Protokół nr 2/2012
Z posiedzenia Komisji Rozwoju Gminy i Ochrony Środowiska
Rady Gminy Sulików w dniu 22 lutego 2012 roku o godz. 1530 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Sulików
Posiedzeniu przewodniczył radny Tadeusz Polowy – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gminy i Ochrony Środowiska.
Nieobecny był radny Andrzej Kurek.
W posiedzeniu udział wzięli:
-Jacek Flaszyński – Zastępca Wójta Gminy,
-Maria Maciaszek – Skarbnik Gminy.
Porządek posiedzenia przyjęty został bez uwagi i przedstawiał się następująco:
- Rekultywacja składowiska odpadów w Sulikowie.
- Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy Sulików.
- Sprawy różne.
Ad. 1
Zastępca Wójta przedstawił informację na temat rekultywacji składowiska odpadów
w Sulikowie.
Składowisko odpadów w Sulikowie zostało zamknięte z dniem 31 grudnia 2009 r. Dokumentacja projektowa rekultywacji składowiska wymaga aktualizacji. Największy problem stanowi finansowanie rekultywacji, ponieważ jedynym programem
z którego można pozyskać fundusze jest program realizowany np. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Zamykanie i rekultywacja składowisk odpadów komunalnych” który jest obwarowany pewnymi kryteriami, dotyczącymi powierzchni składowiska. Powierzchnia rekultywowanego obszaru, którego dotyczy wniosek nie może być mniejsza niż 2 ha, przy czym wniosek może dotyczyć składowisk będących w zarządzaniu różnych podmiotów. Wartość wnioskowanej kwoty ze środków NFOŚiGW na rekultywację 1 ha nie może przekroczyć 500 tys. zł.
Jednym z rozwiązań ą rozmowy i porozumienie z innymi gminami, które maja podobny problem. W przypadku znalezienia partnera do realizacji tego zadania, konieczna będzie aktualizacja dokumentacji kosztorysowej i projektowej oraz zabezpieczenie środków na wkład własny.
Członkowie Komisji zapoznali się dokumentacją projektowa rekultywacji składowiska komunalnego w Sulikowie.
Przedmiotem rekultywacji jest zamknięcie i zagospodarowanie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Sulikowie w celu ograniczenia jego uciążliwości dla środowiska i zdrowia ludzi.
Projekt rekultywacji obejmuje roboty w zakresie:
-ukształtowanie wierzchowiny i skarp składowiska wraz z uszczelnieniem,
-uszczelnienie wierzchowiny i skarp z zastosowaniem bentomaty,
-odgazowanie składowiska z utworzeniem kontrolowanego systemu odprowadzania gazu do atmosfery,
-ujęcie i odprowadzenie wód opadowych z wierzchowiny i skarp do bezodpływowego zbiornika odprowadzającego,
-wykonanie warstwy glebowej i nasadzeń roślinności.
Zakres rekultywacji biologicznej obejmuje:
-formowanie uporządkowanej bryły odpadów,
-odgazowanie składowiska,
-uszczelnienie wierzchowiny i skarp,
-zabudowa warstwy glebowej,
-budowa rowów opaskowych,
-budowa zbiornika odparowującego wód opadowych.
Ad. 2
Rozpatrzenie projektów uchwał:
1) W sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.
Zastępca Wójta poinformował, że projekt uchwały ponownie będzie omawiany na sesji. Na sesji będzie obecny Prezes Zakładu Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu.
2) W sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej, w obrębie geodezyjnym Radzimów.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
3) W sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej, w obrębie geodezyjnym Sulików.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
4) W sprawie wyrażenia zgody na zawieranie kolejnych umów na dotychczas dzierżawione nieruchomości gruntowe lub ich części na czas określony do trzech lat.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
5) W sprawie wyrażenia zgody na zawieranie kolejnych umów na dotychczas dzierżawione nieruchomości gruntowe lub ich części na czas określony do trzech lat.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
6) W sprawie wyrażenia zgody na zawieranie kolejnych umów na dotychczas dzierżawione nieruchomości gruntowe lub ich części na czas określony do trzech lat.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
7) W sprawie wyrażenia zgody na zawieranie kolejnych umów na dotychczas dzierżawione nieruchomości gruntowe lub ich części na czas określony do trzech lat.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
8) W sprawie ustalenia stawek opłat za usługi komunalne świadczone przez Gminny Zakład Komunalny w Sulikowie.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
9) W sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie Gminy Sulików: Stary Zawidów, ul. Starozawidowska, Wilka dla Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Spółka z o.o., ul. Dworcowa 4, 59-970 Zawidów.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
10) W sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Sulików dla Międzygminnej Spółki Wodno-Kanalizacyjnej „Suplaz” Sp. z o.o., ul. Pocztowa 7A, 59-975 Sulików.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
11) W sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Sulików.
Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
12) w sprawie zmian w budżecie Gminy Sulików na rok 2012.
Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
13) w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie sołectw do Programu Odnowa Wsi Dolnośląskiej.
Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Ad. 3
W sprawach różnych:
1) Radny Grzegorz Konarski pytał czy nawierzchnia na ulicy Wojska Polskiego zostanie poprawiona.
Zastępca Wójta odpowiedział, że na ulicy Wojska Polskiego będzie zamontowana nowa studzienka.
Radna Agnieszka Nachotko mówiła o uszkodzeniach w drodze powiatowych, które powstały po budowie kanalizacji.
Zastępca poinformował, że po sezonie zimowym zorganizowany zostanie przegląd wszystkich usterek, które będą poprawione w ramach środków na budowę kanalizacji.
Odbiór napraw nawierzchni dróg powiatowych będzie organizowało Starostwo Powiatowe przy udziale gminy.
2) Radna Genowefa Wilczak – Raczak pytała o przebieg wspólnego posiedzenia Komisji Społecznej i Komisji Budżetu i Finansów w sprawie funkcjonowania i finansowania jednostek oświatowych na terenie gminy.
Zastępca Wójta odpowiedział, że dyrektorzy jednostek oświatowych omówili informacje, które przygotowali na sesję. Miała misce dyskusja na temat oszczędności w jednostkach oświatowych, w związku z tym, że Wójt wystąpił z pismem do dyrektorów o opracowanie planów oszczędnościowych.
Radna Agnieszka Nachotko wyraziła niezadowolenie, że Komisja Rozwoju Gminy nie brała udział w posiedzeniu, na którym obecni byli dyrektorzy szkół i przedszkola,
Przewodniczący stwierdził, że dokumenty mogły być wcześniej przygotowane przed dyrektorów. Radni mogą zapoznać się z informacjami i zadawać pytania na sesji.
Posiedzenie zakończono o godz. 1700.
Protokołowała:
A. Adamiak