Protokół nr 39
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Sulików
odbytego w dniu 21 września 2010 roku o godz. 1600 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Sulików.
Posiedzeniu przewodniczył radny Robert Starzyński – Przewodniczący Komisji Budżetu
i Finansów.
Wszyscy członkowie Komisji byli obecni na posiedzeniu.
W posiedzeniu udział wzięli:
-Wojciech Pająk – Zastępca Wójta Gminy,
-Maria Maciaszek – Skarbnik Gminy,
oraz w części posiedzenia podinspektor ds. administracyjno-oświatowych Władysław Szatkowski.
Porządek posiedzenia przyjęty został bez uwag i przedstawiał się następująco:
1. Sprawa realizacja umowy na dowóz uczniów do szkół.
2. Kontrola wykonania budżetu za I półrocze 2010 r. – analiza informacji Wójta.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Gminy.
4. Opiniowanie bieżących zmian budżecie gminy.
5. Sprawy różne.
Ad. 1
Przewodniczący poinformował, że na czerwcowym posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów, podczas rozpatrywania głównego tematu – finansowania jednostek oświatowych została poruszona również kwestia finansowania dowozu uczniów do szkół. W związku z tym, że sposób rozliczania dowozów wzbudził wątpliwości wśród członków Komisji, Przewodniczący zwrócił się do Wójta o przedstawienie informacji na ten temat oraz oddelegowanie na posiedzenie pracownika zajmującego się realizacją tego zadania. Informacja sporządzona przez Pana Władysława Szatkowskiego została przekazana wszystkim członkom Komisji. Przewodniczący stwierdził, że dokumentacja i zestawienie, przedłożone członkom Komisji nie jest wystarczające do zapoznania się z tą sprawą.
Komisja zwróciła uwagę na znaczny koszt organizacji dojazdu uczniów do szkół przez przewoźnika w porównaniu do poprzedniego rozwiązania – dowożeniu uczniów autobusem szkolnym. Koszt i jakość organizacji mogłaby zmniejszyć się, np. wówczas gdyby na terenie gminy działało dwóch przewoźników. Przed rozpoczęciem procedury przetargowej na wybór przewoźnika, zostały wysłane zaproszenia do składania oferty do PKS w Zgorzelcu i w Lubaniu, żadne z przedsiębiorstw nie wykazały zainteresowania i nie złożyły swojej oferty do przetargu.
W trakcie obowiązywania umowy, od czasu jej podpisania nie miało miejsce zastosowanie § 8 umowy, który mówi, że w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonywania usług przez przewoźnika zapłaci on karę umowną w wysokości 0,2% całkowitego kosztu przewozu dzieci i uczniów na wszystkich trasach, określonego w przedstawionej ofercie. Kara umowna może zostać zastosowana w szczególności wówczas, gdy:
-przewóz dzieci odbywa się bez zapewnienia opiekuna,
-dowóz dzieci był opóźniony powyżej 15 minut,
-nie został zabezpieczony pojazd zastępczy w przypadku awarii,
-nie zostały zapewnione miejsca siedzące wszystkim przewożonym dzieciom.
Przewodniczący Komisji przekazał następujące uwagi do przebiegu przewozu uczniów do szkół, które zgłaszają rodzice:
-Opiekunka, która powinna dbać o porządek i spokój w autobusie, zajmuje miejsce koło kierowcy, nie interesując się tym co się dzieje w autobusie.
-Dzieci przyjeżdżają do szkół zdecydowanie za wcześnie – pierwszy kurs przywozi uczniów już o 720. W niektórych przypadkach uczniowie, a wśród nich również bardzo małe dzieci muszą wychodzić na autobus już o 630. Jeżeli gmina zleca realizację zadania firmie i wypłaca znaczne wynagrodzenie, powinno się wymagać poprawienia tej sytuacji – przewoźnik powinien zorganizować dojazd tak, aby dzieci nie musiały spędzać tak długiego czasu w szkole przed rozpoczęciem zajęć. W stosunku do ceny świadczonej usługi jej jakość jest zbyt niska.
