Protokół nr 1/2012
Z posiedzenia Komisji Społecznej Rady Gminy Sulików
odbytego w dniu 23 stycznia 2012 roku o godz. 1500
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Sulików.
Posiedzeniu przewodniczyła radna Weronika Ziółkowska – Przewodnicząca Komisji Społecznej.
Wszyscy członkowie komisji byli obecni.
W posiedzeniu udział wzięli wszyscy członkowie Komisji (radny Józef Ziomek spóźnił się).
W posiedzeniu udział wzięli:
-Robert Starzyński – Wójt Gminy Sulików,
-Elżbieta Piotrowska – Sekretarz Gminy Sulików,
oraz w części posiedzenia:
-Stanisława Benedyk - Przewodnicząca Parafialnego Zespołu Caritas przy Parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulikowie,
-Bożena Jankowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Studniskach Dolnych,
-Franciszek Fleszar – Sołtys Sołectwa Studniska Dolne,
-Marek Biliński – Sołtys Sołectwa Studniska Górne.
Porządek posiedzenia przyjęty został bez uwag i przedstawiał się następująco:
1. Działalność Caritas w szkole i kościele – Spotkanie z przedstawicielami.
2. Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy Sulików.
3. Sprawy różne.
Przystąpiono do realizacji porządku posiedzenia
Ad. 1
Pani Stanisława Benedyk przedstawiła działalność Parafialnego Koła Caritas w Sulikowie, który w 2012 roku obchodzić będzie 20 rocznicę powstania. W 2011 r. koło Caritas przekazało 28 ton żywności. W skład przekazywanego pożywienia wchodzi m.in. mleko, mąka, ser topiony, krupnik, gulasz, musli, herbatniki. Potrzebujący mogą korzystać z pomocy i przyjmować żywność tylko jednego koła Caritas. Po zawiązaniu Koła Parafialnego Caritas w Zawidowie miały miejsce przypadki, gdy mieszkańcy odbierali żywność z dwóch punktów.
Fakt odebrania żywności jest odnotowany w rejestrze, po okazaniu dowodu osobistego. Nie wszyscy, pomimo tego że są w potrzebie przychodzą po żywność. Niektórzy natomiast, będąc w potrzebie przychodzą do domu Pani Benedyk. Caritas organizuje spotkania dla osób samotnych w okresie świątecznym. Szkolne koło Caritas pomaga roznosić paczki żywnościowe do potrzebujących, którzy nie mogą odebrać jej osobiście.
Pani Stanisława zwróciła uwagę na konieczność porozumienia z Proboszczem Parafii pw. Św. Marii Magdaleny w kwestii współpracy.
Ad. 2
Rozpatrzenie projektów uchwał.
1) W sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień oraz Przeciwdziałania Przemocy.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
W związku z obecnością na posiedzeniu sołtysów i Dyrektor Szkoły Podstawowej w Studniskach Dolnych Przewodnicząca zaproponowała przejście do projektu uchwały nr 6 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Studniskach Dolnych.
Wójt stwierdził, że z trudem podjął decyzję o przedłożeniu radnym projektu uchwały
w sprawie likwidacji Szkoły. Decyzja o wystąpieniu do radnych z tym projektem jest spowodowana ty, że wystąpiły trudności podczas przygotowania projektu budżetu na 2012 r. i konieczne jest ograniczenie wydatków. Gmina corocznie dokłada do oświaty ok. 2,5 mln zł, ponieważ subwencja oświatowa jest zbyt niska. Wójt stwierdził, że zdaje sobie sprawę jak ogromne znaczenie ma dla mieszkańców Studnisk szkoła i nie dziwi się emocjom jakie towarzyszom temu projektowi uchwały, jednak koszt utrzymania tej jednostki jest zbyt wysoki w stosunku do liczby uczących się tam dzieci. Ok. 50% uczniów z obwodu szkoły uczęszcza do innych szkół, dlatego liczba uczniów jest tak niska. W przypadku likwidacji dzieci uczęszczające do Szkoły w Studniskach mają miejsce zapewnione w Szkole Podstawowej w Sulikowie i Przedszkolu Publicznym. Dzieci będą miały również zapewniony dojazd do szkół i opiekę w świetlicy. Wójt przedstawił prezentacje multimedialną na temat funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Studniskach.
Sołtys Sołectwa Studniska Dolne – Pan Franciszek Fleszar odczytał wystąpienie Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej, Rady sołeckiej Studnisk Górnych, Studnisk Dolnych i Mikułowej, w którym wyrażono sprzeciw odnośnie likwidacji Szkoły. Likwidacja nie przyniesie oszczędności, lecz pozostaną puste budynki. Szkoła posiada dobrą bazę dydaktyczną, a dla obecnie zatrudnionych nie gwarantuje się żadnego zatrudnienia. Dzieci będą odbywać naukę w gorszych warunkach w budynku Szkoły Podstawowej w Sulikowie. Szkoła stanowi miejsce integracji całej społeczności poprzez spotkania, imprezy kulturalne, kiermasze i występy dzieci. Dzięki udziałowi szkoły mogły obywać się imprezy środowiskowe o charakterze gminnym tak jak dożynki gminne i powiatowe, zawody sportowe, pokazy OSP i festyny. Apelujący mieszkańcy zwracają się z prośba o rozważne podejście do tematu i przedyskutowanie wszystkich argumentów oraz podjęcie decyzji zgodnie ze Strategią Rozwoju Oświaty, która wyraźnie wskazuje na racjonalną siec szkół w gminie.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Studniskach Dolnych przedstawiła osiągnięcia uczniów ze Studnisk.
Przewodnicząca Komisji zaproponowała, aby głosowanie nad projektem uchwały odbyło się na sesji, aby radni mogli przemyśleć tą decyzje.
2) W sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.
Komisja wstępnie odrzuciła projekt uchwały 2 głosami przeciwnymi, 2 głosami wstrzymującymi się, przy 1 głosie za.
3) W sprawie udzielenia dopłaty do taryfy grupy odbiorców usług zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Sulików.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
4) W sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa
Sekretarz Gminy omówiła projekt uchwały i poinformowała, że w uzasadnieniu do projektu pojawiły się drobne błędy literowe, które zostaną poprawione.
Komisja wstępnie przyjęła projekt uchwały 4 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się.
5) W sprawie likwidacji Gminnego Zakładu Komunalnego w Sulikowie.
Wójt omówił projekt uchwały. Radni otrzymali informację o funkcjonowaniu GZK w 2011 r. Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Ad. 3
W sprawach różnych Wójt poinformował, że na sesji będą obecni przedstawiciele firm zainteresowanych budową elektrowni wiatrowych na terenie Gminy.
Protokołowała:
A. Adamiak