Protokół nr 20
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Sulików odbytego w dniu 10 lutego 2009 roku o godz.. 1500 w Urzędzie Gminy Sulików
W posiedzeniu udział wzięli:
-Tomasz Podanowski – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, który przewodniczył posiedzeniu,
-Stanisław Cap – członek Komisji,
-Regina Solska – członek Komisji,
-Marian Kurek – członek Komisji.
W części posiedzenia uczestniczyły strony; Pan Krzysztof Lipko – Kierownik Gminnego Zakładu Komunalnego w Sulikowie oraz w wizji lokalnej na cmentarzu komunalnym w Sulikowie Pani Leokadia Rakucka zamieszkała przy ulicy ul. Młyńskiej 12/5 w Sulikowie.
Porządek posiedzenia przyjęty został bez uwag i przedstawiał się następująco:
- Rozpatrzenie skargi Pani Leokadii Rakuckiej na działalność Kierownika Gminnego Zakładu Komunalnego zarzucającej mu nieprawidłowość w wyznaczeniu miejsca pochówku na cmentarzu komunalnym w Sulikowie.
- Sprawy różne.
Na podstawie decyzji Rady Gminy Sulików z dnia 28 stycznia 2009 roku Komisja przystąpiła do rozpatrzenia wspomnianej skargi. Odpowiednio wcześniej Kierownik GZK w Sulikowie został poinformowany o skardze, w związku z tym Komisja Rewizyjna zwróciła się do niego o złożenie wyjaśnień w tej sprawie i przedłożenie ich na posiedzeniu.
Z pisma Pani Leokadii Rakuckiej wyodrębniają się dwa główne zarzuty pod adresem Kierownika Gminnego Zakładu Komunalnego:
1) wyznaczenie miejsca pod grób zmarłego Pana Markiewicza w niewłaściwym miejscu przy grobie jej zmarłego męża, nie zachowując stosownych wymiarów (wg przepisów),
2) nieodpowiedniego zabezpieczenia grobu zmarłego męża pani Rakuckiej podczas prac związanych z pochówkiem zmarłego Pana Markiewicza.
Komisja zapoznała się z pismem wyjaśniającym złożonym przez Kierownika Gminnego Zakładu Komunalnego (wyjaśnienie stanowi załącznik do protokołu). Następnie wysłuchano wyjaśnień ustnych Kierownika GZK, który zdecydowanie podtrzymywał złożone wyjaśnienia na piśmie. Kierownik opierając się na zapisach Rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 października 1972 roku w sprawie zarządzania cmentarzami, prowadzenia ksiąg oraz chowania zmarłych stwierdził, że rozporządzenie to określa wymiary grobu, który powinien (ale „nie musi”) mieć długość 2 m, szerokość 0,80 m, głębokość 1,70 m, jednocześnie oznajmił (również w piśmie), że „na naszym cmentarzu groby ziemne mają wymiary: długość 2,20 m, szerokość, 0,80 m, głębokość 1,70 m” uznając to za prawidłowe. Kierownik oznajmił także, że forma (tzw. skrzynka) służąca do wykopu i zabezpieczenia mogiły jest używana od co najmniej kilkunastu lat przez Gminny Zakład Komunalny w Sulikowie, ma wymiary 2 m długości i 0,80 m szerokości. Według Kierownika jest to sytuacja przez niego zastana i stosowana od wielu lat i nigdy nie było z tym problemów.
Następnie Komisja udała się na cmentarz komunalny w Sulikowie, aby zapoznać się z sytuacją o której mowa w skardze. Dokonano niezbędnych obmiarów grobów i odległości między nimi w obecności Kierownika Lipko i skarżącej Pani Rakuckiej. Według Pani Rakuckiej tej sytuacji można było uniknąć, gdyby Pan Lipko zareagował na jej interwencje telefoniczną jeszcze przed pogrzebem po wykopaniu mogiły. Zdaniem Pani Rakuckiej Kierownik nie oglądał miejsca przeznaczonego pod grób zmarłego Pana Markiewicza przed podjęciem decyzji i nie dokonał pomiaru tego miejsca; nie zaprzeczył temu Pan Lipko, który stwierdził, że nie było takiej potrzeby.
STWIERDZENIA POKONTROLNE KOMISJI:
1) Po analizie wyjaśnień pisemnych i ustnych oraz po dokonanych oględzinach i wykonaniu obmiarów uznaje się, że miejsce przeznaczone pod grób zmarłego Pana Markiewicza nie spełnia wymogów określonych w § 10 ust. 1 pkt. 2 oraz § 13 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku.
2) W kwestii braku należytego zabezpieczenia grobu zmarłego męża Pani Rakuckiej podczas prac związanych z pogrzebem zmarłego Pana Markiewicza, Komisja nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić rozmiaru zasadności tego zarzutu, ponieważ grób został uprzątnięty przez Panią Rakucką dużo wcześniej przed oględzinami.
3) Kierownik Gminnego Zakładu Komunalnego nie podjął stosownych rozmów z Panią Rakucką po telefonicznej interwencji, kiedy był czas na to by zmienić sytuację i rozwiązać ją właściwie i zgodnie z przepisami.
4) Nie dokonano wcześniej weryfikacji miejsc przeznaczonych pod groby pojedyncze umieszczonych między już istniejącymi grobami pod względem możliwości ich dalszego zagospodarowania, posłużono się wyłącznie informacją zawartą w rejestrze komputerowym co doprowadziło do sytuacji opisanej w skardze.
5) Nie stosowano formy (tzw. skrzynki) służącej do wykopu i zabezpieczenia mogiły o wymiarach zgodnych z przepisami.
WNIOSKI KOMIJSI:
Komisja Rewizyjna stwierdza, że skarga Pani Leokadii Rakuckiej na Kierownika Gminnego Zakładu Komunalnego w Sulikowie jest zasadna w związku z tym Komisja sformułowała treść uchwały wraz z uzasadnieniem swojej decyzji, którą przedkłada Radzie Gminy (załącznik do protokołu)