Protokół nr 28
Z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Sulików
odbytego w dniu 22 czerwca 2009 roku o godz. 1600
w Urzędzie Gminy Sulików.
Posiedzeniu przewodniczył Robert Starzyński – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów.
Nieobecny był radny Przemysław Okrasa.
W posiedzeniu udział wzięli:
-Wojciech Pająk – Zastępca Wójta Gminy Sulików,
-Urszula Ciupak – Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sulikowie,
-Jan Majowski – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Biernej,
-Bożena Jankowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Studniskach Dolnych,
-Beata Szczepańska – Dyrektor Przedszkola Publicznego w Sulikowie.
Porządek posiedzenia przyjęty został bez uwag i przedstawiał się następująco:
1. Sprawy finansowe gminnych jednostek organizacyjnych:
Koszty funkcjonowania oświaty na terenie gminy.
- Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy.
- Opiniowanie bieżących zmian w budżecie gminy.
- Sprawy różne.
Ad. 1
Dyrektorzy jednostek oświatowych na terenie gminy omówili działalność swoich jednostek
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Biernej – Jan Majowski:
-po zmianie w systemie oświaty polegającej na rozpoczynaniu nauki w szkole od lat sześciu w szkole potrzebna jest jedna sala lekcyjna lub organizacja zajęć lekcyjnych na dwie zmiany,
-stołówka szkolna funkcjonuje bez problemu, a 40% uczniów wymaga dożywiania,
-boisko i sprzęt znajdujący się przy szkole od kilku lat pozostają w niezmienionym stanie – korzystają z niego dzieci i młodzież również z poza terenu Biernej, także w czasie wakacji,
-konieczna jest budowa chodnika przy szkole.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Studniskach Dolnych – Bożena Jankowska:
-w szkole niezbędna jest wymiana instalacji i okien,
-walący się budynek gospodarczy koło szkoły, który stwarza zagrożenie nadal nie został rozebrany,
-drobne remonty wewnątrz budynku szkoły będą wykonane podczas przerwy wakacyjnej.
Dyrektor Przedszkola Publicznego w Sulikowie – Beata Szczepańska:
-konieczna jest wymiana dachu budynku, nieszczelny dach powoduje zacieki w pomieszczeniach na I piętrze, spadające dachówki zagrażają bezpieczeństwu dzieci.
Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sulikowie – Urszula Ciupak:
-konieczna jest wymiana instalacji elektrycznej w budynku Szkoły Podstawowej – jest to zalecenie Sanepidu,
-potrzebna jest dodatkowa sala lekcyjna w budynku SP.
W ocenie Komisji, remonty o których informowali dyrektorzy szkół i przedszkola, są niezbędnie konieczne do przeprowadzenia i należy je potraktować jako sprawy priorytetowe.
W szczególności należy pilnie przeznaczyć w budżecie środki na remont dachu budynku przedszkola. Niepokój komisji budzi fakt, że pomimo wakacji dotychczas nie wyłoniono wykonawcy prac, wnioskowanych wcześniej przez dyrektorów remontów placówek szkolnych.
Zastępca Wójta w odpowiedzi na pytania Komisji o termin rozbiórki walącego się budynku gospodarczego przy Szkole Podstawowej w Studniskach Dolnych stwierdził, że Urząd poszukuje wykonawcy kosztorysu rozbiórki i opracowania inwentaryzacji historycznej, gdyż budynek ten jest wpisany do rejestru zabytków, ze względu na to, że przylega do muru kościoła.
W dyskusji na temat potrzeby remontów jednostek oświatowych Komisja zwróciła się o udzielenie informacji na sesji Rady Gminy na temat wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na remonty szkół i przedszkola.
Ad. 2
Komisja zapoznała się z projektami uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy Sulików omówionymi przez Zastępcę Wójta:
1) o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Sulików.- bez uwag
2) w sprawie realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno – ściekowej gmin leżących w zlewni rzeki Czerwona Woda – etap 0”.
