS.
- Przeprowadzenie korespondencji w zakresie spraw finansowo-budżetowych.
- Przeprowadzenie niezapowiedzianych kontroli kasy i magazynu.
- Reprezentowanie placówki na zewnątrz w sprawach finansowych.
- Wykonywanie innych prac w z zakresu księgowości, planu budżetu oraz środków rzeczowych zleconych przez Dyrektora Placówki w ramach obowiązujących przepisów.
2.2 Do zadań referenta administracyjno – gospodarczego należy:
- Prowadzenie sekretariatu tj. rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących
- Ewidencjonowanie opłat za przedszkole i sporządzanie zestawień .
- Sporządzanie zestawu wpłat i przekazywanie jej na bieżąco księgowości
- Czuwanie nad wdrażaniem systemu HACCP.
- Zakupywanie sprzętu i materiałów niezbędnych do funkcjonowania przedszkola.
- znajomość zasad zdrowego przyrządzania posiłków, polepszanie ich wartości oraz estetyki z zachowaniem pełnych norm żywieniowych;
- zaopatrywanie przedszkola w żywność, prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego, sporządzanie rozliczeń miesięcznych;
- wydawanie produktów z magazynu odpowiadających normom przewidzianym dla dzieci w wieku przedszkolnym, wpisywanie ich codziennie do dziennika żywieniowego, oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi;
- ustalanie jadłospisu przy współudziale kucharki;
- nadzorowanie prawidłowego porcjowania racji żywnościowych (zgodnie z ilością osób żywiących się w danym dniu);
- nadzór nad właściwym przechowywaniem próbek pokarmowych;
- przydzielanie środków czystości i dezynfekcji pracownikom kuchni i woźnym oddziałowym oraz zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z przepisami;
- nadzór nad pracą personelu obsługowego;
- zaopatrywanie przedszkola w sprzęty, środki czystości, artykuły biurowe zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych,
- sprawdzanie rachunków i faktur i potwierdzanie wykonanych czynności własnoręcznym podpisem,
- opisywanie rachunków o przyjęciu towarów do magazynu z podaniem numeru i pozycji kartoteki magazynowej,
- nadzór nad badaniami i książeczkami zdrowia wszystkich pracowników,
- dbałość o powierzony sprzęt, jego sprawne funkcjonowanie i konserwację; prawidłowe zabezpieczanie powierzonego mienia,
- podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstawaniu strat i szkód w mieniu, a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację,
- terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego,
- codzienne podpisywanie listy obecności; wyjścia w czasie pracy uzgadniać każdorazowo z dyrektorem oraz dokonywać wpisów do „Zeszytu wyjść”.
- odpowiedzialność finansowa za powierzone fundusze przedszkola.
- odpowiedzialność materiałowa z racji nadzoru nad sprzętem w kuchni oraz w bezpośrednio w miejscu pracy.
2.3 Do obowiązków pomocy nauczycielki należy:
- pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
zapewnienie pomocy dziecku, podczas zabaw, posiłków, przygotowywania do
- odpoczynku, zabiegów higienicznych.
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce.
przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny
- dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
- dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
- przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań
- okresowych.
- zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
- zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zgody dyrektora.
2.4 Do obowiązków kucharki należy:
- punktualne przygotowywanie zdrowych i higienicznych posiłków zgodnie z normami żywieniowymi, dbanie o najwyższą jakość i smak wydawanych posiłków;
- uczestniczenie w planowaniu jadłospisów i przygotowywanie według nich posiłków
- pobieranie produktów spożywczych z magazynu w ilościach przewidzianych recepturą, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych, zabezpieczenie pobranych z magazynu produktów przed zepsuciem i dbanie o ich racjonalne zużycie;
- porcjowanie posiłków dla dzieci i personelu zgodnie z normami żywieniowymi;
- przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonaniem;
- przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów bhp, ppoż., higieniczno-sanitarnych;
- składnie propozycji zakupów referentowi administracyjno – gospodarczemu dotyczących wyposażenia kuchni;
- mycie naczyń i sprzętu kuchennego z obowiązującą instrukcją;
- utrzymanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i ubrań ochronnych, natychmiastowe zgłaszanie nieprawidłowości intendentowi;
- dbanie o czystości pomieszczeń kuchennych;
- pilnowanie, aby w kuchni nie przebywały osoby nieupoważnione;
- przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnej;
- współpracowanie z referentem administracyjno – gospodarczym dyrektorem, pomocą kuchenną i woźnymi;
- po zakończonej pracy - wyłączanie oświetlenia i urządzeń gazowych i elektrycznych,
- wykonywanie innych poleceń dyrektora, samodzielnego referenta administracyjno-gospodarczego i kucharki związanych z organizacją pracy przedszkola.
