Protokół nr 1
z posiedzenia Komisji Rozwoju Gminy i Ochrony Środowiska
Rady Gminy Sulików w dniu 20 czerwca 2013 r.
o godz. 1530 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Sulików.
Posiedzeniu przewodniczył radny Tadeusz Polowy – Przewodniczący Komisji.
Wszyscy członkowie Komisji byli obecni na posiedzeniu.
W posiedzeniu udział wzięli:
-Wójt Gminy Sulików – Robert Starzyński,
-Sekretarz Gminy Sulików – Elżbieta Piotrowska.
Porządek posiedzenia przyjęty został bez uwag i przedstawiał się następująco:
- Gospodarka odpadami na terenie Gminy Sulików – przebieg realizacji obowiązków Gminy i mieszkańców w związku z nową ustawą o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach.
- Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy Sulików.
- Sprawy różne.
Ad. 1
Gospodarka odpadami na terenie Gminy Sulików – przebieg realizacji obowiązków Gminy i mieszkańców w związku z nową ustawą o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach.
Wójt przedstawił informację o przebiegu realizacji obowiązków Gminy i mieszkańców
w związku z nową ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
-Na przełomie miesiąca luty i marzec 2013 r. odbywał się cykl spotkań z mieszkańcami na temat wdrażania ustawy śmieciowej. W zebraniach w każdej wsi wzięli udział przedstawiciele władz gminy oraz pracownicy urzędu. Spotkania były okazją do zadawania pytań i wyjaśnienia wątpliwości co do zasad funkcjonowania nowego systemu w praktyce. Rozdawano deklaracje i omawiano zasady ich wypełniania.
-Zostały opracowane ulotki i materiały informacyjne poświęcone tematyce nowej ustawy śmieciowej. Na stronie internetowej Gminy Sulików utworzona została specjalna zakładka poświęcona gospodarce odpadami.
- Zgodnie z uchwałą Rady Gminy Sulików w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pierwszą deklarację należało złożyć do 29 marca 2013 r. W dalszym ciągu do Urzędu Gminy Sulików wpływają deklaracje. Na dzień sporządzenia informacji, tj. 11 czerwca 2012 r. zostało złożonych 1534 deklaracji, co stanowi około 90% całości nieruchomości zamieszkały oraz 57 deklaracji od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych. Stanowi to około 79% wszystkich deklaracji z nieruchomości niezamieszkałych.
-W dniu 10 maja 2013 r. został ogłoszony przetarg na „Świadczenie usług w zakresie odbioru wszystkich odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych z terenu Gminy Sulików oraz ich transport do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) w Lubaniu – Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich przy ul. Bazaltowej 1 w Lubaniu w celu ich dalszego zagospodarowania”. Otwarcie ofert odbyło się w dniu 22 maja 2013 r. Została złożona tylko jedna oferta, która spełniła wszystkie warunki udziału w postępowaniu. Wybrano wykonawcę usługi - Zakład Gospodarki i Usług Komunalnych Sp. z o.o. ul. Lwówecka 8, 59 - 800 Lubań. W dniu 11 czerwca 2013 r. podpisano umowę na realizację przedmiotowego zadania do końca 2014 roku z wykonawcą określonym powyżej.
-Obecnie podejmowane są działania w celu utworzenia we wsi Sulików PSZOK, wprowadzane są dane do SIGIDU (programu ewidencji i rozliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi) oraz trwa weryfikacja deklaracji. Osoby, które nie złożyły deklaracji wzywane są do złożenia wyjaśnień.
W dyskusji nad głównym tematem posiedzenia poruszono następujące sprawy:
-sposobu dokonywania opłat za odbiór odpadów przez mieszkańców,
-składania deklaracji zerowych przez osoby, które posiadają inne nieruchomości,
w których nie zamieszkują lub długotrwale przebywają za granicą,
-zanieczyszczenie wyrobiska po kamieniołomach w Radzimowie Górnym,
-dodatkowych zestawów pojemników do segregacji odpadów,
- zalewania terenu cmentarza komunalnego w Radzimowie Górnym.
Ad. 2
Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy Sulików.
Wójt i Sekretarz Gminy omówili następujące projekty uchwał:
1. zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Sulików na 2013 rok,
2. w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Sulików, w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy,
3. w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Sulików, w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy,
4. w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Sulików, w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy,
5. w sprawie aktualności miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących dla gminy Sulików,
6. w sprawie aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Sulików,
7. w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej,
8. w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Sulikowie za 2012 rok,
9. zmieniająca uchwałę, w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości niezabudowanych, w obrębie geodezyjnym Studniska Dolne,
10. zmieniająca uchwałę, w sprawie sprzedaży budynku mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Sulików, w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy.
Radni nie zgłosili uwag do projektów uchwał.
Sekretarz Gminy poinformowała, że w związku z wcześniejszym terminem posiedzenia Komisji radni otrzymają teksty następujących projekty uchwał w późniejszym terminie:
- w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargi z dnia 31 maja 2013 r. Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę nr XXXIII/249/13 Rady Gminy Sulików z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Sulików upoważnienia do zawarcia ugody w sporze toczącym się przed Sądem Okręgowym w Legnicy VI Wydział Gospodarczy, którego stronami są Gmina Sulików oraz Tomasz Kaczmarek, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo – Handlowo - Produkcyjne MAXI STAR KONSTRUKTOR Zakład Pracy Chronionej z siedzibą w Uścikówiec 4, 64-600 Oborniki, zamieszkały w Obornikach (64-600) przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 49A/9 w sprawie z powództwa Tomasza Kaczmarka przeciwko Gminie Sulików, prowadzonej pod sygn. akt VI GC 148/11,
1. w sprawie rozpatrzenia skargi sołtys sołectwa Mała Wieś Górna Małgorzaty Pławiak na działalność Wójta Gminy Sulików,
2. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Sulików,
3. w sprawie zmian w budżecie Gminy Sulików na rok 2013.
Ad. 3
W sprawach różnych:
- Radna Genowefa Wilczak – Raczak prosiła o interwencję w sprawie braku połączenia autobusowego z Biernej do Zgorzelca.
- Radny Andrzej Kurek mówił o uszkodzonych studzienkach kanalizacyjnych na ulicy Zgorzeleckiej i Wiejskiej.
- Radny Grzegorz Konarski pytał jakiej wysokości straty poniosła Gmina w związku z ostatnimi podtopieniami.
Wójt poinformował, że komisja powołana ds. szacowania strat powstałych wskutek podtopień w dniu 3 czerwca 2013 roku w Gminie Sulików, następnego dnia rozpoczęła szacowanie strat, które wstępnie mogą wynieść ok. 3 mln zł. Wójt wystąpi do Wojewody z wnioskiem o przyznanie środków na usuwanie strat po podtopieniach.
Ponadto po w wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulikowie i Urzędu Gminy, 15 gospodarstw, które poniosło straty poprzez zalanie budynków mieszkalnych otrzyma kwotę do 6 tys.
- Radny Tadeusz Polowy złożył w imieniu grupy radnych wniosek o zmianę uchwały w sprawie wypłaty diet dla radnych. Radny wnioskował aby zryczałtowana dieta była wypłacana przez 12 miesięcy w roku, ponieważ radni pracują przez cały czas, a nie tylko w miesiącach w których odbywają się sesję.
Posiedzenie zakończono o godz. 1730
Przewodniczący Komisji
/-/ Tadeusz Polowy
Protokołowała:
A.Adamiak