W dyskusji nad projektem uchwały członkowie Komisji wyrazili zdanie, że nie należy przystępować w tej chwili do realizacji „etapu 0”- czyli do budowy kolektorów tranzytowych , ponieważ nie otrzymaliśmy dofinansowania na realizację całości zadania pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno – ściekowej gmin leżących w zlewni rzeki Czerwona Woda” i nie wiadome jest kiedy go otrzymamy. Przypomniano przykład nieskończonych nigdy ciągów garaży koło cmentarza w Sulikowie, zbudowanych na potrzeby osiedla mieszkaniowego, które nigdy nie powstało. Zastępca Wójta stwierdził, że prace przy kolektorach tranzytowych nie zostaną rozpoczęte dopóki gmina nie otrzyma dofinansowania.
3) w sprawie nabycia nieruchomości niezabudowanej.
W dyskusji nad projektem uchwały członkowie Komisji stwierdzili, że wartość za którą ma zostać odkupiona działka w części zajęta pod składowisko odpadów w Sulikowie wraz z odszkodowaniem z tytułu utraconych pożytków w uprawach polowych w kwocie 45.000,00 zł jest zdecydowanie za wysoka.
Zastępca Wójta stwierdził, że wyceną działki i szkód rolnych powstałych przy zajęciu terenów rolnych na wysypisko śmieci zajął się rzeczoznawca. Kwota, która ma zostać wypłacona właścicielowi działki została z nim uzgodniona.
Przewodniczący Komisji stwierdził jednak, że w notatkach służbowych spisanych podczas czterech spotkań z właścicielem działki, nie zawarto stwierdzenia, jakoby jakakolwiek kwota została uzgodniona. Nie zapisano w tych notatkach nawet szacunkowej wartości o jaką wnioskowałby właściciel działki. Wątpliwości komisji wzbudził też fakt zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, który tę działkę przekwalifikował z rolnej na inwestycyjną, przez co formalnie zalegalizowano istniejący stan i podniesiono tym samym jej wartość. Ponadto tylko część tej działki tj. 900m2 jest zasypana odpadami, a pozostała jej powierzchnia czyli 2100m2, nie jest zajęta przez wysypisko. Skoro była to działka rolna , bo właścicielowi planuje się wypłatę odszkodowania z tytułu utraty zysków w uprawach polowych, to nie należy płacić za nią w całości jak za działkę inwestycyjną.
4) w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu - bez uwag
5) w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Sulikowie za 2008 rok. – bez uwag
6) w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego – bez uwag
7) zmieniająca uchwałę nr XXV/207/08 Rady Gminy Sulików z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008 – bez uwag
Ad. 3
Komisja zapoznała się z projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie omówionym przez Zastępcę Wójta. Zastępca wójta poinformował o dodatkowych zmianach, które będą wprowadzone do projektu uchwały, będzie to m.in. 50 000,00 zł w związku z wnioskiem o dofinansowanie remontu świetlicy wiejskiej w Mikułowej.
Radny Piotr Jankowski stwierdził, że to na szkoły, które wymagają remontu, a nie na świetlice powinny być przeznaczane środki w pierwszej kolejności, ponieważ w miejscowościach gdzie nie ma świetlic jest to jedyne miejsce, gdzie dzieci mogą spędzić czas. Szkoły mają znacznie większe oddziaływanie na dzieci niż świetlice wiejskie i Gminny Ośrodek Kultury, który jest zamykany już o godz. 1700.
Ad.4
W sprawach różnych:
1) Radny Piotr Jankowski zgłosił potrzebę uprzątnięcia przystanków autobusowych na terenie gminy.
2) Radna Wioletta Rynkiewicz zgłosiła problem zalewania przystanku we Wrociszowie dolnym przy drodze wojewódzkiej przez wody opadowe – przepust przy przystanku jest niedrożny.
Posiedzenie zakończono o godz. 1945.
Protokół sporządziła:
A. Adamiak