- codzienne podpisywanie listy obecności; wyjścia w czasie pracy uzgadniać każdorazowo z dyrektorem lub referentem administracyjno – gospodarczym oraz dokonywać wpisów do „Zeszytu wyjść”.
2.5 Do obowiązków pomocy kuchennej należy:
- rozdrabnianie surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn;
- wstępna obróbka wszelkich surowców do produkcji posiłków - mycie, obieranie, czyszczenie
- pomoc w przygotowywaniu potraw zgodnie z wytycznymi kucharza i oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi; Pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
- dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawanie ich punktualnie o wyznaczonej godzinie;
- utrzymywanie czystości na stanowisku pracy, sprzątanie magazynów warzyw i ziemniaków żywnościowych, kuchni, i in. pomieszczeń w wydzielonym regionie;
- przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych, BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy;
- mycie i wyparzanie naczyń i sprzętu kuchennego;
- doraźne zastępstwo kucharza w przypadku jego nieobecności;
- natychmiastowe zgłaszanie referentowi administracyjno – gospodarczemu usterek i wszelkich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia,
- realizowanie polecenia kucharza w zakresie gospodarki żywieniowej.
- wykonywanie innych poleceń dyrektora, samodzielnego referenta administracyjno-gospodarczego i kucharki związanych z organizacją pracy przedszkola.
- codzienne podpisywanie listy obecności; wyjścia w czasie pracy uzgadniać każdorazowo z dyrektorem lub referentem administracyjno – gospodarczym oraz dokonywać wpisów do „Zeszytu wyjść”.
2.6 Do obowiązków palacza – konserwatora należy:
1) Utrzymanie czystości i porządku wokół przedszkola i na jego posesji:
a. koszenie trawy,
b. zgrabianie liści,
c. w okresie zimy odśnieżanie dojścia do przedszkola i przyległych chodników
2) oczyszczanie schodów ze śniegu i lodu,
3) wykonywanie prac konserwacyjnych, prac malarskich i rozliczanie się z pobranych materiałów.
4) utrzymywanie odpowiedniej temperatury w szkole oraz zapewnianie właściwego stanu technicznego urządzeń grzewczych,
5) używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja obsługi i przeznaczeniem.
6) przestrzeganie, przepisów przeciw pożarowych, wykonywanie badań okresowych.
7) Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeni niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
8) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
9) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
10) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem.
11) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
12) Dbanie o estetyk i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
13) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora.
§ 36
1.Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
jednego nauczyciela w przypadku 5 – godzinnego czasu pracy oddziału,
dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 – godzinnego czasu pracy.
2.W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności , nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
3.W grupie dzieci młodszych zatrudniona jest osoba jako pomoc nauczyciela , która pomaga w sprawowaniu opieki.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 37
1.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację pedagogiczną zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 19 luty 2002r. w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz przebiegu tej dokumentacji ( Dz. U. Nr 23, poz.225)
2.Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określa Ustawa o finansach publicznych
§ 38
1.Zmiany w statucie mogą być dokonywane po zmianie przepisów wykonawczych i na wniosek rady pedagogicznej w przypadku wprowadzenia więcej niż 3 zmian rada pedagogiczna upoważnia dyrektora do wydania tekstu jednolitego statutu przedszkola.
2.Z inicjatywą utworzenia nowelizacji statutu może wyjść przewodniczący Rady Pedagogicznej .
§ 39
1.Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się :
wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń, udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
§ 40
1. Traci moc Statut Przedszkola Publicznego w Sulikowie z dnia z dnia 30 sierpnia 2006r.
§ 41
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.