-Rodzice pytają również o możliwość dowozu dzieci z Małej Wsi Dolnej. Pan Sztkowski odpowiedział, że jeżeli droga do szkoły nie przekracza 3 km, gmina nie ma obowiązku dowożenia.
Radna Wioletta Rynkiewicz zwróciła uwagę, że informacja o godzinach przyjazdu i odjazdu autobusu powinna zostać umieszczona na przystankach autobusowych i w przypadku zniszczenia na bieżąco uzupełniana
Ponadto w dyskusji nad sprawą dowozu uczniów radny Jankowski pytał co było przyczyną zrezygnowania z gimbusa. Zastępca Wójta stwierdził, że 10-letni autobus szkolny często się psuł, koszty jego utrzymania zwiększały się. Ponadto Urząd Gminy zatrudniał kierowcę autobusu szkolnego, przysługiwały mu urlopy, zwolnienia chorobowe, które dezorganizowały dowóz uczniów. Poruszono również kwestię ilości dzieci znajdujących się w jednym autobusie lub busie. W ubiegłym roku szkolnym radny Marian Kurek wielokrotnie zwracał na to uwagę. Zdaniem Pana Szatkowskiego ta sytuacja uległa poprawie.
Ad. 2
Skarbnik Gminy przedstawiła informację na temat przebiegu wykonania budżetu Gminy Sulików za I półrocze 2010 roku.
Skarbnik Gminy stwierdziła, że istnieje duże prawdopodobieństwo nie wykonania planowanych dochodów do końca 2010 roku. W związku z tym wskazane byłoby wdrożenie programu oszczędnościowego i weryfikować planowane wydatki na 2010 rok.
Członkowie Komisji w dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za I półrocze 2010 roku zwrócili uwagę na niskie przychody do budżetu gminy z tytułu działalności Straży Gminnej w Sulikowie. Poruszono również kwestie realizacji zadań inwestycyjnych przewidzianych w 2010 r. Zastępca Wójta stwierdził, że realizacja zadań inwestycyjnych w 2010 roku pod względem finansowym nie jest zagrożona.
Komisja 4 głosami za i 1 głosem wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Sulików za I półrocze 2010 r.
BUDŻET GMINY SULIKÓW ZA I PÓŁROCZE 2010 ROKU
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Plan na dzień
|
Wykonanie
|
Procent
|
01.01.2010 r.
|
30.06.2010 r.
|
I.
|
DOCHODY
z tego
-dochody bieżące
-dochody majątkowe
|
14 820 443,00
14 089 443,00
731 000,00
|
15 853 736,25
15 122 736,25
731 000,00
|
8 262 063,14
8 022 424,97
239 638,17
|
52,11 %
53,05 %
32,78 %
|
II.
|
WYDATKI
z tego:
-wydatki bieżące
-wydatki majątkowe
|
16 014 043,00
14 774 039,00
1 240 004,00
|
17 191 454,41
15 374 666,87
1 816 787,54
|
8 404 870,86
7 572 474,77
832 396,09
|
48,89%
49,25%
45,82%
|
III.
|
DEFICYT/NADWYŻKA
|
1 193 600,00
|
1 337 718,16
|
142 807,72
|
10,68%
|
IV.
|
PRZYCHODY
z tego:
-kredyty
-obligacje
-wolne środki
|
2 000 000,00
2 000 000,00
|
1 984 694,62
2 000 000,00
-15 305,38
|
635 406,15
650 711,53
0,00
-15 305,38
|
32,02%
-
0,00%
100,00%
|
V.
|
ROZCHODY
z tego:
-spłata pożyczek
-spłata kredytów
-wykup obligacji
|
806 400,00
193 900,00
612 500,00
|
646 976,46
34 476,46
612 500,00
|
346 976,46
34 476,46
312 500,00
|
53,63 %
100,00 %
51,02%
|
Ad. 3
Rozpatrzenie projektów uchwał:
Przewodniczący zaproponował aby korzystając z obecności Pani Skarbnik rozpocząć od omawiania finansowych projektów uchwał.
1) W sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Sulików.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych z 2009 roku organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej w drodze uchwały, która w szczególności powinna określać:
-wymaganą szczegółowość projektu budżetu,
-terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej,
-wymogi dotyczące uzasadnienia oraz materiały informacyjne, które zostaną przedłożone wraz z projektem uchwały budżetowej.
W związku z tym, że Komisja Budżetu i Finansów zgodnie z projektem uchwały formułuje opinie zawierającą ocenę projektu budżetu i ewentualne propozycje zmian członkowie Komisji pytali czy komisja nie powinna zapoznawać się z materiałami do projektu budżetu.
Skarbnik Gminy zaproponowała, że przedstawi tę wątpliwość Regionalnej Izbie Obrachunkowej i poinformuje o stanowisku w tej sprawie.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
2) W sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Gminy Sulików za 2009 rok.
Komisja wstępnie jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Skarbnik Gminy ponadto przedstawiła planowane zmiany w budżecie, które radni otrzymają na sesji. Zmiany będą dotyczyły głównie wprowadzenia do budżetu gminy środków otrzymanych na likwidację szkód spowodowanych przez sierpniową powódź.
Zastępca Wójta omówił sposób w jaki będzie przebiegała odbudowa zniszczeń po powodzi.
Komisja przystąpiła do rozpatrywania pozostałych projektów uchwał omówionych przez Zastępcę Wójta:
-w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy (obręb Sulików),
-w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy (obręb Wilka),
-w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy (obręb Mała Wieś Górna),
-w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy (obręb Wrociszów Dolny),
-w sprawie zmiany uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy,
-w sprawie zmiany uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz gminy,
-w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości zabudowanej w Małej Wsi Górnej.
-Zastępca poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości zabudowanej w Mikułowej zostaje wycofany w związku z pismem Sołtysa Sołectwa Mikułowa z prośbą o wstrzymanie sprzedaży tej nieruchomości w związku z tym, że sołectwo ma plany na zagospodarowanie tej nieruchomości na użytek mieszkańców.
Do czasu spotkania z Rada Sołecką Sołectwa Mikułowa i omówienia dalszego sposobu wykorzystania działki, sprzedaż nieruchomości zostaje wstrzymana.
Zastępca Wójta poinformował również, że na sesji zostanie przedłożony projekt uchwały w sprawie przedłużenia obowiązującej taryfy na wodę dla Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Zawidowie w związku z wpłynięciem wniosku o przedłużenie taryfy.
Ad. 4
W sprawach różnych:
1. Przewodniczący Komisji odczytał pismo Rady Sołeckiej dotyczące prośby o odwołanie decyzji Wójta Gminy w sprawie anulowania umowy dzierżawy stawu dla prywatnego właściciela. Wcześniej mieszkańcy wspólnie zadbali o to, aby staw stał się miejsce wypoczynku dla wszystkich. Powstał konflikt między właścicielem a mieszkańcami.
Zastępca Wójta poinformował, że umowa z dzierżawcą została zawarta na 3 lata.
Członkowie Komisji stwierdzili, że kiedy umowa dzierżawy wygaśnie, Urząd Gminy nie powinien zawierać kolejnej, po to aby mieszkańcy mogli swobodnie korzystać ze stawu.
2. Przewodniczący Komisji pytał kto nadzoruje dowóz odpadów na składowisko opadów w Sulikowie.
Zastępca Wójta stwierdził, że przyjmowanie odpadów nadzoruje Gminny Zakład Komunalny w Sulikowie i są one przyjmowane legalnie. Przywożone odpady to odpady popowodziowe i są zwolnione z opłaty marszałkowskiej.
3. Radny Przemysław Okrasa monitował w sprawie remontu drogi do posesji Pana Oleśniewicza w Miedzianej.
4. Radny Piotr Jankowski, przypomniał, że podczas obioru po zakończeniu I etapu odbudowy koryta rzeki Czerwona Woda, na odcinku koło posesji Pana Piotrowskiego, została stwierdzona konieczność poszerzenia koryta rzeki i rozebrania murku. Problem ten miał zostać rozwiązany podczas realizacji drugiego etapu zadania.
Posiedzenie zakończono o godz. 1945.
Protokołowała:
A. Adamiak